Brno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.
Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.
Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.
O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.
Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.
zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007
| 3.4.2007 (7:00)
A diky za prednasku, jaky je rozdil mezi prijit prvni a posledni. Mozna by nebylo spatny si to precist vickrat a clovek by se docetl, ze je to v pasazi o charterech
PS: Taky jsem nepsal, ze je pekna hovadina tech 15 minut maximalne, ale dobry...
Pokud si myslíte, že když jste si přečetl FAQ u aerolinek, víte přesně, jak dlouho trvá odbavení, pak jste toho zřejmě ještě moc nenalítal.
Já lítám relativně často, ještě jsem nikdy neletěl charterem, ale 5- 10 min. frontu na check-inu jsem stál vždycky.
Samotný check-in trvá jen několik minut - kontrola letenek, pasů, zvážení zavazedel a přidělení místa. Pasová kontrola trvá podle země, procedur a počtu lidí do 15 min, bezpečnosní kontrolu u rámů jsem vždy zvládnul pod 5 min.
Je samozřejmě velký rozdíl v tom, jestli přijdete na check-in první nebo poslední. Velká část míst v letadle nejde zarezervovat dopředu a zbydou vám obvykle na rezervaci předem jen místa nepříliš dobrá. Ať již máte místo zarezervované dopředu nebo ne, pokud jste na check-inu včas, můžete si říct o místo podle přání a pokud nenarazíte na blbce, dostanete ho. To taky logicky znamená, že pokud přijdete poslední, může se snadno stát, že dostanete ty nejhorší místa. To vám může být jedno na krátkých letech, ale na mezikontinentálním letu místo hodně rozhoduje o celkovém komfortu. To už vůbec nemluvím o tom, že není až tak řídkým jevem, že je let přebookovaný, tzn. prodali víc lístků než mají míst. Můj známý se dokonce nedostal do přeplněného letadla ani s už vydanou palubní vstupenkou a musel počkat na další let.
smed - hahaha, velmi jsi mne pobavil. Na tom letisti to trva o neco dyl, protoze tam jaksi musi nalozit a rentgenovat baggage, lidi taky musi chodit ramama. Na nadrazi v Brne jsem tohle jeste nevidel. Take, prinejmensim ja osobne, si listek vzdy koupim pres internet. V klidu, na vsechny lety... Jo a jak dlouho trva celkove odbaveni na letisti (nikoliv neco tak primitivniho jako nakup jizdenky) vim presne - vsechny aerolinky to maji napsany ve FAQ... Dlouhe fronty u checkinu se tvori jedine na charterech, kdy autobus vypusti vsechny koupaky najednou a ti si pak jako ovce stoupnou do fronty, ackoliv prvni nebo posledni neni vyraznejsi rozdil...
JOHNZ - kdyz zmenim plany, tak listek zrusim. Jde to i 30 minut pred odjezdem busu. A to pomoci SMS. Maji CD neco takoveho..?
Přirážka má svůj význam, kdyby nebyla, tak u pokladny lístek kupovat nebude nikdo a polovina vlaku pojede zadarmo.
Fáta morgánu RT expresu bych sem netahal.
Navíc včas - prezentuje u spousty študáků pět minut před odjezdem - vím dost jezdím v pátek přes Brno. Jiná je, že jízdenka v předprodeji by mohla být se slevou.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










