..: Nedobrovolní sponzoři Českých drah :..

Ilustrační obrázekBrno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.

Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.

Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

Ilustrační obrázek

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.

O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.

Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.

zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 3.4.2007 (7:00)
Related newsopen/close

More on Služby

More from Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
03.04.2007 (14:18)  
Listky po internetu, automaty, open listky, moznosti je tisic a jeden...
Registered user zdenda 
03.04.2007 (14:15)  
uniká mi tady smysl příspěvků obhajující ČD...situace je taková, že ČD nezvládají nápor cestujících na odbavení a jako takové ho nejsou schopny řešit...buď otevřou víc pokladen nebo musí mít takové nabídky, aby se tyto fronty netvořily...ale to by někdo z ČD musel chtít takové řešení vymyslet...a KB a různé předplatní jízdenky nejsou natolik výhodným řešením, aby si je většina cestujících pořídila, podle mě je maximem včasného příchodu na nádraží max 15 minut před odjezdem, pokud si chci maximálně koupit jízdenku, což je otázka tak 30 vteřin
03.04.2007 (14:10)  
Lidi denně dojiždějící mají traťové jízdnenky apod. a jednotydeňáci si můžou počkat.
Registered user M 
03.04.2007 (14:04)  
taipeiboy - no, takovej king, abych daval najevo, kde jsem vsude byl a kde jsem, nejsem, ale mam takove tuseni, ze se tam pise neco na zpusob, kdy se zavira check-in, takze vim presne, kdy mam prijit a kdy uz chodit nema cenu (coz je jaksi ta pointa toho prispevku - u vlaku tohle nezjistim; resp. nikde se to neudava). A mimochodem - na to, abych tohle zjistil, tak jsem s prdeli nemusel hnout vubec, protoze si to muzu precist jak z Tchajwanu, tak ze Strakonic... Zpozdeni letadla a dalsi libustky, ktere letecka doprava prinasi uz jaksi s odbavenim nesouvisi, ale zkuseny cestovatel, ktery vsude byl, mne patrne z omylu vyvede, ze?

A diky za prednasku, jaky je rozdil mezi prijit prvni a posledni. Mozna by nebylo spatny si to precist vickrat a clovek by se docetl, ze je to v pasazi o charterech

PS: Taky jsem nepsal, ze je pekna hovadina tech 15 minut maximalne, ale dobry...
03.04.2007 (13:53)  
M:
Pokud si myslíte, že když jste si přečetl FAQ u aerolinek, víte přesně, jak dlouho trvá odbavení, pak jste toho zřejmě ještě moc nenalítal.

Já lítám relativně často, ještě jsem nikdy neletěl charterem, ale 5- 10 min. frontu na check-inu jsem stál vždycky.

Samotný check-in trvá jen několik minut - kontrola letenek, pasů, zvážení zavazedel a přidělení místa. Pasová kontrola trvá podle země, procedur a počtu lidí do 15 min, bezpečnosní kontrolu u rámů jsem vždy zvládnul pod 5 min.
Je samozřejmě velký rozdíl v tom, jestli přijdete na check-in první nebo poslední. Velká část míst v letadle nejde zarezervovat dopředu a zbydou vám obvykle na rezervaci předem jen místa nepříliš dobrá. Ať již máte místo zarezervované dopředu nebo ne, pokud jste na check-inu včas, můžete si říct o místo podle přání a pokud nenarazíte na blbce, dostanete ho. To taky logicky znamená, že pokud přijdete poslední, může se snadno stát, že dostanete ty nejhorší místa. To vám může být jedno na krátkých letech, ale na mezikontinentálním letu místo hodně rozhoduje o celkovém komfortu. To už vůbec nemluvím o tom, že není až tak řídkým jevem, že je let přebookovaný, tzn. prodali víc lístků než mají míst. Můj známý se dokonce nedostal do přeplněného letadla ani s už vydanou palubní vstupenkou a musel počkat na další let.
Registered user zdenda 
03.04.2007 (13:22)  
přístup brněnského hlavního nádraží je katastrofální v páteční a čtvrteční špičku, pokladen je vždy otevřená sotva polovina, jezdím pravidelně do Jihlavy každý týden a zaplať pánbůh za SA busy, nevadí mi, že bych jel vlakem o 45 minut déle, ale štve mě, že by musel z práce tak o 20 minut dřív, abych si vystál ty fronty u pokladen, toho se vždycky děsím, dokud to šlo u automatů, bylo to v pohodě, ale stát na jízdenku o okýnka je vážně o nervy a ČD to v Brně prostě nezvládají a na zákazníka kašlou a vhánějí ho do náruče autobusové dopravě na linkách do JI, PH, OV a pod.
Registered user M 
03.04.2007 (13:00)  
nasoska - trochu extrem, tech 5 minut, ne? Nikdo z diskutujicich netvrdi, ze 5 minut je OK (krome toho, toto se muze snadno "vysrat" uz v saline). Rec je o tom, ze co pokladna, to 30 lidi a pulka pokladen je zavrena. To je to, oc tu bezi...
Registered user M 
03.04.2007 (12:58)  
JTB - naopak, myslim si, ze tohle je celkem dobra zprava. Stejne jako ta zprava "11 dni pote". Urcite lepsi nez zpravy o vylukach v Srbsku...

smed - hahaha, velmi jsi mne pobavil. Na tom letisti to trva o neco dyl, protoze tam jaksi musi nalozit a rentgenovat baggage, lidi taky musi chodit ramama. Na nadrazi v Brne jsem tohle jeste nevidel. Take, prinejmensim ja osobne, si listek vzdy koupim pres internet. V klidu, na vsechny lety... Jo a jak dlouho trva celkove odbaveni na letisti (nikoliv neco tak primitivniho jako nakup jizdenky) vim presne - vsechny aerolinky to maji napsany ve FAQ... Dlouhe fronty u checkinu se tvori jedine na charterech, kdy autobus vypusti vsechny koupaky najednou a ti si pak jako ovce stoupnou do fronty, ackoliv prvni nebo posledni neni vyraznejsi rozdil...

JOHNZ - kdyz zmenim plany, tak listek zrusim. Jde to i 30 minut pred odjezdem busu. A to pomoci SMS. Maji CD neco takoveho..?
03.04.2007 (12:37)  
Budulínku, řeč byla o společné jízdence! a nebyla o studentech, pro ty byla řeč o něčem jiném.
Přirážka má svůj význam, kdyby nebyla, tak u pokladny lístek kupovat nebude nikdo a polovina vlaku pojede zadarmo.
Fáta morgánu RT expresu bych sem netahal.
Navíc včas - prezentuje u spousty študáků pět minut před odjezdem - vím dost jezdím v pátek přes Brno. Jiná je, že jízdenka v předprodeji by mohla být se slevou.
03.04.2007 (12:36)  
tak musím říct, že zmíněný vlak využívám většinou ve čtvrtek a to problémy nebývají. Když se však jedná o pátek, popř. ještě den před svátkem, děje se tak každý týden. Už se mi taky jednou stalo že jsem musel platit přirážku. Zrovna tak se mi ale stalo, že průvodčí až do české třebové nepřišel, protože bylo ve vlaku tolik lidí, že prostě nemohl. Vůbec mám pocit, že ČD příliš nestojí o lidi cestující rychlíkem na této trati, protože snad všechny vlaky bývají v pátek a v neděli nacpané takovým způsobem, že průvodčí mívají problémy projít...
  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko