Brno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.
Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.
Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.
O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.
Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.
zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007
| 3.4.2007 (7:00)
Není náhodou "Lidi mají sedět doma, ne se pořád někde courat, my jsme od toho aby jezdily vlaky, ne abychom se starali o lidi" skrytým heslem ČD?
Možná je problém v systému, někdo si myslí, že platícím zákazníkem je město, kraj, stát a lidi jsou zboží, jehož přepravu ji výše uvedení objedali a město, kraj, stát, říká lidem, kde mají bydlet, kde pracovat a kdy se přepravovat. (To už ale v roce 89 skončilo, pro neznalé: byly umístěnky, čili někdo rozhodnul, kde budete po škole pracovat)
1.Cestující není povinen jít na nádraží hodinu předem,jen proto,že čd prostě nedokáže zajistit dostatečný počet pokladních a pokladen.
2.byla by to dobrá stížnost jednak krajům,které tento ancábl modré "neschopnosti" financují a zajisté by se tím mohl zabývat i úřad na obranu spotřebitele.To je jak kdybyste tepeně krváceli a zdravotník po vás chtěl 1000kč,jinak vás neošetří.Takže stejně lidem nic jiného nezbyde.
3.jestli je pro čd pár fufníků vybraných na přirážce důležitějších ,než spokojená veřejnost,potom je to na pováženou a jen se divím,že ministersvo již dávno tento zatuchlý smrad nevyvětralo....
1) Nejprve je třeba si uvědomit, že cestující není vědma, takže netuší, jaká fronta jej na nádraží čeká.
2) Poté si je třeba rovněž uvědomit, že ne každý je takový nadšenec do železniční dopravy jako ty a nemá čas hodinu před odjezdem vlaku kašpárkovat na nádraží. :-) (Napadá mě i jiný ekvivalent slova kašpárkovat, obzvláště v tvém případě, ale to nechme bokem.)
3) Samotné zakoupení jízdenky je akt trvající cca 30-60 vteřin.
4) 10 minut rezervy je proto dle mého názoru více než odpovídající čas.
5) Přiměřeně pružná firma zajistí, aby operace vyžadující 30 vteřin pravidelně nepřesahovala zmíněných 10 minut.
Stačilo by:
1) možnost nakoupit si jízdenku bez uvedení data platosti dopředu do zásoby a datum dopsat při nástupu do vlaku (nebo orazit v IDS označovačích)
2) možnost koupit studentskou jízdenku v automatu
A hodila by se pokladna u "jihlavských" nástupišť - do haly a zpět je to odtud půlkilometrová vycházka.
2 smed: kliknout na "Více" a odstranit fajfku u položky SuperCity a dát "Hledat".
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










