..: Nedobrovolní sponzoři Českých drah :..

Ilustrační obrázekBrno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.

Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.

Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

Ilustrační obrázek

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.

O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.

Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.

zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 3.4.2007 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
03.04.2007 (12:28)  
Ještě jsem nezažil, aby jela více jak polovina pokladen, pokud jsou fronty "ke schodům" tak 20 minut před odjezdem stačí. Je to podivný přístup k zákazníkovi, je vidět že ČD si pletou zákazníka se zbožím. (A ČD4ever taky) Ty špičky v pátek jsou v Brně co pamatuju (Víte co je největší absurdita? Opravovat začátkem června budovu kolejí s oddůvodněním, že se ještě nestalo, aby v tu dobu bylo zkouškové), tak snad musí být jasné, kdy je špička a kdy ne, a podle toho zaměstnat lidi. Ano je to neschopnost, jinak to nazvat nejde. A chodit dřív? Proč raději nedoporučíte jezdit pozdějším vlakem? počkáte si na narvaném nádraží na další vlak, do kterého se ale už nevlezou všichni. Pokud by lidi začali chodit o hodinu dřív, tak se stane to, že se fronta nejenom nezmenší (méně lidí z fronty "uteče" na vlak, prtože ještě je čas), ale spíš zvětší.
Není náhodou "Lidi mají sedět doma, ne se pořád někde courat, my jsme od toho aby jezdily vlaky, ne abychom se starali o lidi" skrytým heslem ČD?
Možná je problém v systému, někdo si myslí, že platícím zákazníkem je město, kraj, stát a lidi jsou zboží, jehož přepravu ji výše uvedení objedali a město, kraj, stát, říká lidem, kde mají bydlet, kde pracovat a kdy se přepravovat. (To už ale v roce 89 skončilo, pro neznalé: byly umístěnky, čili někdo rozhodnul, kde budete po škole pracovat)
Registrierter Benutzer happy 
03.04.2007 (12:26)  
no prostě typický bordel čd.Už se tomu ani člověk nediví....
1.Cestující není povinen jít na nádraží hodinu předem,jen proto,že čd prostě nedokáže zajistit dostatečný počet pokladních a pokladen.
2.byla by to dobrá stížnost jednak krajům,které tento ancábl modré "neschopnosti" financují a zajisté by se tím mohl zabývat i úřad na obranu spotřebitele.To je jak kdybyste tepeně krváceli a zdravotník po vás chtěl 1000kč,jinak vás neošetří.Takže stejně lidem nic jiného nezbyde.
3.jestli je pro čd pár fufníků vybraných na přirážce důležitějších ,než spokojená veřejnost,potom je to na pováženou a jen se divím,že ministersvo již dávno tento zatuchlý smrad nevyvětralo....
Registrierter Benutzer JOHNZ 
03.04.2007 (12:19)  
medd: Ono je to skor o tom, ze napr. na tu SA si musis ten listok ist kupit sice v pohodli a bez front, ale dva tyzdne dopredu ... inak sa ti miesto neujde ... nedajboze ze by si za tie dva tyzdne zmenil cestovne plany ...
03.04.2007 (11:49)  
smed: samotné odbavení na letišti trvá nejkratší možnou dobu asi 3-4 minuty, k tomu je ale samozřejmě nutné připočítat frontu, která se před přepážkami utvoří vždy, v té jsem ale nečekal nikdy déle než 15 min, a to bylo v Rusku:)
Registrierter Benutzer medd 
03.04.2007 (11:47)  
Někdo se tady ptá, proč nejezdíme autobusy? Inu proto, že nejde o konkurenci, ale stejně jako u ČD o službu dotovanou krajem (a tedy placenou i z mých daní!), takže mám právo požadovat za své peníze odpovídající služby. Pobavilo mne také, že se zde kritizují lidí, kteří chodí vyřizovat in-karty a informace ve špičku. Co to je ta špička? Frmol před každým vlakem? To jako nemám právo na informace? Například vydání in-karty je tak přesložitečkovaný úkon, který bych pro všechny nechal dělat jenom tiskového mluvčího ČD. Jde jen o produkt, kterým chtějí dráhy vytáhnout z lidí osobní data a další peníze.
Registrierter Benutzer smed 
03.04.2007 (11:35)  
Ví někdo, jak dlouho trvá odbavení na letišti ?
03.04.2007 (11:31)  
Prosím, odlišme zpravodajství a publicistiku. Tohle je téma na článek, ne-li komentář, ale rozhodně ne na zprávu. A i tak je poněkud na pováženou vyváženost takovéhoto elaborátu. Díky.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Adam  mail  
03.04.2007 (11:26)  
ČD4ever: Pojďme spekulovat o to, co znamená slovo "včas".

1) Nejprve je třeba si uvědomit, že cestující není vědma, takže netuší, jaká fronta jej na nádraží čeká.

2) Poté si je třeba rovněž uvědomit, že ne každý je takový nadšenec do železniční dopravy jako ty a nemá čas hodinu před odjezdem vlaku kašpárkovat na nádraží. :-) (Napadá mě i jiný ekvivalent slova kašpárkovat, obzvláště v tvém případě, ale to nechme bokem.)

3) Samotné zakoupení jízdenky je akt trvající cca 30-60 vteřin.

4) 10 minut rezervy je proto dle mého názoru více než odpovídající čas.

5) Přiměřeně pružná firma zajistí, aby operace vyžadující 30 vteřin pravidelně nepřesahovala zmíněných 10 minut.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Miloš  mail  
03.04.2007 (11:26)  
No jo no, v BRNĚ je parta hňupů a přednosta několik prodejen jízdenek nechal zavřít, špička nešpička... Ale o to víc mě mrzí, že ČD zrušily ve zmíněném městě prodejní automaty se slevou PAJ - obkecali to tím, že jsou zastaralé a že se jejich provoz nevyplácí. Hm, a co teda dělá DPMB, který má jen po Brně stovky prodejních automatů...?
Registrierter Benutzer JnR 
03.04.2007 (11:22)  
Jezdím často, ale nepravidelně z Brna hl.n. do Třebíče, je to 63 km, takže KMB se mi nevyplatí. Zpáteční jízdneku si koupit nemůžu, protože příjezd neděle / pondělí a návrat až čtvrtek / pátek / sobota. Koupit jízdenku předem si většinou nemůžu, protože předem nevím, kdy pojedu (pokud vím, tak si ji předem koupím). V automatu si jízdenku taky koupit nemůžu, protože tam se studentské jízdenky nevydávají.

Stačilo by:
1) možnost nakoupit si jízdenku bez uvedení data platosti dopředu do zásoby a datum dopsat při nástupu do vlaku (nebo orazit v IDS označovačích)
2) možnost koupit studentskou jízdenku v automatu

A hodila by se pokladna u "jihlavských" nástupišť - do haly a zpět je to odtud půlkilometrová vycházka.


2 smed: kliknout na "Více" a odstranit fajfku u položky SuperCity a dát "Hledat".
  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko