Brno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.
Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.
Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.
O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.
Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.
zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007
| 3.4.2007 (7:00)
Jo a ten autobus - v zivote se mi (a predpokladam, ze nikomu) nestalo, ze by autobusak rekl zbytku fronty: Jezis lidi, sorry, autobus mam sice prazdnej, ale uz mam odjezd, takze jedu a vas tady necham. Tak cau...
Takze fakt povedenej priklad:-))
No, ale je pomerne tezky mluvit s modromozkem o produktivite v efektivni moderni firme... Aneb kdyz zavolam do Ceske Posty, proc mi misto baliku nosi papirky s hlaskou, ze si pro to mam prijit (ackoliv jsem doma, tak ani nezazvoni), tak mi reknou, jestli to mam tak daleko, ze si nemuzu prijit osobne. U PPL a spol. by mi to asi nerekli, ze? Posta si stezuje, jak to jde do sracek vsechno, kuryrni spolecnosti maji zne. To jsou mi paradoxy, ze? Ale proste fronty jsou vsude, takze koukejte cekat, vy socky liny a budte radi, ze vubec jezdime...
A jak tu kdosi psal, ze kdyz tak kritizujeme CD, tak pro nejezdime busem - protoze chci jezdit vlakem, ale ver mi, ze kdyby byla jina moznost, tak me u CD uz nikdy nikdo neuvidi.
Sím, pančelko a kde se dozvím, kolik času na to právě dneska potřebuju?
Vezměme to jinak: můžeme obsloužit řekněme 150 lidí za hodinu na jedné kase. Máme 4 kasy. Za 12 hodin obsloužíme max. 7200 lidí (+ přestávky). Co budeme dělat, když máme obslooužit ne 7, ale 10 tisíc lidí? 3000 lidí pošleme domů protože víme že to nestíháme, ale nahodláme s tím nic dělat. Přesně tohle je stav, který je, a zřejmě nejen v Brně už roky neměnný.
Představte si, že by se podobně chovaly vodárny (nemáme dost čerpadel, jede i provozní záloha, a ikdybychom přidali, tak nám to neutáhnou jističe) a 10% města bylo bez vody každou sobotu večer? Dotaz: proč se to neděje?
Pokladni v hypermarketu taky nezajima, ze cekate uz pul hodiny a ujede Vam treba tramvaj. To samy plati ve fronte na dopravnim podniku, na urade, v bance, na poste a treba i u autobusu... NIKOHO PROSTE NEZAJIMA, ZE MUSITE CEKAT FRONTU. Na ridicakach jsem taky cekal 3 hodiny a nakonec me vedouci referatu slusne rekl, ze jdou domu, at prijdu rano mimo frontu rovnou za nim. Jasne?
Tim nechci tvrdit jako CD4Ever, ze CD jsou super a muzeme jim dekovat, ze jsou tam fronty "jenom" na pul hodiny a ze se s tim neda (nema!) nic delat.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










