..: Železnici nahradí cyklotrasa. :..

Ilustrační obrázek Vysočina - Stará trať míří do šrotu. Pohřební hostinu již uspořádaly okolní obce více než stoleté železniční trati z Přibyslavi do Sázavy. Na vykoupení historické železnice totiž radnice nemají peníze, a majitel ji rozřeže do šrotu. Je rozhodnuto. Na starou vlečku mezi Přibyslaví a Sázavou už nikdy žádný vlak nevyjede. Svršek malebné trati bude ještě během léta vytrhán a odvezen do sběru.

„Už jsme uspořádali pohřební hostinu,“ konstatoval přibyslavský starosta Jan Štefáček. Právě jeho město bylo hlavním iniciátorem snah o zachování trati. Ovšem bez potřebných peněz nemohla ani Přibyslav ani obce v okolí se zchátralou tratí cokoliv udělat. „Nepodařilo se nám spojit všechny obce kolem trati, většina z nich do nejistého a nákladného projektu nechtěla jít. Nenašli jsme ani žádného silného partnera,“ zklamaně hovoří přibyslavský starosta. Kvůli vysoké finanční náročnosti údržby a modernizace trati v řádech desítek milionů korun nabídku na spolupráci odmítl i Žďár nad Sázavou.

Je konec, všechno kovové zmizí na šrotištích

„Pravděpodobně v létě koleje vytrháme a odvezeme. Spolu s nimi padnou i všechny kovové mosty. Na trati zůstanou jen kamenné a betonové oblouky,“ uvedl Wolfgang Macourek, ředitel společnosti SaZ, která od počátku devadesátých let vlečku vlastní. Z likvidace tratě kroutící se malebným údolím Sázavy je nešťastné celé horní Posázaví. Zejména v posledních letech byla tato atrakce, provozovaná brněnským Klubem přátel kolejových vozidel, velice oblíbenou atrakcí. Železniční nadšenci pořádali hlavně pro děti dobrodružné výlety, při nichž docházelo k přepadení vlaku indiány nebo vojenskými partyzány. Několikrát byla jedenáctikilometrová trať využita i k natáčení filmů.

PřibyslavS jejím zánikem se ale i provozovatelé postupně smířili. „Jde o to, že vlastník je zodpovědný za stav trati a její technický stav nutí investovat,“ je si vědom Jiří Kotas z Klubu kolejových vozidel. „Pod hrozbou milionových pokut si nemůžeme dovolit trať provozovat v takovém stavu. Na její další udržování peníze nemáme,“ říká Macourek. Prostředky k odkoupení a opětovnému zprovoznění nenašly ani okolní obce. Přes pohřební náladu ovšem svitla naděje na další využití bývalé trati. Po železničním náspu by mohla vést neméně krásná cyklostezka. „To je nyní společným cílem všech obcí v regionu, včetně Žďáru. Z propojení Zelené Hory s přibyslavským zámkem by měli užitek všichni,“ hlásá Jan Štefáček.

„Je zde veliká návaznost v celé oblasti cestovního ruchu. V tom je i velká šance na získání prostředků z Evropské unie, která takovéto projekty podporuje,“ pochvaluje si myšlenku přibyslavský místostarosta Michael Omes. Nový úsek by v tomto případě nahradil kolejový svršek. Od Sázavy přes Hamry do Žďáru by musela být vybudována stezka nová, prakticky na zelené louce. „Úsek ze Žďáru do Hamrů se už připravuje. Dokončen bude v příštím roce,“ svěřila se žďárská místostarostka Dagmar Zvěřinová. Přes město až k Zelené Hoře už vedou hned dvě cyklostezky.

Od myšlenky k otevírání nové cyklotrasy místo staré vlečky je ale ještě hodně daleko. Obce se pokusí vypracovat podrobný projekt, který předloží evropským úředníkům k posouzení. Ještě předtím musí společnými silami od společnosti SaZ vykoupit pozemky. „Slíbila nám je za výhodnou cenu,“ tvrdí Štefáček. Finanční náklady na přibližně patnáctikilometrovou trasu se dosud nikdo neodvažuje odhadovat. Zcela jistě půjde o desítky milionů. Celá stezka by měla být vyasfaltována, aby na ni mohly třeba i in-line bruslaři nebo maminky s kočárky. V zimě by měla být oblíbenou trasou běžkařů. „Měla by být využita celoročně,“ říká Zvěřinová.

Stavbu zkomplikují chybějící mostní konstrukce, které SaZ odveze k likvidaci. „Už jsme o tom s představiteli obcí mluvili. Velké a těžké konstrukce nejsou u cyklostezky potřeba. Místo nich tam položíme lehčí můstky z několika trubek,“ prozradil Wolfgang Macourek. Jestliže se záměr podaří, jednalo by se o republikový unikát. Zatím nikde není tak dlouhá stezka určena pouze cyklistům s vyloučením automobilové dopravy. A podle Michaela Omese nikde cyklostezka nevede tak úchvatnou krajinou.

Pokud vše bude podle těch nejoptimističtějších představ, mohla by se cyklotrasa začít budovat za rok a půl. „Letos necháme vypracovat projekt, příští rok podáme žádost. Jestliže bude úspěšná, mohli bychom koncem příštího roku začít stavět,“ věří Jan Štefáček.

Trať Brod - Žďár

Ilustrační obrázekTrať Německý Brod - Moravský Žďár se jako provozní celek do dnešní doby nedochovala. Dnes je větší část zlikvidována; dochoval se pouze jedenáctikilometrový úsek, který byl donedávna sjízdný jen díky existenci železničního vojska a aktivitám Klubu přátel kolejových vozidel. Po zrušení železničního vojska se stala provozovatelem tohoto úseku dráhy firma SOŽ (Stavební obnova železnic), poté přetransformovaná na SaZ (Stroje a zařízení) s areálem v Sázavě u Žďáru nad Sázavou.

Jako celek sloužila dráha dopravě 55 let. Zanikla přeložením nové trati na koridor s lepšími parametry. Provozní úseky postupně mizely, kolejnice byly sneseny, železné mosty sešrotovány a ostatní zařízení bylo demontováno. V roce 1894 povolilo ministerstvo železnic stavbu dráhy Německý Brod - Moravský Žďár. Pro Žďár to bylo vůbec první spojení po kolejích. Stavba byla zahájena roku 1896 a první vlak vyjel na trať již 20.12.1898. Trať se dostala do povědomí po zrušení dopravy až počátkem devadesátých let minulého století, kdy pod hlavičkou SOŽ vznikl Spolek pro obnovu vlečkových historických vozidel. Pravidelnou výletní dopravu zahájil Klub přátel kolejových vozidel v roce 1997. Nejprve jenom na přání či při zvláštních příležitostech, v minulých letech pravidelně o víkendech.

zdroj: Mladá fronta DNES


JnR | 13.6.2007 (10:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus ČR Vysočina


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Precla 
13.06.2007 (18:14)  
násoska Nešlo mi oto, že by to někdo rušil, jen, když dole autor tohoto článku přirovnal "novou Tišnovku" trať 250 jako koridor ( což, jak už někdo zmínil, byla v té době nejmodernější trať), tak se dole dva autoři komentářů zasmáli, že tahle lochneska se vůbec nepodobá koridoru.. Jen mě trošku urazil jejich komentář vůči něčemu, co má tak pestrou minulost a kvůli koridorům na ní nezbývá moc peněz, na to jí pořádně opravit.
A Precla.. ten si nikdy na nic nehraje! 8-D
Registrierter Benutzer Stanin  mail  
13.06.2007 (18:06)  
Mám takový tušení, že 120 km/h je za Havl. Brodem, směr Brno. Když jsem okolo jezdil autem (před cca 6 lety), tak jsem na ty rychlostníky koukal. Možná se ale pletu, je to dlouho.
13.06.2007 (17:39)  
Jo, je to škoda. Na »starou štreku« jsme jezdili na vandry, jejichž romantika u zarostlé koleje byla jedinečná. Dokonce tam proběhl jeden tábor, zvaný U trati. Ale dalo se to čekat, spíš se divím, že vydržela tak dlouho - díky KPKV.

Na 250 - taky severní zhlaví v Tišnově je úplně nové, ne?
Registrierter Benutzer Lukess  mail  
13.06.2007 (16:30)  
odepsat můžete taky vlečku z Havířova do Petřvaldu (Fučík). Skoro celá trať je taky vytrhaná a zbývá už jen 1km. Ovšem polovička se nechá.
Registrierter Benutzer chocho 
13.06.2007 (16:25)  
zdenda: 120 km/h na 250ce? Pokud vim, tak jediny usek, kde je povoleno vice jak 100 km/h je jedna tratova kolej shodou okolnosti na useku Pribyslav - Sazava u Zdaru a to 110 km/h. Spise se mi zda, ze ta trat na ukor koridoru chatra, vetsi opravy zde neprobihaji. Vyjimkou budiz opravene vlkovske zhlavi zst. Krizanov.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
13.06.2007 (14:48)  
ad zdenda a trať 250

"Nová" trať Havl. Brod - Ždár - Brno byla po léta (vlastně do "Holešovické přeložky" a Koridorů) nejmodernější tratí v dnešní ČR. Pořádné využití až po elektrifikaci - ty rampy od Tišnova nahoru byly pro páry opravdu dost kruté a také po nahrazení mechaniky. Ve své době a v daném terénu projektována a postavena opravdu velkoryse. Bohužel, nic moc se pak neudělalo z Havl Brodu na K. Horu - Kolín, malé poloměry, užitečná délka kolejí ve stanicích, omezovaly propustnost.

A pokud mne paměť neklame, vlaky zvučných jmen tu začaly jezdit až v 70. letech, kdy (opravte mne, pakliže se mýlím), stav "adamovských" tunelů chátral a chátral, bez rychlé naděje na zatrolejování. Dalším přelomem bylo nasazení ES 499,0 (nyní Gorila). I tak se zde přepřahalo jen jednou, v KH, zatímco v Č. Třebové "to" brala nezávislá trakce (pára cca do 1972, pak T478.3), v Brně druhý přepřah na S 499.x.
13.06.2007 (14:39)  
Preclo, nehraj si na radio Jerevan! Jinak samý kecy jak v televizi!
Stará trať zanikla po výstavbě nové dvojkolejné tratě H. Brod - Brno, která vede mezi HB a ZR prakticky souběžně se starou tratí, ZR - Tišnov je stará trať zachovaná - stará Tišnovka - 251, Tišnov - B zanikla. Úsek Pribyslav - Sázava se zachoval protože sloužil jako výcvikový polygon železničnímu vojsku, po stavbě nové tratě neměla žádný jiný význam, o rušení 250 nikdo neuvažuje preclo.
Registrierter Benutzer zdenda 
13.06.2007 (14:29)  
jestli tam tu cyklostezku postaví, tak to je přivítám, bude to něco nového v pěkné přírodě, bez aut...holt každá zrušená trať se zachovávat nedá, to bychom nikam nedošli
jinak ke 250: myslím, že tohle je hodně dobrá trať na který se ještě v současnosti zvyšuje rychlost, pokud mě pozorování neklame, tak ze 100 km/h místy na 120...a svého času a pěkně dlouho se po ní proháněly vlaky hodně zvučných jmen (namátkou mě napadá Meridian, Balt-Orient Expres, Transdanubium, Saxonia, a pak samozřejmě Hungaria, Vindobona, Slovenská strela, Brněnský drak, nebo první EC na českém území Antonín Dvořák)
Registrierter Benutzer waszyn 
13.06.2007 (14:17)  
Já jsem si nevšiml že by obec Sázava měla vůbec nějaké luxusní auto, a Žďár 3/osobu. A snad nechcete tuto trať dát do základní dopravní obslužnosti, že by po ní vozila 810 žáky do škol a důchodce k doktorovi? Opravdu myslíte že by se takto uživila? :-o
Registrierter Benutzer RIS  mail  
13.06.2007 (14:13)  
Škoda, na takový věci peníze nejsou, ale na tři luxus auta pro jednoho radního mnohdy prašule jsou....
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko