..: Železnici nahradí cyklotrasa. :..

Ilustrační obrázek Vysočina - Stará trať míří do šrotu. Pohřební hostinu již uspořádaly okolní obce více než stoleté železniční trati z Přibyslavi do Sázavy. Na vykoupení historické železnice totiž radnice nemají peníze, a majitel ji rozřeže do šrotu. Je rozhodnuto. Na starou vlečku mezi Přibyslaví a Sázavou už nikdy žádný vlak nevyjede. Svršek malebné trati bude ještě během léta vytrhán a odvezen do sběru.

„Už jsme uspořádali pohřební hostinu,“ konstatoval přibyslavský starosta Jan Štefáček. Právě jeho město bylo hlavním iniciátorem snah o zachování trati. Ovšem bez potřebných peněz nemohla ani Přibyslav ani obce v okolí se zchátralou tratí cokoliv udělat. „Nepodařilo se nám spojit všechny obce kolem trati, většina z nich do nejistého a nákladného projektu nechtěla jít. Nenašli jsme ani žádného silného partnera,“ zklamaně hovoří přibyslavský starosta. Kvůli vysoké finanční náročnosti údržby a modernizace trati v řádech desítek milionů korun nabídku na spolupráci odmítl i Žďár nad Sázavou.

Je konec, všechno kovové zmizí na šrotištích

„Pravděpodobně v létě koleje vytrháme a odvezeme. Spolu s nimi padnou i všechny kovové mosty. Na trati zůstanou jen kamenné a betonové oblouky,“ uvedl Wolfgang Macourek, ředitel společnosti SaZ, která od počátku devadesátých let vlečku vlastní. Z likvidace tratě kroutící se malebným údolím Sázavy je nešťastné celé horní Posázaví. Zejména v posledních letech byla tato atrakce, provozovaná brněnským Klubem přátel kolejových vozidel, velice oblíbenou atrakcí. Železniční nadšenci pořádali hlavně pro děti dobrodružné výlety, při nichž docházelo k přepadení vlaku indiány nebo vojenskými partyzány. Několikrát byla jedenáctikilometrová trať využita i k natáčení filmů.

PřibyslavS jejím zánikem se ale i provozovatelé postupně smířili. „Jde o to, že vlastník je zodpovědný za stav trati a její technický stav nutí investovat,“ je si vědom Jiří Kotas z Klubu kolejových vozidel. „Pod hrozbou milionových pokut si nemůžeme dovolit trať provozovat v takovém stavu. Na její další udržování peníze nemáme,“ říká Macourek. Prostředky k odkoupení a opětovnému zprovoznění nenašly ani okolní obce. Přes pohřební náladu ovšem svitla naděje na další využití bývalé trati. Po železničním náspu by mohla vést neméně krásná cyklostezka. „To je nyní společným cílem všech obcí v regionu, včetně Žďáru. Z propojení Zelené Hory s přibyslavským zámkem by měli užitek všichni,“ hlásá Jan Štefáček.

„Je zde veliká návaznost v celé oblasti cestovního ruchu. V tom je i velká šance na získání prostředků z Evropské unie, která takovéto projekty podporuje,“ pochvaluje si myšlenku přibyslavský místostarosta Michael Omes. Nový úsek by v tomto případě nahradil kolejový svršek. Od Sázavy přes Hamry do Žďáru by musela být vybudována stezka nová, prakticky na zelené louce. „Úsek ze Žďáru do Hamrů se už připravuje. Dokončen bude v příštím roce,“ svěřila se žďárská místostarostka Dagmar Zvěřinová. Přes město až k Zelené Hoře už vedou hned dvě cyklostezky.

Od myšlenky k otevírání nové cyklotrasy místo staré vlečky je ale ještě hodně daleko. Obce se pokusí vypracovat podrobný projekt, který předloží evropským úředníkům k posouzení. Ještě předtím musí společnými silami od společnosti SaZ vykoupit pozemky. „Slíbila nám je za výhodnou cenu,“ tvrdí Štefáček. Finanční náklady na přibližně patnáctikilometrovou trasu se dosud nikdo neodvažuje odhadovat. Zcela jistě půjde o desítky milionů. Celá stezka by měla být vyasfaltována, aby na ni mohly třeba i in-line bruslaři nebo maminky s kočárky. V zimě by měla být oblíbenou trasou běžkařů. „Měla by být využita celoročně,“ říká Zvěřinová.

Stavbu zkomplikují chybějící mostní konstrukce, které SaZ odveze k likvidaci. „Už jsme o tom s představiteli obcí mluvili. Velké a těžké konstrukce nejsou u cyklostezky potřeba. Místo nich tam položíme lehčí můstky z několika trubek,“ prozradil Wolfgang Macourek. Jestliže se záměr podaří, jednalo by se o republikový unikát. Zatím nikde není tak dlouhá stezka určena pouze cyklistům s vyloučením automobilové dopravy. A podle Michaela Omese nikde cyklostezka nevede tak úchvatnou krajinou.

Pokud vše bude podle těch nejoptimističtějších představ, mohla by se cyklotrasa začít budovat za rok a půl. „Letos necháme vypracovat projekt, příští rok podáme žádost. Jestliže bude úspěšná, mohli bychom koncem příštího roku začít stavět,“ věří Jan Štefáček.

Trať Brod - Žďár

Ilustrační obrázekTrať Německý Brod - Moravský Žďár se jako provozní celek do dnešní doby nedochovala. Dnes je větší část zlikvidována; dochoval se pouze jedenáctikilometrový úsek, který byl donedávna sjízdný jen díky existenci železničního vojska a aktivitám Klubu přátel kolejových vozidel. Po zrušení železničního vojska se stala provozovatelem tohoto úseku dráhy firma SOŽ (Stavební obnova železnic), poté přetransformovaná na SaZ (Stroje a zařízení) s areálem v Sázavě u Žďáru nad Sázavou.

Jako celek sloužila dráha dopravě 55 let. Zanikla přeložením nové trati na koridor s lepšími parametry. Provozní úseky postupně mizely, kolejnice byly sneseny, železné mosty sešrotovány a ostatní zařízení bylo demontováno. V roce 1894 povolilo ministerstvo železnic stavbu dráhy Německý Brod - Moravský Žďár. Pro Žďár to bylo vůbec první spojení po kolejích. Stavba byla zahájena roku 1896 a první vlak vyjel na trať již 20.12.1898. Trať se dostala do povědomí po zrušení dopravy až počátkem devadesátých let minulého století, kdy pod hlavičkou SOŽ vznikl Spolek pro obnovu vlečkových historických vozidel. Pravidelnou výletní dopravu zahájil Klub přátel kolejových vozidel v roce 1997. Nejprve jenom na přání či při zvláštních příležitostech, v minulých letech pravidelně o víkendech.

zdroj: Mladá fronta DNES


JnR | 13.6.2007 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Vysočina


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
13.06.2007 (22:36)  
Cože? já snad blbě čtu či co.... Kdo tu porovnává 250 s lochneskou? Jako nic proti 451/2 ale kdyžbych já osobně měl hodnotit tuto trať podle nějaké lokomotivy tak bych osobně vybral 362/3.

Jinak jakožto docela o 250 vím hodně a navíc táta děla ve Ždáře přednostu tak bych chtěl upozornit že 250 začína v Kútech a končí v HB a max. rychlost tedy na ní činní 160Km/h v úseku BV - Modřice. Dále v úseku HB - Brno hl.n. je max rychlost 110 km/h v úseku Přibyslav - Sázava u Žďáru. Dále už "jen" 100km/h.
Jak již můj kamarád Precla říkal (a naprosto s ním souhlasím) na 250 se neustále něco upravuje. Nedávno byla dokončena oprava vyýhybek v Žst. Sklené nad Oslavou na Křižanovském zhlaví.
Jinak 250 je podle mě nejfotogeničtější trať v celé ČR a pro mě je to ta nejhezčí trať. A sice po ní již nejezdí žádné EC/IC, ale aspoň tu projíždí více nákladních vlaků a to v noci opravdu hodně jak již náš RWT 250 má vypozorované.
registrovaný uživatel Precla 
13.06.2007 (22:31)  
Když se posrala trolej u koridoru u Adamova, tak kudma jel Hašek? No jasně, že jel po 250-tce.. S integrací krajů hlavně pod IDS JMK se stala 250-tka páteřním spojením pro desetitisícové regiony a IDS JMK staví hlavně na tratích, ke kterým se sjíždí autobusy ke spádovým obcím, kde vlak staví. Takže by to vyhozené peníze nebyli..
Schrnul bych to tak, že na koridorech jezdí vlaky poloprázdný pendolina na perfektních tratí a zde přeplněný soupravy, co sou rády, že to ubrzdí do stanice a ještě se přitom nerozpadnou. Spravit tyto tratě by mělo být prioritou stejně jako sou koridory. Myslím si, že trať 250 lze srovnávat po stránce provozu stratí jako je skoridorizovaná 260-tka.
13.06.2007 (22:13)  
Happy:to není možný jak to nemůže mít potenciál to je naprostá blbost.Vid to spojuje vysočinu HB a Jihlavu s Prahou a Brnem.Podle dnešního grafikonu jsou R na 250 rychlejší než po korytu a kdyby se ta trat opravila tak by šlo místy i 140 např.mezi Kolínem a KH.Podle mě půl hodinka k dobru.A bylo by to i na IC,EC.Jenže to oni neopravěj protože by došlo k znehodnocení penez co šly do koryta-to je ten malér.Já jako cestující převážně Rychlíků je pro mě výhodnější na špilas po 250 páč je R rychlejší a levnější.Tohle je snad druhá nejdůležitější trat po korytech.
JnR 
13.06.2007 (23:17)  


Happy psal o trati 250, nikoli 230. 250, která míjí Jihlavu a Třebíč, ten potenciál skutečně nemá (samozřejmě nemyslím příměstskou dopravu Brno - Kuřim - Tišnov, tam je potenciál obrovský).
registrovaný uživatel chocho 
13.06.2007 (21:01)  
happy: Relace Praha - Brno pres HB take neni IMHO primarne urcena pro dopravu mezi Prahou a Brnem, ale pro dopravu cestujicich z techto mest na Vysocinu a obracene. V tom potencial rozhodne ma, obzvlast spojeni Choteborska, Havlickobrodska a dalsich regionu na Vysocine s Brnem vlakem nema v podobe busu konkurenci a rychliky jsou zde plne. Navic 250ka je pouze HB - Brno (-Breclav) a tou brzdou v relaci Praha - Brno jsou pomale useky 230ky za Brodem smer Praha. Z techto duvodu povazuju 250ku za relativne rychlou trat.
registrovaný uživatel happy 
13.06.2007 (20:48)  
Trať 250 je sice romantická,ale ač patří k těm nejmladším,tak mnoho zázraků dnes nenadělá.Je prostě pomalá a její výraznější zrychlení vzhledem k samotné stavbě není moc možné.Slovo pomalá je zavádějící,ale skutečně v relaci Praha-Brno je to mizerie.Není schopná konkurovat ani autům ani busům.Navíc prochází "krajem lišek",kde nic moc není.Takže v dnešní době to opravdu na víc než na R není(za současného stavu).Její další rekonstrukci považuji za mrhání peněz.Je třeba si uvědomit,že jsou důležitější tratě,které mají alespoň potenciál.Tady se obávám,že je to na hraně cestovního potenciálu obyvatelstva.Takže snad lepší vozidla,toť vše.Obrovský význam má tato trať pro nákladní dopravu.Takže teď už to není ani tak o trati,jako o kvalitě nabízených služeb.SA jezdí v této relaci plné.Vlak na této trati již za HB zeje prázdnotou :(
registrovaný uživatel chocho 
13.06.2007 (19:13)  
kasku: jj tak nejak to je. Mimochodem znate nejakou jinou trat, kde by byla konstantni rychlost na tak dlouhem useku (odhadem 105 km)? Cestovani po 250ce je parada - jakkoliv neni rychlost 100 km/h zavratna, jizda je krasne plynula.
registrovaný uživatel kasku  mail  
13.06.2007 (18:57)  
Stanin: Omlouvám se za překlep!
registrovaný uživatel kasku  mail  
13.06.2007 (18:56)  
Stasnin: Jistě se pleteš.Před 6ti lety jsem ještě jezdil a max.rychl.byla 100km/hod.Začínala v Král.Poli a konec byl před obloukem u zast.Pohledští Dvořáci.Vyjimkou bylo esíčko za zast.B.Řečkovice,kde je 90tka.
13.06.2007 (18:40)  
Precla: ty víš něco podrobnějšího o trati 250 že by se měla rekonstruovat mezi KH-Brodem???250 se mi líbí a mám ji radši než 010.Dle mího názoru by si zasloužila víc penez a vrácení některých solidních vlaků.
registrovaný uživatel Precla 
13.06.2007 (18:17)  
Jinak k té rychlosti, bude se zvyšovat s revitalizací trati.. a pokuď koukám, pravidelně se trať denně opravuje.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko