..: Železnici nahradí cyklotrasa. :..

Ilustrační obrázek Vysočina - Stará trať míří do šrotu. Pohřební hostinu již uspořádaly okolní obce více než stoleté železniční trati z Přibyslavi do Sázavy. Na vykoupení historické železnice totiž radnice nemají peníze, a majitel ji rozřeže do šrotu. Je rozhodnuto. Na starou vlečku mezi Přibyslaví a Sázavou už nikdy žádný vlak nevyjede. Svršek malebné trati bude ještě během léta vytrhán a odvezen do sběru.

„Už jsme uspořádali pohřební hostinu,“ konstatoval přibyslavský starosta Jan Štefáček. Právě jeho město bylo hlavním iniciátorem snah o zachování trati. Ovšem bez potřebných peněz nemohla ani Přibyslav ani obce v okolí se zchátralou tratí cokoliv udělat. „Nepodařilo se nám spojit všechny obce kolem trati, většina z nich do nejistého a nákladného projektu nechtěla jít. Nenašli jsme ani žádného silného partnera,“ zklamaně hovoří přibyslavský starosta. Kvůli vysoké finanční náročnosti údržby a modernizace trati v řádech desítek milionů korun nabídku na spolupráci odmítl i Žďár nad Sázavou.

Je konec, všechno kovové zmizí na šrotištích

„Pravděpodobně v létě koleje vytrháme a odvezeme. Spolu s nimi padnou i všechny kovové mosty. Na trati zůstanou jen kamenné a betonové oblouky,“ uvedl Wolfgang Macourek, ředitel společnosti SaZ, která od počátku devadesátých let vlečku vlastní. Z likvidace tratě kroutící se malebným údolím Sázavy je nešťastné celé horní Posázaví. Zejména v posledních letech byla tato atrakce, provozovaná brněnským Klubem přátel kolejových vozidel, velice oblíbenou atrakcí. Železniční nadšenci pořádali hlavně pro děti dobrodružné výlety, při nichž docházelo k přepadení vlaku indiány nebo vojenskými partyzány. Několikrát byla jedenáctikilometrová trať využita i k natáčení filmů.

PřibyslavS jejím zánikem se ale i provozovatelé postupně smířili. „Jde o to, že vlastník je zodpovědný za stav trati a její technický stav nutí investovat,“ je si vědom Jiří Kotas z Klubu kolejových vozidel. „Pod hrozbou milionových pokut si nemůžeme dovolit trať provozovat v takovém stavu. Na její další udržování peníze nemáme,“ říká Macourek. Prostředky k odkoupení a opětovnému zprovoznění nenašly ani okolní obce. Přes pohřební náladu ovšem svitla naděje na další využití bývalé trati. Po železničním náspu by mohla vést neméně krásná cyklostezka. „To je nyní společným cílem všech obcí v regionu, včetně Žďáru. Z propojení Zelené Hory s přibyslavským zámkem by měli užitek všichni,“ hlásá Jan Štefáček.

„Je zde veliká návaznost v celé oblasti cestovního ruchu. V tom je i velká šance na získání prostředků z Evropské unie, která takovéto projekty podporuje,“ pochvaluje si myšlenku přibyslavský místostarosta Michael Omes. Nový úsek by v tomto případě nahradil kolejový svršek. Od Sázavy přes Hamry do Žďáru by musela být vybudována stezka nová, prakticky na zelené louce. „Úsek ze Žďáru do Hamrů se už připravuje. Dokončen bude v příštím roce,“ svěřila se žďárská místostarostka Dagmar Zvěřinová. Přes město až k Zelené Hoře už vedou hned dvě cyklostezky.

Od myšlenky k otevírání nové cyklotrasy místo staré vlečky je ale ještě hodně daleko. Obce se pokusí vypracovat podrobný projekt, který předloží evropským úředníkům k posouzení. Ještě předtím musí společnými silami od společnosti SaZ vykoupit pozemky. „Slíbila nám je za výhodnou cenu,“ tvrdí Štefáček. Finanční náklady na přibližně patnáctikilometrovou trasu se dosud nikdo neodvažuje odhadovat. Zcela jistě půjde o desítky milionů. Celá stezka by měla být vyasfaltována, aby na ni mohly třeba i in-line bruslaři nebo maminky s kočárky. V zimě by měla být oblíbenou trasou běžkařů. „Měla by být využita celoročně,“ říká Zvěřinová.

Stavbu zkomplikují chybějící mostní konstrukce, které SaZ odveze k likvidaci. „Už jsme o tom s představiteli obcí mluvili. Velké a těžké konstrukce nejsou u cyklostezky potřeba. Místo nich tam položíme lehčí můstky z několika trubek,“ prozradil Wolfgang Macourek. Jestliže se záměr podaří, jednalo by se o republikový unikát. Zatím nikde není tak dlouhá stezka určena pouze cyklistům s vyloučením automobilové dopravy. A podle Michaela Omese nikde cyklostezka nevede tak úchvatnou krajinou.

Pokud vše bude podle těch nejoptimističtějších představ, mohla by se cyklotrasa začít budovat za rok a půl. „Letos necháme vypracovat projekt, příští rok podáme žádost. Jestliže bude úspěšná, mohli bychom koncem příštího roku začít stavět,“ věří Jan Štefáček.

Trať Brod - Žďár

Ilustrační obrázekTrať Německý Brod - Moravský Žďár se jako provozní celek do dnešní doby nedochovala. Dnes je větší část zlikvidována; dochoval se pouze jedenáctikilometrový úsek, který byl donedávna sjízdný jen díky existenci železničního vojska a aktivitám Klubu přátel kolejových vozidel. Po zrušení železničního vojska se stala provozovatelem tohoto úseku dráhy firma SOŽ (Stavební obnova železnic), poté přetransformovaná na SaZ (Stroje a zařízení) s areálem v Sázavě u Žďáru nad Sázavou.

Jako celek sloužila dráha dopravě 55 let. Zanikla přeložením nové trati na koridor s lepšími parametry. Provozní úseky postupně mizely, kolejnice byly sneseny, železné mosty sešrotovány a ostatní zařízení bylo demontováno. V roce 1894 povolilo ministerstvo železnic stavbu dráhy Německý Brod - Moravský Žďár. Pro Žďár to bylo vůbec první spojení po kolejích. Stavba byla zahájena roku 1896 a první vlak vyjel na trať již 20.12.1898. Trať se dostala do povědomí po zrušení dopravy až počátkem devadesátých let minulého století, kdy pod hlavičkou SOŽ vznikl Spolek pro obnovu vlečkových historických vozidel. Pravidelnou výletní dopravu zahájil Klub přátel kolejových vozidel v roce 1997. Nejprve jenom na přání či při zvláštních příležitostech, v minulých letech pravidelně o víkendech.

zdroj: Mladá fronta DNES


JnR | 13.6.2007 (10:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Vysočina


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   
Registered user js 
14.06.2007 (9:58)  
Venco, kam chodite na to, ze rychliky Praha - Brno jsou rychlejsi Vysocinu? V lichem smeru, ktery jsem rychle prolitnul, je rychlejsi jen Pannonia nez R 877 (a ten je extrem diky vymene lokomotivy v C. Trebove).
Jinak to vychazi v prumeru o cca 20 minut rychleji pres Pardubice (casy pres Pardubice 3:00 - 3:19, pres H. Brod 3:34 - 3:40).
14.06.2007 (2:19)  
Mohu potvrdit, že se na 250 něco buduje. Dnes (vlastně už včera) jsem jel z Brna do Tišnova na koncert (Concentus Moraviae). Tam i zpět mězi Čebínem a Tišnovem snížení na (odhadem) 50-60 km/h, provoz pouze po jedné koleji, na druhé koleji MUVky, jeřáby (ty menší) atp. Něco se tam dělo i večer. R 683 v Tišnově 10 minut sekera, v Brně už nějakých 20.
Registered user stoupa  mail  
14.06.2007 (0:18)  
omlouvám se fšem profesním ajzbónům, neb díky poruše barvocitu jsem prostě po kariéře "vechtra na Bubnech a Činelech" (1977-78) odkráčel do Energetiky, kde se prostě živím...

Sakra chlapi, trať 250 umožňovala po mnoho pětiletek lepší podmínky pro vozbu R/Ex, pak EC, IC, než " Adamovské tunely".

Vznikla z politického dopadu Mnichovské dohody, (byť zbudovánanpo WWII) kdy trať přes Č. Třebovou byla přerušena záborem Sudet. Kdo jste mladší, prosím koukněte se don historie, na tu dobu projektování a vzniku je to kirásné inženýrské Dílo (tedy z HB do Brna).

Její nevýhody v minuluosti:

- spády a možná poloměry oblouků = v max 100 - paráda do doby koridorů, excelentní v tom terénu, však do elektrifikace výkonově mimo mísu
- velmice dlouho trvalo nahrazení mechaniky dnešní zabezpečovačkou,

její nevýhody dodnes -úsek HB - K.Hora - (Kolín)

Adamovské tunely jsem již jako malý chlapeček miloval a učil jsem se tam v předškolním věku počítat do deseti (to už dnes neplatí).

Jak bylo jíž uvedeno, marně vzpomínám na úsek s plynulejším průjezdem , než HB - Brno, ( v letech 1997 - 98) průměrně dva obraty týdně). pro tu pseudolegraci, jen jsem se divil, proč EC vůbec mezi AB a Brnem staví...

Doplněk ad Datel:

.. a nejní to náhodou/omylem jediná po WWI postavená trať bez úrovňového křížení s gumokoly v Č(SSF)R? Mrška jedna ...
Registered user Datel 
13.06.2007 (23:52)  
happy: Degradací bylo myšleno, že před rekonstrukcí tratě 260, po ní běžně jezdily právě vlaky EC, IC. Bohužel dnes má význam hlavně v dopravě nákladní.
Stavba trati byla projektována s ohledem na úlohu hlavní spojnice, byly zde vybudovány podchody a krom Tišnova není na trati (Brno - HB) jediný úrovňový přejezd.
Registered user happy 
13.06.2007 (23:37)  
poslední příspěvek a jdu spát.Samozřejmě pro jakýkoliv rozvoj dopravy na železnici jsem všemi deseti.Jen holt peněz není nazbyt a tak je potřeba podporovat projekty,ze kterých bude větší přínos.Trať 250 na tom je dobře vzhledem k svému významu velmi dobře,takže bych jí dál neřešil.Vysočina má zajisté jiné přínosnější projekty v rámci železniční infrastruktury,než je cokoliv dělání s tratí 250
Registered user Precla 
13.06.2007 (23:33)  
Jn, když už se dostaneš ke staré Tišnovce, která měla vlastně návaznost na tu trať, která podle článku jde do "šrotu", nevím jak to 251 vydrží.. 1. problém.. stoupání v rozdílu 400 metrů mezi Tišnov-Žďár odjebává jak lokootivy, tak i vozy. 2. trať je ve špatném stavu ( Není tajností, že se vozový arsenál v Tišnovském depu mění např. s Krnovem a podobně.

(Když už rychlíky na 250, tak určitě Tišnov - Kuřim - Krpol - Brno hl n. Břeclav) aspoň se člověk vleze poté i do vlaku.)
Registered user happy 
13.06.2007 (23:29)  
no tak vidíte,že se i shodnem.Rozhodně nejsem pro eliminaci spojů,ale taky nejsem proto,aby zde za současného stavu zaváděly nějaké extrabuřty.Když už investice,tak sem ochoten připustit starou Tišnovku,protože tam aspoň něco je..
Registered user Precla 
13.06.2007 (23:27)  
happy Rychlíky uvadli na úkor koridoru, stím se dalo počítat.. Jinak ke žďáru, má ve srovnání s brnem třetinový spojení, což je taky dost.
Registered user happy 
13.06.2007 (23:25)  
úsek do tišnova je zlomkem celé délky relace Br-HB.Já bych to nechal tak jak to je.Trať je v pořádku,takže peníze uvídím radši tam,kde to bude mít větší smysl a ne tady
Registered user Precla 
13.06.2007 (23:24)  
Happy Mezi Tišnovem a Žďárem je osobní přeprava zbytečná, to máš pravdu.. většina lidí přesede v tišnově na 251 a jede do měst jako je Bystřice a NmNM.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko