..: Železnici nahradí cyklotrasa. :..

Ilustrační obrázek Vysočina - Stará trať míří do šrotu. Pohřební hostinu již uspořádaly okolní obce více než stoleté železniční trati z Přibyslavi do Sázavy. Na vykoupení historické železnice totiž radnice nemají peníze, a majitel ji rozřeže do šrotu. Je rozhodnuto. Na starou vlečku mezi Přibyslaví a Sázavou už nikdy žádný vlak nevyjede. Svršek malebné trati bude ještě během léta vytrhán a odvezen do sběru.

„Už jsme uspořádali pohřební hostinu,“ konstatoval přibyslavský starosta Jan Štefáček. Právě jeho město bylo hlavním iniciátorem snah o zachování trati. Ovšem bez potřebných peněz nemohla ani Přibyslav ani obce v okolí se zchátralou tratí cokoliv udělat. „Nepodařilo se nám spojit všechny obce kolem trati, většina z nich do nejistého a nákladného projektu nechtěla jít. Nenašli jsme ani žádného silného partnera,“ zklamaně hovoří přibyslavský starosta. Kvůli vysoké finanční náročnosti údržby a modernizace trati v řádech desítek milionů korun nabídku na spolupráci odmítl i Žďár nad Sázavou.

Je konec, všechno kovové zmizí na šrotištích

„Pravděpodobně v létě koleje vytrháme a odvezeme. Spolu s nimi padnou i všechny kovové mosty. Na trati zůstanou jen kamenné a betonové oblouky,“ uvedl Wolfgang Macourek, ředitel společnosti SaZ, která od počátku devadesátých let vlečku vlastní. Z likvidace tratě kroutící se malebným údolím Sázavy je nešťastné celé horní Posázaví. Zejména v posledních letech byla tato atrakce, provozovaná brněnským Klubem přátel kolejových vozidel, velice oblíbenou atrakcí. Železniční nadšenci pořádali hlavně pro děti dobrodružné výlety, při nichž docházelo k přepadení vlaku indiány nebo vojenskými partyzány. Několikrát byla jedenáctikilometrová trať využita i k natáčení filmů.

PřibyslavS jejím zánikem se ale i provozovatelé postupně smířili. „Jde o to, že vlastník je zodpovědný za stav trati a její technický stav nutí investovat,“ je si vědom Jiří Kotas z Klubu kolejových vozidel. „Pod hrozbou milionových pokut si nemůžeme dovolit trať provozovat v takovém stavu. Na její další udržování peníze nemáme,“ říká Macourek. Prostředky k odkoupení a opětovnému zprovoznění nenašly ani okolní obce. Přes pohřební náladu ovšem svitla naděje na další využití bývalé trati. Po železničním náspu by mohla vést neméně krásná cyklostezka. „To je nyní společným cílem všech obcí v regionu, včetně Žďáru. Z propojení Zelené Hory s přibyslavským zámkem by měli užitek všichni,“ hlásá Jan Štefáček.

„Je zde veliká návaznost v celé oblasti cestovního ruchu. V tom je i velká šance na získání prostředků z Evropské unie, která takovéto projekty podporuje,“ pochvaluje si myšlenku přibyslavský místostarosta Michael Omes. Nový úsek by v tomto případě nahradil kolejový svršek. Od Sázavy přes Hamry do Žďáru by musela být vybudována stezka nová, prakticky na zelené louce. „Úsek ze Žďáru do Hamrů se už připravuje. Dokončen bude v příštím roce,“ svěřila se žďárská místostarostka Dagmar Zvěřinová. Přes město až k Zelené Hoře už vedou hned dvě cyklostezky.

Od myšlenky k otevírání nové cyklotrasy místo staré vlečky je ale ještě hodně daleko. Obce se pokusí vypracovat podrobný projekt, který předloží evropským úředníkům k posouzení. Ještě předtím musí společnými silami od společnosti SaZ vykoupit pozemky. „Slíbila nám je za výhodnou cenu,“ tvrdí Štefáček. Finanční náklady na přibližně patnáctikilometrovou trasu se dosud nikdo neodvažuje odhadovat. Zcela jistě půjde o desítky milionů. Celá stezka by měla být vyasfaltována, aby na ni mohly třeba i in-line bruslaři nebo maminky s kočárky. V zimě by měla být oblíbenou trasou běžkařů. „Měla by být využita celoročně,“ říká Zvěřinová.

Stavbu zkomplikují chybějící mostní konstrukce, které SaZ odveze k likvidaci. „Už jsme o tom s představiteli obcí mluvili. Velké a těžké konstrukce nejsou u cyklostezky potřeba. Místo nich tam položíme lehčí můstky z několika trubek,“ prozradil Wolfgang Macourek. Jestliže se záměr podaří, jednalo by se o republikový unikát. Zatím nikde není tak dlouhá stezka určena pouze cyklistům s vyloučením automobilové dopravy. A podle Michaela Omese nikde cyklostezka nevede tak úchvatnou krajinou.

Pokud vše bude podle těch nejoptimističtějších představ, mohla by se cyklotrasa začít budovat za rok a půl. „Letos necháme vypracovat projekt, příští rok podáme žádost. Jestliže bude úspěšná, mohli bychom koncem příštího roku začít stavět,“ věří Jan Štefáček.

Trať Brod - Žďár

Ilustrační obrázekTrať Německý Brod - Moravský Žďár se jako provozní celek do dnešní doby nedochovala. Dnes je větší část zlikvidována; dochoval se pouze jedenáctikilometrový úsek, který byl donedávna sjízdný jen díky existenci železničního vojska a aktivitám Klubu přátel kolejových vozidel. Po zrušení železničního vojska se stala provozovatelem tohoto úseku dráhy firma SOŽ (Stavební obnova železnic), poté přetransformovaná na SaZ (Stroje a zařízení) s areálem v Sázavě u Žďáru nad Sázavou.

Jako celek sloužila dráha dopravě 55 let. Zanikla přeložením nové trati na koridor s lepšími parametry. Provozní úseky postupně mizely, kolejnice byly sneseny, železné mosty sešrotovány a ostatní zařízení bylo demontováno. V roce 1894 povolilo ministerstvo železnic stavbu dráhy Německý Brod - Moravský Žďár. Pro Žďár to bylo vůbec první spojení po kolejích. Stavba byla zahájena roku 1896 a první vlak vyjel na trať již 20.12.1898. Trať se dostala do povědomí po zrušení dopravy až počátkem devadesátých let minulého století, kdy pod hlavičkou SOŽ vznikl Spolek pro obnovu vlečkových historických vozidel. Pravidelnou výletní dopravu zahájil Klub přátel kolejových vozidel v roce 1997. Nejprve jenom na přání či při zvláštních příležitostech, v minulých letech pravidelně o víkendech.

zdroj: Mladá fronta DNES


JnR | 13.6.2007 (10:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus ČR Vysočina


  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer happy 
13.06.2007 (23:22)  
ad Precla:o čem to mluvíte??Kdyby to byl takovej zázrak,tak by se nikdy nestáhly R 66x ve prospěch trati 240! beru příměstskou do Tišnova,ale zbytek??!!
Registrierter Benutzer Precla 
13.06.2007 (23:22)  
JnR šestivozové pantografy 560 jezdí hlavně v úseku Tišnov - Brno - Vranovice.
JnR 
13.06.2007 (23:29)  


Panťáky většinou končí v Tišnově, ale do Žďáru jezdí loko+6xBdmtee.
Registrierter Benutzer Precla 
13.06.2007 (23:21)  
Z Brna do Žďáru jezdní miň osobních vlaků,o obyvatelech v okolí žďáru otom není pochyb, jediná věc, ve které stebou souhlasím
Registrierter Benutzer happy 
13.06.2007 (23:20)  
ad Datel: jedno musím uznat,skutečně ste mě rozesmál :).Co byste chtěl s tou degradací?? Jako aby tam jezdily EC/IC/SC??? no máte pravdu.Vyprdneme se na takovou malou vesnici jménem Pardubice a jdeme obsluhovat megacity žďár...
Vždyť 250 přišla i o Rožmberka,junáka a jiné R do Budějic :D.Prostě buďte rádi,že tam něco jezdí a nepohrdejte rychlíkama.Skutečně na víc tato trať nemá
Registrierter Benutzer Precla 
13.06.2007 (23:17)  
JnR Jasně, takže ty vlaky ve 20 minutových intervalech prokládaný rychlíkama asi jezděj prázdný? .. V tvým případě bych se nesmál, ale brečel happy..
JnR 
13.06.2007 (23:21)  


Já jsem nemyslel příměstské vlaky Brno - Kuřim - Tišnov, ale rychlíky Brno - HB. Potenciál části 250 z Brna do Tišnova je velký, ale dál za Tišnov i ty šestivozové osobáky vozí vzduch.
Registrierter Benutzer happy 
13.06.2007 (23:14)  
přesně tak jak říká JnR :)
vysokorychlostní trať...mmt až se dosměji,budu pokračovat
Registrierter Benutzer happy 
13.06.2007 (23:12)  
Trať 250 a její úsek Brno - HB a co sní?? To jako že do ní narvu miliardy a efekt??? NULOVÝ!! Tak to tedy ne.Relace Br-Ph je o ničem.Jediné,co zde je k něčemu je příměstská doprava v úseku Brno-Tišnov a dálková doprava s "městečkem" žďár.Brod neuvažuji,protože tato relace je nahraditelná po trati 240 a 225 (tedy pokud se do 240 zainvestuje).Relace tišnov-žďár je o ničem,protože je to tam prdelákov vedle prdelákova...Takže nedělejte z 250 bůhví co...Když někdo postaví ve srovnání koridor přes Třebovou s touto lepší "regionálkou",tak rostu.Možnosti tratě jsou vcelku vyčerpány,takže nechápu,co neustále vymýšlíte
Registrierter Benutzer Datel 
13.06.2007 (23:07)  
Happy: 240 je když pominu úsek Brno - Zastávka, lokálka povýšená na rychlíkovou trať. Kdežto úsek 250 (rozuměj Brno - HB) se dá parametry přirovnat k vysokorychlostní trati degradované na rychlíkovou. Ale i tak svým významem je naprosto nezastupitelná a to především v dopravě nákladní.
JnR 
13.06.2007 (23:11)  


Co se týče osobní přepravy, přepravuje 240 více cestujících, než 250. Ono nejde jen o technické parametry trati, ale taky o to, že v blízkosti trati musí být významné zdroje a cíle cestujících, což na 240 jsou a na 250 ne.
Registrierter Benutzer Precla 
13.06.2007 (22:45)  
Happy Koukám, že nemáš ponětí očem mluvíš, projeĎ se po té trati s otevřenýma očima. Nechci tě nějak urazit, ale porovnávat trať o které podle příspěvků moc nevíš není zrovna nejlepší..
Registrierter Benutzer happy 
13.06.2007 (22:36)  
Trať 250 je trať 250 a ne 230.A když už teda k té 230 něco píšete tak budu reagovat.Pokud chcete modernizovat,tak nejlépe celý úsek kolín-čáslav,dál to nemá význam(fůra peněz a efekt žádný).O Jihlavě nemluvte,protože význam tratě 230 pro Jihlavu je minimální(pouze z pohledu osobní přepravy u nákladů je tomu naopak) a pro 250 nulový(opět pro osobní).Do tratě 250 bych nevrazil momentálně ani floka a do 230 bych byl akceptovat úsek Ko-čá.Uvidíme,za jak dlouho to zvládne rychlík po dokončení nového spojení v Praze do Brodu.Ke krácení tam prostor je a doufám bude využit.Primárně bych investoval do 240,která je důležitější než 250 ;)
  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko