Praha - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy oddělit nákladní dopravu Českých drah do samostatné dceřiné společnosti. Podle premiéra Mirka Topolánka dojde k oddělení carga v dubnu 2008. Půjde o největší změnu struktury ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Po zasedání kabinetu to řekl premiér Mirek Topolánek s tím, že transformace Českých drah bude na programu jednání vlády i v dalších měsících.
Do nové firmy má přejít 13 tisíc z celkových 57 tisíc zaměstnanců drah. Samostatné ČD Cargo vzniká především proto, aby se zprůhlednilo financování Českých drah. Termín jeho oddělení se přitom posouvá již poněkolikáté.
Často kritizované je křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně to dělá více než 600 milionů korun. Nákladní doprava ČD je pátá největší v EU a ročně přepraví 90 milionů tun. Jako jedna z posledních v Evropě však dosud nefunguje samostatně.
Stát plánuje po oddělení carga samostatnou firmu prodat. Ministr dopravy Aleš Řebíček již dříve uvedl, že by bylo nejlepší prodat pouze menšinový podíl; stát by mohl na prodeji vydělat až 12 miliard korun. Zisk nákladní dopravy za loňský rok byl 1,5 miliardy korun.
zdroj: Aktuálně

Jinak mi prosim vysvetlete, proc stat jako nejhorsi mozny hospodar by si mel ponechat podniky, ktere mohou fungovat i bez nej.
a vo to go.
taz se mi nelíbí, když někdo prezentuje fůzi se zahraničním investorem, jako jedinou možnost záchrany našich podniků: Investovat do vozů, do mašin, do zázemí, to nákladní doprava rozhodně potřebuje. Teoreticky je tu ještě možnost investovat tam tuzemský kapitál, ale vy o nějakém volném českém kapitálu víte? Když navíc by bylo vhodné, aby to byl investor se zájmem o podnikání v dopravě, ne spekulant?
a ještě stát rozdělí České Dráhy tak, že se zbaví výdělečné nákladní dopravy, ponechá si stávající, nerentabilní, ztrátovou, zastaralou osobní dopravu: Stát se především zbavuje nutnosti investovat do té nákladní balík peněz, který nutně potřebuje, aby zůstala výdělečnou. Osobní dopravu si ponechává z důvodů, o kterých samozřejmě můžeme dlouze spekulovat, já si osobně myslím, že zakázky v osobní dopravě měly být zadávány férovou soutěží mezi dopravci (která dokáže stanovit 'opravdové' ceny pro objednatele mnohem líp, než sebeprůhlednější účetnictví) a pak by nebyl důvod bránit se privatizaci.
osobní doprava zřejmě z principu není pro podnikatele zajímavá: Viamont, OKDD, JHMD, Connex podle vás nejsou podnikatelé? To si pište, že je zajímavá, akorát že stát a ČD ruku v ruce jim házejí klacky pod nohy, viz zpackané výběrové řízení na rychlíky Pardubice - Liberec a Plzeň - Most. Ostatně pokud by nebyla zajímavá, nebyl by ani důvod, aby ji provozovaly ČD - ony jsou taky akciovka.
Číslům o úžasné výnosnosti Carga nevěřím, je to dělostřelecká příprava před prodejem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











