..: Studie o budoucí poloze brněnského hlavního nádraží předána, ale nepřevzata :..

Ilustrační obrázekBrno - Firma Cityplan již předala hotovou studii v rozsahu cca 200 stran, která má zodpovědět otázku, zda je vhodnější nádraží v centru nebo v odsunuté poloze. Magistrát ji nyní zkoumá, zda je opravdu kompletní a kvalitní a až poté jí oficiálně převezme a zaplatí za ní 3,5 mil. Kč.
Studie obsahuje spoustu faktů a spoustu srovnání. Některá z nich vyznívají lépe pro současnou polohu, některá naopak pro polohu odsunutou. Brněnský magistrát zatím studii zveřejnit nechce, dokonce je na informace o ní uvaleno informační embargo, ale radní města Brna a děkan Fakulty informatiky Masarykovy univerzity profesor Jiří Zlatuška o studii pro ČT a brněnské deníky promluvil.

Podle Zlatušky je hlavním důvodem pro zachování stanice na stávajícím místě především dobrá poloha vůči středu města. Studie uvádí, že žst. Brno hl.n. využívají cestující především ke každodennímu dojíždění za prací a do škol, přičemž přesun do nové polohy by znamenal zátěž městské hromadné dopravy. Ve výsledku pak dojde ke značnému zvýšení finančních prostředků, kterými bude muset Magistrát každoročně dotovat Dopravní podnik města Brna pro zachování stávající dopravní obsalužnosti nádraží. Studie však na druhou stranu varuje, že v současné době jsou Vláda a Evropská unie připraveny financovat pouze přesun nádraží, nikoliv jeho zachování a modernizaci ve stávající poloze.

Studie jednoznačně poukazuje na fakt, že je více než nutné brněnské hlavní nádražím modernizovat, protože jeho současný stav a vybavení je nevyhovující. Z tohoto důvodu je vhodnější odsunuté nádraží, protože je připraven projekt. pokud by se nyní začala řešit varianta modernizace nádraží v centru, bylo by možné zahájit modernizaci až v letech 2012 - 2014, po připravení všech projektů a souvisejících dokumentů, které v současnosti chybí.

zdroje: Česká televize, brněnské mutace deníků

Související odkazy z minulosti:
13.5.2007 - O poloze vlakového nádraží rozhodnou v Praze
11.12.2006 - Brnem jezdí více vlaků
6.4.2006 - Zrušení zakázky na odstavné nádraží v Brně
9.10.2004 - Brněnské referendum: účast jen 24,9% voličů - > referendum je neplatné
12.9.2004 - Referendum o zachování či odsunutí žst. Brno hl.n. se koná již 9.10.2004
30.6.2004 - Petice za vyvolání referenda o poloze Brna hl.n. úspěšná


xAnri05 Poslat mail autorovi | 5.8.2007 (14:50)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Jihomoravský


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
Registered user taz 
07.08.2007 (12:43)  
Myslím, že v příspěvku pana Miroslava Zikmunda, je velmi stručně a výstižně vysvětleno, co "nádražákům" vadí na dnešním nádraží, to je pohled ze strany dopravce, který by měl být brán v potaz při rozhodování, velice děkuji.
Registered user taz 
07.08.2007 (12:32)  
MildaIV, popisované řešení je velmi elegantní , nicméně zase lze chápat z mnoha úhlů. Předpokládám, že je to argument pro zachování stávajícího umístění. (Železniční nádraží je přirozenou součástí center Evropských měst. Lidé cestují vlakem, aby se dostali do centra města, ne na jeho okraj). Výše je ovšem myšlenka jiná, potvrzující můj názor (Město má růst přirozeně a zůstat jedním celkem, jedním městem. Železnice jej rozdělí na „staré“ a nové „jižní“ město. Vytvoří 2 města vedle sebe, mezi kterými je jizva.
Ukrýt nádraží pod zemí jistě jako idea není špatný nápad, domnívám se však, že finančně ani technicky není proveditelný (zejména kvůli problémům s podzemím v Brně, nemluvě o potížích, které stavba takového rozsahu přinese pro běh života ve městě.
07.08.2007 (12:29)  
ad Semík : Máte bohužel pravdu. Já tvrdím totéž; při přestavbě WIEN NORD projelo nádražím cca 520 vlaků za cca 21 hodinu provozu a to po třech kolejích. Prostě "nádraží" počátkem 21. století není nádraží z roku 1930, kam se přistavila souprava hodinu před odjezdem, pomalu se scházelo obecenstvo, nakládalo zboží, vlakvedoucí sepisoval soupravu a dělal papíry, topič si dělal oheň a dobírala se voda.
Dneska má přijet výchozí vlak "z odstavného kolejiště nebo předměstského nádraží", během několika minut nastoupí cestující a jede se dál. Ostatně po desítkách let se takhle začalo jezdit v Praze. Vlaky jedou ze Smíchova nebo na Smíchov či do Vršovic a na HLN stojí pár minut. Vlaková četa taky nastupuje na ONJ. Prostě je třeba předělat organizaci jízdního řádu a vlaky všech směrů budou hlavním nádražím pouze projíždět, končit tam budou pouze poslední spoje a vycházet první ranní spoje. Vlak se ve stanici zdrží do pěti minut a jede se dál, takže po jedné koleji se za hodinu prožene řekněmě "jen" 6 vlaků jedním směrem. Přestupní vazba HB - ČT v Židenicích atd. atd.
Registered user Ivo 
07.08.2007 (12:20)  
Ví někdo z diskutujících, že v té variantě domnělého zachování stávajícího nádraží se nejedná o rekonstrukci stávající budovy a nástupišť, ale o jeho totální přestavbu s výstavbou nové nádražní budovy na Nových sadech - tedy o "odsun" tentokrát ovšem jen o cca 200 metrů a na východ? Viděl někdo z vás technické řešení, které počítá s podzemním nástupištěm v hloubce asi 20 metrů, do kterého budou sjíždět vlaky několikakilometrovými tunely? A jako zvláštní bonus pro obyvatele se toto vše má dtavět za provozu!
07.08.2007 (12:14)  
Taz: těsný, špinavý, přecpaný, nerekonstruovatelný, ale zelený plevelem, ohrožující cestující
http://www.e-architekt.cz/index.php?PId=1041&KatId=27
Registered user taz 
07.08.2007 (11:51)  
M, xAnri05, dovlím si citovat: Zpráva hodnotí současný stav průjezdnosti brněnského nádraží. „Pro rozvoj regionální železniční dopravy v rámci Integrovaného dopravního systému představuje současná podoba výrazné omezení,“ stojí v analýze.

Odborníci konstatují, že obě zkoumané varianty vyhovují zákonům i technickým normám. „Z hlediska zásad projektování železničních tratí a stanic však více vyhovuje odsunutá poloha. Stejně tak i z pohledu návrhu kolejiště. Konstrukčně je lépe řešená, hlavně kvůli délce staničních kolejí a odstranění oblouků v železniční stanici,“ uvádějí analytici. Požadavek novostaveb a přeložek při přesunu kvantitativně vylepší uspořádání železničního uzlu Brno.

Koncepce přisunuté polohy je nevýhodná i v případě, že v budoucnu dojde na plánovanou výstavbu vysokorychlostních tratí."
Zdroj, část článku ze stránek http://brnensky.denik.cz/presun_nadrazi/analyza_odsun_nadrazi.html
Registered user taz 
07.08.2007 (11:39)  
M,osobní invektivy přejdu, pořád si myslím, že ten problém s nádražím není jen jeden. Co se týká stavebních úprav, bylo řečeno, že budova nádraží je památkově chráněná, je-li to pravda, asi bude problém provádět nějaké rozsáhlé rekonstrukce, zabezpečovací zařízení by asi potřebovalo zmodernizovat, počet kolejí dnes, žádná rezerva pro mimořádnosti, mohl bych pokračovat dál...
K čistotě ve vztahu staré/nové, kdesi jsem četl o již zmiňovaném nádraží v Berlíně, taky tam prý byly obavy, že se tamní bezdomovci přesunou do nových prostor, nestalo se tak. Ale to je spíš na rozbor pro psychologa.
xAnri05, ano, od zeleného stolu to vypadá snadno, souprava má x metrů, kolej je delší než 2 krát x, matematicky správně. Jenže je potřeba vzít v úvahu posun, a takové ty ostatní nádražácké záliby v blbůstkách, jako odstavování souprav a lokomotiv, poruchy, výluky a tak, ale když to zvládli za CK Rakouska - Uherska, tak to zvládnem taky.
Registered user M 
07.08.2007 (11:03)  
taz - tak ja samozrejme pripoustim, ze nejsem tak intelektualne vybaven jako kuprikladu ty a tudiz jsem dospel k nazoru, ze kdyz lze spinavost nadrazi vyresit tim, ze se postavi nove, tak lze i hnusne auto ymenit za lepsi tim, ze ho premistim... Nicmene, uz jsi mi to ozrejmil - tenhle zazrak funguje pouze na nemovitosti a u movitych veci provest nelze...

Apropos co tohle - pokud se spinavost nadrazi vyresi tim, ze se postavi nove ciste (ktere se spinit nebude), tak sly by vyresit panelaky v Chanove tim, ze by se jejich najemnikum postavily nove (hezci, drazsi, "nenicici se") treba o kilometr jinde? Jsem totiz lehce na pochybach, zda-li se v tomto pripade stehuje nemovitost nebo lehce skryte lide v nich. Sakris - moment, nebude to nakonec tak, ze ty panelaky v Chanove byly puvodne taky nove a zlikvidovali je lidi? Jejda a to stare brnenske nadrazi to se spini samo nebo je spini lide (ti stejni lide, co by jezdili i z nadrazi noveho)? Tak tenhle zapeklity rebus uz nejsem schopny rozlousknout, protoze mi z toho vychazi, ze o cistote budovy nerozhoduje jeji poloha, ale chovani lidi v nich. Jenze tohle bude asi spatne, protoze ty, intelektualne nabity jedinec, naznacujes opak...
Registered user xAnri05  mail  
07.08.2007 (10:58)  
Opet se tu siri jeden z nespravnych a snadno vyvratitelnych argumentu nedostatku koleji. Zkuste si prosim nejprve projit v simulatoru ZST Brno odpoledni spicku GVD 07 a pak uvidite. I kdyz nepouzijete dve soupravy na 1 kolej*, budete mit mista dost i tak, vc. vcasneho pristaveni souprav (tj. 10-15 min.).

Take se tu argumentuje tim, ze stanice je v oblouku. Nyni se pomalu dokoncuje rekonstrukze ZST Usti n.L., hl.n. - stanice byla, je a bude v oblouku (resp. esicku). Takovych stanic je nepocitane, vsude provozne bez problemu.

Take se nespravne rozsiruje, ze nadrazi se bude sunou tak, jako tak. Neni to pravda, pokud vim. V jednom pripade ma zustat stavajici stanicni budova na svem miste a bude se dale pouzivat ke svemu ucelu.

*Pozn.: ale i na nove rekonstuovanem nadrazi v Zabrehu n.M. se pouzivaji dve soupravy na 1 kolej. Proc ne?
07.08.2007 (7:45)  
zbourat tesco a udelat tam koleje :-D
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko