Brno - Firma Cityplan již předala hotovou studii v rozsahu cca 200 stran, která má zodpovědět otázku, zda je vhodnější nádraží v centru nebo v odsunuté poloze. Magistrát ji nyní zkoumá, zda je opravdu kompletní a kvalitní a až poté jí oficiálně převezme a zaplatí za ní 3,5 mil. Kč.
Studie obsahuje spoustu faktů a spoustu srovnání. Některá z nich vyznívají lépe pro současnou polohu, některá naopak pro polohu odsunutou. Brněnský magistrát zatím studii zveřejnit nechce, dokonce je na informace o ní uvaleno informační embargo, ale radní města Brna a děkan Fakulty informatiky Masarykovy univerzity profesor Jiří Zlatuška o studii pro ČT a brněnské deníky promluvil.
Podle Zlatušky je hlavním důvodem pro zachování stanice na stávajícím místě především dobrá poloha vůči středu města. Studie uvádí, že žst. Brno hl.n. využívají cestující především ke každodennímu dojíždění za prací a do škol, přičemž přesun do nové polohy by znamenal zátěž městské hromadné dopravy. Ve výsledku pak dojde ke značnému zvýšení finančních prostředků, kterými bude muset Magistrát každoročně dotovat Dopravní podnik města Brna pro zachování stávající dopravní obsalužnosti nádraží. Studie však na druhou stranu varuje, že v současné době jsou Vláda a Evropská unie připraveny financovat pouze přesun nádraží, nikoliv jeho zachování a modernizaci ve stávající poloze.
Studie jednoznačně poukazuje na fakt, že je více než nutné brněnské hlavní nádražím modernizovat, protože jeho současný stav a vybavení je nevyhovující. Z tohoto důvodu je vhodnější odsunuté nádraží, protože je připraven projekt. pokud by se nyní začala řešit varianta modernizace nádraží v centru, bylo by možné zahájit modernizaci až v letech 2012 - 2014, po připravení všech projektů a souvisejících dokumentů, které v současnosti chybí.
zdroje: Česká televize, brněnské mutace deníků
Související odkazy z minulosti:
13.5.2007 - O poloze vlakového nádraží rozhodnou v Praze
11.12.2006 - Brnem jezdí více vlaků
6.4.2006 - Zrušení zakázky na odstavné nádraží v Brně
9.10.2004 - Brněnské referendum: účast jen 24,9% voličů - > referendum je neplatné
12.9.2004 - Referendum o zachování či odsunutí žst. Brno hl.n. se koná již 9.10.2004
30.6.2004 - Petice za vyvolání referenda o poloze Brna hl.n. úspěšná
| 5.8.2007 (14:50)
Ukrýt nádraží pod zemí jistě jako idea není špatný nápad, domnívám se však, že finančně ani technicky není proveditelný (zejména kvůli problémům s podzemím v Brně, nemluvě o potížích, které stavba takového rozsahu přinese pro běh života ve městě.
Dneska má přijet výchozí vlak "z odstavného kolejiště nebo předměstského nádraží", během několika minut nastoupí cestující a jede se dál. Ostatně po desítkách let se takhle začalo jezdit v Praze. Vlaky jedou ze Smíchova nebo na Smíchov či do Vršovic a na HLN stojí pár minut. Vlaková četa taky nastupuje na ONJ. Prostě je třeba předělat organizaci jízdního řádu a vlaky všech směrů budou hlavním nádražím pouze projíždět, končit tam budou pouze poslední spoje a vycházet první ranní spoje. Vlak se ve stanici zdrží do pěti minut a jede se dál, takže po jedné koleji se za hodinu prožene řekněmě "jen" 6 vlaků jedním směrem. Přestupní vazba HB - ČT v Židenicích atd. atd.
http://www.e-architekt.cz/index.php?PId=1041&KatId=27
Odborníci konstatují, že obě zkoumané varianty vyhovují zákonům i technickým normám. „Z hlediska zásad projektování železničních tratí a stanic však více vyhovuje odsunutá poloha. Stejně tak i z pohledu návrhu kolejiště. Konstrukčně je lépe řešená, hlavně kvůli délce staničních kolejí a odstranění oblouků v železniční stanici,“ uvádějí analytici. Požadavek novostaveb a přeložek při přesunu kvantitativně vylepší uspořádání železničního uzlu Brno.
Koncepce přisunuté polohy je nevýhodná i v případě, že v budoucnu dojde na plánovanou výstavbu vysokorychlostních tratí."
Zdroj, část článku ze stránek http://brnensky.denik.cz/presun_nadrazi/analyza_odsun_nadrazi.html
K čistotě ve vztahu staré/nové, kdesi jsem četl o již zmiňovaném nádraží v Berlíně, taky tam prý byly obavy, že se tamní bezdomovci přesunou do nových prostor, nestalo se tak. Ale to je spíš na rozbor pro psychologa.
xAnri05, ano, od zeleného stolu to vypadá snadno, souprava má x metrů, kolej je delší než 2 krát x, matematicky správně. Jenže je potřeba vzít v úvahu posun, a takové ty ostatní nádražácké záliby v blbůstkách, jako odstavování souprav a lokomotiv, poruchy, výluky a tak, ale když to zvládli za CK Rakouska - Uherska, tak to zvládnem taky.
Apropos co tohle - pokud se spinavost nadrazi vyresi tim, ze se postavi nove ciste (ktere se spinit nebude), tak sly by vyresit panelaky v Chanove tim, ze by se jejich najemnikum postavily nove (hezci, drazsi, "nenicici se") treba o kilometr jinde? Jsem totiz lehce na pochybach, zda-li se v tomto pripade stehuje nemovitost nebo lehce skryte lide v nich. Sakris - moment, nebude to nakonec tak, ze ty panelaky v Chanove byly puvodne taky nove a zlikvidovali je lidi? Jejda a to stare brnenske nadrazi to se spini samo nebo je spini lide (ti stejni lide, co by jezdili i z nadrazi noveho)? Tak tenhle zapeklity rebus uz nejsem schopny rozlousknout, protoze mi z toho vychazi, ze o cistote budovy nerozhoduje jeji poloha, ale chovani lidi v nich. Jenze tohle bude asi spatne, protoze ty, intelektualne nabity jedinec, naznacujes opak...
Take se tu argumentuje tim, ze stanice je v oblouku. Nyni se pomalu dokoncuje rekonstrukze ZST Usti n.L., hl.n. - stanice byla, je a bude v oblouku (resp. esicku). Takovych stanic je nepocitane, vsude provozne bez problemu.
Take se nespravne rozsiruje, ze nadrazi se bude sunou tak, jako tak. Neni to pravda, pokud vim. V jednom pripade ma zustat stavajici stanicni budova na svem miste a bude se dale pouzivat ke svemu ucelu.
*Pozn.: ale i na nove rekonstuovanem nadrazi v Zabrehu n.M. se pouzivaji dve soupravy na 1 kolej. Proc ne?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










