Brno - Primátor města Brna Roman Onderka se rozhodl na základě analýzy společnosti Cityplan prosazovat přepracování projektu přesunu brněnského hlavního nádraží. Nová verze by měla zohledňovat připomínky studie. Primátor proto svolá schůzku všech zainteresovaných subjektů, která by se měla uskutečnit v co nejbližší době. Spory o to, zda nádraží pouze rekonstruovat nebo přesunout se táhnou již delší dobu. Analýza, kterou si brněnský magistrát nechal vypracovat za 3,5 miliónu, porovnávala obě varianty přestavby brněnského železničního uzlu, hodnotila rizika projektů, jejich potřebnost a náklady s nimi spojené.
Riziko, že projekt přesunu nádraží nebude dokončen tak jak je plánovaný, je podle analýzy 30 procent. Vysoké riziko podle ní představuje možné dodatečné navyšování nákladů, které by se v případě varianty přesunu nádraží mohly celkově vyšplhat až na 29,4 miliard korun, v případě rekonstrukce nádraží na 24,9 miliardy Kč (překročení o 50 procent). Tyto dodatečné náklady by mohly být způsobené především prodloužením termínu výstavby. Rovněž jako nebezpečná se podle dokumentu jeví možnost nenaplnění modelu financování. "Všechny spolufinancující subjekty očekávají, že významný podíl - řádově 85 procent bude uhrazeno z prostředků EU". Může se stát, že prostředky nebudou disponibilní anebo výše uznatelných nákladů bude nižší než očekávaná. Podle primátora by tak hlavní investor Správa železniční dopravní cesty měl projekt upravit tak, aby se riziko snížilo alespoň na 15 procent.
Další významná rizika projektu odsunuté varianty tak, jak je uvádí analýza:
- Riziko vyvolaných investičních nákladů MHD (největší riziko odsunuté varianty)
- Riziko vyvolaných provozních nákladu MHD (největší riziko odsunuté varianty)
- Riziko odvolacích řízení a soudních sporu na vydaná rozhodnutí, nesouhlas veřejnosti, majetkoprávní problémy
- Riziko prodloužení cestovní doby
- Riziko chybného politického rozhodnutí
- Riziko památkové ochrany objektu k využití nebo rekonstrukci
- Riziko dosažení tržeb
- Riziko zvýšených nákladu za výkup nemovitostí
- Riziko nedokončení rozvojového záměru
- Riziko jiných než očekávaných účinků projektu
- Riziko nehodovosti a přepravy nebezpečného nákladu
Největší riziko varianty rekonstrukce stávajícího nádraží je nebezpečí překročení investičních nákladů, následuje riziko odvolacích sporů spolu s rizikem stavebně technických komplikací, rizikem nenaplnění modelu financování a rizikem památkové ochrany.
Primátor dokument chválil. "Analýza, to je 3,5 milionu korun kvalitních názorů," řekl Onderka. Dále uvedl, že dokument bude důležitý, až bude České republika žádat o peníze z Bruselu. Je z něj prý dobře patrné, že projekt, který město podporuje, je z hlediska budoucího rozvoje města ten nejlepší. Celkově se bude město na investici podílet třemi miliardami korun, celkové náklady však přesáhnou 20 miliard korun.
Zdroj: archiweb.cz (původ ČTK), Analýza variant přestavby železničního uzlu (europointbrno.cz)

Ještě se plánuje zdvoukolejnění Střelice - Zastávka, které umožní navýšení počtu příměstských vlaků Brno - Zastávka.
Můžete mi tedy laskavě sdělit, kudy projede oněch 80 nakladních vlaků z Maloměřic do Modřic či Střelic? Také by mne zajímalo jak se dostane 60 lokomotiv z Maloměřic na nové hlavní nádraží, když se s nimi v propustnosti tratí nepočítá.
Vyřešeno rovněž není napojení posvitavského vlečkového areálu a vlečky BVV.
Nechápu jaké další kapacity máte na mysli se zaústěním tratí. Ty budou zaústěny z kapacitního hlediska stejně jak dosud. Jediná dohledná rýsující se změna je zdvoukolejnění Přerov - Brno, které již počítá s odsunutým nádražím. Ohledně zdvoukolejnění Přerov - Brno to vypadá na "paskvil" na Vmax=200/220km/h.
Pomalu ale jistě se vám daří mě přesvědčit o zachování původního nádraží. dobré no.. :)
Ovšem z hlediska provozního už to tak hezky nevypadá.
Projekt kolejového rozvětvení nádraží v odsunuté poloze lze totiž nazvat "provozní sebevraždou"!!!
Důvody?
1. Společné vedení osobní i nákladní dopravy přes nové nádraží
2. Ani z jednoho směru nebude zvýšena kapacita připojení stávajících tratí.
3. Počet kolejí na novém nádraží(nynějších deset pro osobní dopravu oproti plánovaným dvanácti pro veškerou dopravu).
Velmi komicky vyznívá původní analýza zatížení tratí podle které se počítá s osmi!!! průchozími vlaky nákladní dopravy (nyní jejich počet pravidelně překračuje pouhých osmdesát). :-)
Ale kdyz v Praze hl.n. chces smer Benesov, tak je to taky od pokladen celkem streka... Kdyz na Wien-Sud prijedes "od Brna" a chces smer "zapad" nebo na vlak/S-Bahn, tak je to taky celkem daleko...
Ja bych soucasne nadrazi zmenil tak, ze tam, kde je vstup na 5/6 by mel byt podchod s vystupy na 1-4 a hlavne vychod na druhe strane, kde by se nepronajimaly mista pro stankare, ale byly tam automaty... A tolik zadane parkoviste, ktere pry u nadrazi chybi tam je take... Ale asi to takhle udelat nejde. Misto toho se prichod od Tesca zamkne a kdo jde od Tesca a chce jet ze 4.nastupiste, tak napred musi podchodem de facto az do hlavni budovy, potom zpatky k Tescu. Inu, asi to nake vyhody ma...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










