..: Brněnský primátor chce nechat přepracovat projekt přesunu nádraží :..

Brno.hl.n.Brno - Primátor města Brna Roman Onderka se rozhodl na základě analýzy společnosti Cityplan prosazovat přepracování projektu přesunu brněnského hlavního nádraží. Nová verze by měla zohledňovat připomínky studie. Primátor proto svolá schůzku všech zainteresovaných subjektů, která by se měla uskutečnit v co nejbližší době. Spory o to, zda nádraží pouze rekonstruovat nebo přesunout se táhnou již delší dobu. Analýza, kterou si brněnský magistrát nechal vypracovat za 3,5 miliónu, porovnávala obě varianty přestavby brněnského železničního uzlu, hodnotila rizika projektů, jejich potřebnost a náklady s nimi spojené.

Riziko, že projekt přesunu nádraží nebude dokončen tak jak je plánovaný, je podle analýzy 30 procent. Vysoké riziko podle ní představuje možné dodatečné navyšování nákladů, které by se v případě varianty přesunu nádraží mohly celkově vyšplhat až na 29,4 miliard korun, v případě rekonstrukce nádraží na 24,9 miliardy Kč (překročení o 50 procent). Tyto dodatečné náklady by mohly být způsobené především prodloužením termínu výstavby. Rovněž jako nebezpečná se podle dokumentu jeví možnost nenaplnění modelu financování. "Všechny spolufinancující subjekty očekávají, že významný podíl - řádově 85 procent bude uhrazeno z prostředků EU". Může se stát, že prostředky nebudou disponibilní anebo výše uznatelných nákladů bude nižší než očekávaná. Podle primátora by tak hlavní investor Správa železniční dopravní cesty měl projekt upravit tak, aby se riziko snížilo alespoň na 15 procent.

Další významná rizika projektu odsunuté varianty tak, jak je uvádí analýza:

  • Riziko vyvolaných investičních nákladů MHD (největší riziko odsunuté varianty)
  • Riziko vyvolaných provozních nákladu MHD (největší riziko odsunuté varianty)
  • Riziko odvolacích řízení a soudních sporu na vydaná rozhodnutí, nesouhlas veřejnosti, majetkoprávní problémy
  • Riziko prodloužení cestovní doby
  • Riziko chybného politického rozhodnutí
  • Riziko památkové ochrany objektu k využití nebo rekonstrukci
  • Riziko dosažení tržeb
  • Riziko zvýšených nákladu za výkup nemovitostí
  • Riziko nedokončení rozvojového záměru
  • Riziko jiných než očekávaných účinků projektu
  • Riziko nehodovosti a přepravy nebezpečného nákladu

Největší riziko varianty rekonstrukce stávajícího nádraží je nebezpečí překročení investičních nákladů, následuje riziko odvolacích sporů spolu s rizikem stavebně technických komplikací, rizikem nenaplnění modelu financování a rizikem památkové ochrany.

Primátor dokument chválil. "Analýza, to je 3,5 milionu korun kvalitních názorů," řekl Onderka. Dále uvedl, že dokument bude důležitý, až bude České republika žádat o peníze z Bruselu. Je z něj prý dobře patrné, že projekt, který město podporuje, je z hlediska budoucího rozvoje města ten nejlepší. Celkově se bude město na investici podílet třemi miliardami korun, celkové náklady však přesáhnou 20 miliard korun.

Zdroj: archiweb.cz (původ ČTK), Analýza variant přestavby železničního uzlu (europointbrno.cz)


Jik | 2.9.2007 (18:46)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer thingie  mail  
04.09.2007 (13:49)  
Rychlost, no. Pro delší cesty mi nějakých plusminus dvacet minut přijde dost nezajímavých. Pět a půl hodiny nebo šest, hm, to je mi úplně jedno. Pro osobní vlaky v rámci IDS JMK a cestující v nich samozřejmě, dojíždět do školy deset minut nebo půl hodiny už je rozdíl zásadní dost.

Nicméně fakt je, že z nástupišŤ pět a šest asi skutečně vyjde líp si k nádražní budově dojet tou šalinou. Naopak je to zkomplikované pravostranným provozem, takže to už asi líp nevyjde.
04.09.2007 (13:48)  
Kocurek Jiří: Ano a to je pravda - muselo by se spomalovat mnohem dál od stanice - tím je to horší - neuvědomil jsem si tohle slabé místo. Ale i tak ten oblouk v trianglu se bude přebuduvávat na vyšší rychlosti.
JnR: ano ano - to je pravda (stavělo se to pro parní mašiny, ne pro Pendolína ) :)) Přece jen Pendolína má akceleraci větší než šlechtična nebo papoušek..
04.09.2007 (13:24)  
vikitor: oblouk na severním zhlaví má poloměr asi 350 až 400m - to dovoluje mnohem víc než jenom 40 km/h. Těch 40 je tam z důvodu pomalých výhybek.¨
Mimochodem oblouk v Židenickém trianglu, který budete projíždět směrem na HB/ČT v případě odsunutého nádraží má stejný poloměr 400 m.
V případě současné polohy oblouk o poloměru 350 m ve vzdálenosti 200 od konce nástupiště.
V odsunuté poloze oblouk poloměru 400 m ve vzdálenosti více než 1 km od konce peronu.
Tolik fakta. Ikdyž proti demagogii je to asi málo.
Registrierter Benutzer JnR 
04.09.2007 (12:58)  
vikititor: rychlost je to hlavní - spočítejte si kolik času potrvá příjezd vlakem na odsunuté nádraží + cesta tramvají do centra / kolik zabere cesta vlakem na rekonstruované nádraží v centru. Kolik myslíte, že by v tom oblouku nad Kolištěm bylo potřeba? Ony totiž všechny vlaky v Brně staví a vlaky nejsou auta, aby se na stovku rozjeli za čtyři sekundy (pokud by v budoucnu některé vlaky v Brně nezastavovaly, mohou jet po nákladovém průtahu).
Barich: pokud IDS JMK něco rozhodně nepotřebuje, tak je to přesunout hlavní přestupní uzel na periferii, cestujícím prodloužit cestovní doby a ještě jim přidat další přestup.
04.09.2007 (12:22)  
Peníze tu nemá cenu řešit, cena dálnic je nesrovnatelně větší - vemte si obchvat z Ruzině na jih Prahy (www.aktualne.cz) 30mld. je adekvátní.
Při zachování starého nádraží se ale obávám, že se nepodaří rozšířit nádraží dostatečně, i když by bylo po Tesco - jak vyřešíme severní zhlaví? to tu křižovatku pohřbíme pod mohutný tunel? a ten oblouk do Židenic, to se tam bude projíždět 40kou? VRT v Brně bude pro smích - Pendolíno jede 160 ale po Brně jenom 40kou.. No a co se týče IDS JMK - depo a odstavné nádraží se dá upravit - Ačko i Bčko jsou dostatečně velké - a kolem je spousta místa kam by se dali případně rozšířit. Dá se i uvažovat o vybudování nových nástupišť směrem na jih (stávající nástupiště na Znojmo) - Vemte si pak ale přestupy z vlaku do vlaku - cestující vystoupí z vlaku a bude muset 600 - 800 metrů po nástupištích projít až tam, kde stojí u hlavní budovy vlak třeba na Prahu - to se může rovnou svést šalinó.. Je to historická budova, je to i součást města jako všude jsou nádraží..
Taky mám rád, když vylezu z vlaku a mám všechno u huby.
Já jsem ale pro přesun. Zatím mi to nikdo nevymluvil. Studuju názory odborníků, ale i vás tady. Je to zajímavá diskuse.
co takhle si poměřit průjezd Brnem po rekonstrukci starého a porovnat to průjezdem novín nádrem. Kolik času zabere, než se vlak prokouše obloukama na staré a kolik času zabere, než si klidně 100km/h projede zhlavím a zastaví si u dloohého nástupiště na konci kam za něj můžeme přistavit vlak do protisměru (IDS) - rychlost je to hlavní - na to bysme neměli zapomínat - vlakem se bude jezdit jenom kůli rychlosti ne kůli pohodlí.
Registrierter Benutzer M 
04.09.2007 (12:03)  
Frantisku, asi by bylo dobry pochopit, ze potreba jsou jak zeleznicni, tak i silnicni infrastruktura. Ti lidi, kteri muzou za R43 jsou totiz jaksi ti stejni lidi, co "potrebuji" nadrazi (kdekoliv)
04.09.2007 (9:01)  
Když už jsme u té R43 - za automobilový provoz si lidé mohou sami, a nebude-li nějaká nová dálnice, jen dobře pro krajinu. Mimochdoem odsun železniční dopravy od centra má být jejím rozvojem? Těžko uvěřit, že podporou IAD a odsunem VHD docílíme vyššího využití VHD na úkor IAD. Také je do jisté míry blamáží, že většina dopravy ve městech je tranzitní a vyřeší se nějakými objezdy. Tím spíš když lidem ztížíme možnost použít vlak. Mimochodem nechápu parafrázi "jen když budou lidé jezdit vláčky" - mají snad raději jezdit autíčky, jen když budou rovné koleje a moderní odbavovací hala, byť mimo přirozené těžiště?
04.09.2007 (8:55)  
Jaké pořád fatální důsledky pro rozvoj jižní části Brna? Má být preferována jižní část před severní posunutím nádraží na jih? Myslím, že část Brna jižně od nádraží se může rozvíjet prostým rozšířením stávajícího nádraží až k OD Tesco, vybudováním širokého podchodu pod nádražím (přímo z haly a od nástupišť) do tohoto OD. Tím by byl OD integrován do dopravního uzlu. Jsem také pro to, aby stávající budova nadále sloužila aspoň zčásti odbavování cestujících, a to i při vybudování nové (západní) části nádraží pro vazbu na VRT. Vezměme si příklad třeba ze zdařilé rekonstrukce nádraží v Drážďanech. Propojení by to bylo přímo ideální, spojily by se obě části města, vazba by byla jak na MHD, tak na centrum, tak na OD. Může něco takového nabídnout nové nádraží 800m odtud?
Registrierter Benutzer Petryk 
04.09.2007 (6:43)  
Barich: Přiznávám se, že argument o nutnosti řešení nevyhovující situace tohoto nádraží bez ohledu na byznys jsem vlastně nikdy neslyšel. Proto mě taky napadla ta paralela s Masarykovým nádražím v Praze. To se omlouvám.
04.09.2007 (1:38)  
Barich - Jak je potom možné, že jsem z EuroPointu odešel nepřesvědčen o nutnosti přesunu nádraží. Ani opakovaná návštěva po vychladnutí prvních emocí nepomohla. Argumentů proti přesunu jsem taky již dříve uvedl dostatek a zatím mi je nikdo nevyvrátil. Jestli to nebude tím, že mám informace také z neveřejných zdrojů a doplňuji si souvislosti, které na první pohled nejsou vidět.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko