Brno - Primátor města Brna Roman Onderka se rozhodl na základě analýzy společnosti Cityplan prosazovat přepracování projektu přesunu brněnského hlavního nádraží. Nová verze by měla zohledňovat připomínky studie. Primátor proto svolá schůzku všech zainteresovaných subjektů, která by se měla uskutečnit v co nejbližší době. Spory o to, zda nádraží pouze rekonstruovat nebo přesunout se táhnou již delší dobu. Analýza, kterou si brněnský magistrát nechal vypracovat za 3,5 miliónu, porovnávala obě varianty přestavby brněnského železničního uzlu, hodnotila rizika projektů, jejich potřebnost a náklady s nimi spojené.
Riziko, že projekt přesunu nádraží nebude dokončen tak jak je plánovaný, je podle analýzy 30 procent. Vysoké riziko podle ní představuje možné dodatečné navyšování nákladů, které by se v případě varianty přesunu nádraží mohly celkově vyšplhat až na 29,4 miliard korun, v případě rekonstrukce nádraží na 24,9 miliardy Kč (překročení o 50 procent). Tyto dodatečné náklady by mohly být způsobené především prodloužením termínu výstavby. Rovněž jako nebezpečná se podle dokumentu jeví možnost nenaplnění modelu financování. "Všechny spolufinancující subjekty očekávají, že významný podíl - řádově 85 procent bude uhrazeno z prostředků EU". Může se stát, že prostředky nebudou disponibilní anebo výše uznatelných nákladů bude nižší než očekávaná. Podle primátora by tak hlavní investor Správa železniční dopravní cesty měl projekt upravit tak, aby se riziko snížilo alespoň na 15 procent.
Další významná rizika projektu odsunuté varianty tak, jak je uvádí analýza:
- Riziko vyvolaných investičních nákladů MHD (největší riziko odsunuté varianty)
- Riziko vyvolaných provozních nákladu MHD (největší riziko odsunuté varianty)
- Riziko odvolacích řízení a soudních sporu na vydaná rozhodnutí, nesouhlas veřejnosti, majetkoprávní problémy
- Riziko prodloužení cestovní doby
- Riziko chybného politického rozhodnutí
- Riziko památkové ochrany objektu k využití nebo rekonstrukci
- Riziko dosažení tržeb
- Riziko zvýšených nákladu za výkup nemovitostí
- Riziko nedokončení rozvojového záměru
- Riziko jiných než očekávaných účinků projektu
- Riziko nehodovosti a přepravy nebezpečného nákladu
Největší riziko varianty rekonstrukce stávajícího nádraží je nebezpečí překročení investičních nákladů, následuje riziko odvolacích sporů spolu s rizikem stavebně technických komplikací, rizikem nenaplnění modelu financování a rizikem památkové ochrany.
Primátor dokument chválil. "Analýza, to je 3,5 milionu korun kvalitních názorů," řekl Onderka. Dále uvedl, že dokument bude důležitý, až bude České republika žádat o peníze z Bruselu. Je z něj prý dobře patrné, že projekt, který město podporuje, je z hlediska budoucího rozvoje města ten nejlepší. Celkově se bude město na investici podílet třemi miliardami korun, celkové náklady však přesáhnou 20 miliard korun.
Zdroj: archiweb.cz (původ ČTK), Analýza variant přestavby železničního uzlu (europointbrno.cz)

Mně osobně je sympatické, že mohu v Brně vystoupit z vlaku, a aniž bych musel procházet či projíždět čtvrtěmi fádních novostaveb, přijdu rovnou do historického centra. Pokud bych měl o tuto výhodu kvůli zastáncům rovných kolejí a skleněných budov přijít, asi si příště rozmyslím do Brna jet vlakem. Je to jako v Karlových Varech, kde se léta také jen mluví o přestavbě tratí tak, aby nádraží v centru bylo napojeno na hlavní trať, a také se tam zatím místo toho staví jen jakési silniční okruhy. Díky stavu okolních tratí a vedení rychlíků XL trasou přes Ústí už do Varů z Prahy skoro nikdo vlakem nejezdí...
Co se tyce staveb v tom "jiznim centru", tak v cem presne spociva problem? Mam to chapat tak, ze ted se na skvelem miste mezi obema nadrazima (vlakovym aji autobusovym) ekonomicky vyplati jedine autobazar, zatimco, kdyz bude nadrazi na druhe strane, tak se tam (na presne tom samem miste a se stejnou dostupnosti na obe nadrazi) uzivi barak se sidlem IBM? Nuz, mozne to je...
Ještě bych Tě/Vás poprosil o vysvětlení racionality inkriminovaného příspěvku. Zároveň bych rád znal tvůj názor na další výstavbu v Jižním centru - tedy bez nádraží.
Petrykuv příspěvek je možná pro příznivce stavby "nejblbější", ale zato hluboce racionální.
Pište páni pište dál, od dob, co nevychází Dikobraz o humornou literaturu nouze jest. Rád si počtu. (V Brně jsem žil, nádraží se mi líbí, skleněná centra nejsou moc k žití a zas a znova pravím nestěhovat)
Spekulanti? To je jako kdyby jsi psal v Rudém Právu... Když má někdo pozemek a chce ho prodat, tak logicky za největší možnou cenu, ne? A kdo a co tam bude stavět, když odsun neprojde? To už pak nebudou spekulanti?
Bezohledné nadnárodní firmy? A v Praze staví Nové spojení Franta Vomáčka a syn? Nebo znáš výhradně českou firmu, schopnou postavit nádraží?
Pozitivní dopad pro brněnské občany? Pracovní příležitosti při stavbě i po ní, modernizace jižní části města, uvolnění centra pro další projekty, komfortnější doprava a její zrychlení, reklama a výkladní skříň celého města. To je málo? A co mimobrněnští? Těch se to netýká?
Byl jsi vůbec někdy na "dolním"?
Dnes potřebujeme rovné koleje, moderní terminály, sdružené s MHD, parkovištěm a nákunpním centrem - Jeďte se podívat do Norimberka nebo Berlína!!!! A tohle vyroste i v Praze na hl. n. Proč to nemít v Brně?! Město se v dnešní době rozvíjí, všude se staví a hlavně na jihu od centra! Tam bude nové centrum dění. Viděl někdo ty projekty? co tam bude za domy? a kolik lidí se tam nastěhuje? Kolik práce tam bude? Laik to neví a neposoudí.
Pražáci fakt makají a Brňáci jenom politikaří - njn. :(
S takovou ten terminál nebude nikdy a Pendolína budou pořád na ONJ v Praze, kde není místo. Paráda. A budeme jezdit 60kou. Provizorní řešení. Za 50 - 100 let si Brňané (nová generace dnešní děti) řeknou, ti byly blbý, vždyť to město je ucpané a jezdí se tam jenom 40km/h. Idioti, mohli to fakt postavit.. Ale to bude pozdě!
A co takhle dobravní obslužnost města? a IDS jižní moravy? Pamatuju z dětství, že se mělo začít stavět metro - to asi už někdo úplně zprovodil ze světa tuhle myšlenku, ale co mi můžeme vědět co bude a kde bude potřeba za 100 let???? Jsem pro stávající nádro, ale moderní a velké - k tomu bysme museli zbourat TESCO u hl. n. a spoustu domů kolem trati na Židenice nemluvě o dalších... Budem si ty prachy muset vytisnout :)).
Udělejme ještě analýtu dopadu analýz a celé to zanalyzujme jestli se to nějak nepřeanalyzovalo.
Stavbě zdar! Mimochodem budova je super, skleněná hala v podobě želvy by byla mnohem větší future, ale do Brna se to fakt nehodí. Stávající návrh je lepší.
Ale na druhou stranu: Nejsem z Brna a tak se chci zeptat: Kromě zvýšení tržeb a zisků výše zmiňovaných firem, měl by přesun brněnského nádraží nějaký pozitivní dopad pro brněnské občany?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











