..: Brněnský primátor chce nechat přepracovat projekt přesunu nádraží :..

Brno.hl.n.Brno - Primátor města Brna Roman Onderka se rozhodl na základě analýzy společnosti Cityplan prosazovat přepracování projektu přesunu brněnského hlavního nádraží. Nová verze by měla zohledňovat připomínky studie. Primátor proto svolá schůzku všech zainteresovaných subjektů, která by se měla uskutečnit v co nejbližší době. Spory o to, zda nádraží pouze rekonstruovat nebo přesunout se táhnou již delší dobu. Analýza, kterou si brněnský magistrát nechal vypracovat za 3,5 miliónu, porovnávala obě varianty přestavby brněnského železničního uzlu, hodnotila rizika projektů, jejich potřebnost a náklady s nimi spojené.

Riziko, že projekt přesunu nádraží nebude dokončen tak jak je plánovaný, je podle analýzy 30 procent. Vysoké riziko podle ní představuje možné dodatečné navyšování nákladů, které by se v případě varianty přesunu nádraží mohly celkově vyšplhat až na 29,4 miliard korun, v případě rekonstrukce nádraží na 24,9 miliardy Kč (překročení o 50 procent). Tyto dodatečné náklady by mohly být způsobené především prodloužením termínu výstavby. Rovněž jako nebezpečná se podle dokumentu jeví možnost nenaplnění modelu financování. "Všechny spolufinancující subjekty očekávají, že významný podíl - řádově 85 procent bude uhrazeno z prostředků EU". Může se stát, že prostředky nebudou disponibilní anebo výše uznatelných nákladů bude nižší než očekávaná. Podle primátora by tak hlavní investor Správa železniční dopravní cesty měl projekt upravit tak, aby se riziko snížilo alespoň na 15 procent.

Další významná rizika projektu odsunuté varianty tak, jak je uvádí analýza:

  • Riziko vyvolaných investičních nákladů MHD (největší riziko odsunuté varianty)
  • Riziko vyvolaných provozních nákladu MHD (největší riziko odsunuté varianty)
  • Riziko odvolacích řízení a soudních sporu na vydaná rozhodnutí, nesouhlas veřejnosti, majetkoprávní problémy
  • Riziko prodloužení cestovní doby
  • Riziko chybného politického rozhodnutí
  • Riziko památkové ochrany objektu k využití nebo rekonstrukci
  • Riziko dosažení tržeb
  • Riziko zvýšených nákladu za výkup nemovitostí
  • Riziko nedokončení rozvojového záměru
  • Riziko jiných než očekávaných účinků projektu
  • Riziko nehodovosti a přepravy nebezpečného nákladu

Největší riziko varianty rekonstrukce stávajícího nádraží je nebezpečí překročení investičních nákladů, následuje riziko odvolacích sporů spolu s rizikem stavebně technických komplikací, rizikem nenaplnění modelu financování a rizikem památkové ochrany.

Primátor dokument chválil. "Analýza, to je 3,5 milionu korun kvalitních názorů," řekl Onderka. Dále uvedl, že dokument bude důležitý, až bude České republika žádat o peníze z Bruselu. Je z něj prý dobře patrné, že projekt, který město podporuje, je z hlediska budoucího rozvoje města ten nejlepší. Celkově se bude město na investici podílet třemi miliardami korun, celkové náklady však přesáhnou 20 miliard korun.

Zdroj: archiweb.cz (původ ČTK), Analýza variant přestavby železničního uzlu (europointbrno.cz)


Jik | 2.9.2007 (18:46)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registered user thingie  mail  
03.09.2007 (10:04)  
Huffnaggel: Což zase ukazuje, že ani všemocní pražáci stejně nakonec nedokáží říct kdy se to vlastně postaví :-) Takže ano, s možností že to bude trvat déle než se zhruba čekalo je třeba počítat, rozhodně v situaci kdy má průběh prací nemalý vliv na celé město.

IDeeSák: No ono tam nic extra objevného není, asi i sotva může. Je to jen nudnej výcuc už stokrát promletého, snad dejme tomu něčím podložený a uvěřitelný. V každém případě mi z toho dokumentu plyne hlavně to, že obě varianty jsou možné, mají něco do sebe, a už by si ku*va někdo měl jednu vybrat a začít stavět, to je ten hlavní problém.
03.09.2007 (8:29)  
Analýzu odsunu nádraží jsem ještě nečetl, ale jak vidím, většina mých argumentů v komentářích předchozích článků staví na podobném základě. Asi se dám na předpovědi analýz.
03.09.2007 (8:09)  
Ano, v Brně se povídá, politikaří. Právě díky těmto postupům se stavba prodlužuje. 3,5 mil. Kč je adekvátní na takovou stavbu, ale vše již bylo rozhodnuté. Z ukázaných výsledků je patrné, že studie nic převratného nezjistila. Říct, že dokument se bude hodit pro prosazování dotací z EU - to je možno říct o každém papíře, který nějak souvisí s danou investicí. Každý rok si můžu nechat udělat studii, která mi řekne, že mám dávat bacha na výši investic, že se navyšuje oddalováním začátku výstavby. Ironie.
Pan primátor si příliš neuvědomuje, co to znamená "přepracování projektu".
Připomíná mi to problematiku přednádraží v Zábřehu na Moravě - každý primátor chtěl svou podobu. Postaví se jedna podoba, teď se bude přestavovat do jiné varianty.
03.09.2007 (6:49)  
Ubohost, ubohost, ubohost. Jak může někdo dopředu počítat s prodlužováním doby výstavby? Vždyť Nové spojení v Praze je rok dopředu, a to jsou několikanásobné investice proti Brnu! Holt, už je to asi tak: V Praze se staví a v Brně se žvaní. Je mi to líto, ale už se nebudu rozčilovat. Opravujte si staré nádraží, to se jistě neprodraží a doba výstavby neprotáhne. Brňáci, jste ubožáci!
Registered user M 
03.09.2007 (4:40)  
Vousac - pointa toho prispevku spociva v cem?
02.09.2007 (21:19)  
Oproti miliardám na stavbu a úpravy dálnic je to jen ,,muška".
Registered user Yves 
02.09.2007 (20:40)  
Jen do toho pane primátore! Milionů bude vždycky dost.
Correspondent or Member of ŽelPage Adam  mail  
02.09.2007 (20:00)  
A máme tady další díl telenovely s názvem "Přesun brněnského nádraží".
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko