..: Brněnský primátor chce nechat přepracovat projekt přesunu nádraží :..

Brno.hl.n.Brno - Primátor města Brna Roman Onderka se rozhodl na základě analýzy společnosti Cityplan prosazovat přepracování projektu přesunu brněnského hlavního nádraží. Nová verze by měla zohledňovat připomínky studie. Primátor proto svolá schůzku všech zainteresovaných subjektů, která by se měla uskutečnit v co nejbližší době. Spory o to, zda nádraží pouze rekonstruovat nebo přesunout se táhnou již delší dobu. Analýza, kterou si brněnský magistrát nechal vypracovat za 3,5 miliónu, porovnávala obě varianty přestavby brněnského železničního uzlu, hodnotila rizika projektů, jejich potřebnost a náklady s nimi spojené.

Riziko, že projekt přesunu nádraží nebude dokončen tak jak je plánovaný, je podle analýzy 30 procent. Vysoké riziko podle ní představuje možné dodatečné navyšování nákladů, které by se v případě varianty přesunu nádraží mohly celkově vyšplhat až na 29,4 miliard korun, v případě rekonstrukce nádraží na 24,9 miliardy Kč (překročení o 50 procent). Tyto dodatečné náklady by mohly být způsobené především prodloužením termínu výstavby. Rovněž jako nebezpečná se podle dokumentu jeví možnost nenaplnění modelu financování. "Všechny spolufinancující subjekty očekávají, že významný podíl - řádově 85 procent bude uhrazeno z prostředků EU". Může se stát, že prostředky nebudou disponibilní anebo výše uznatelných nákladů bude nižší než očekávaná. Podle primátora by tak hlavní investor Správa železniční dopravní cesty měl projekt upravit tak, aby se riziko snížilo alespoň na 15 procent.

Další významná rizika projektu odsunuté varianty tak, jak je uvádí analýza:

  • Riziko vyvolaných investičních nákladů MHD (největší riziko odsunuté varianty)
  • Riziko vyvolaných provozních nákladu MHD (největší riziko odsunuté varianty)
  • Riziko odvolacích řízení a soudních sporu na vydaná rozhodnutí, nesouhlas veřejnosti, majetkoprávní problémy
  • Riziko prodloužení cestovní doby
  • Riziko chybného politického rozhodnutí
  • Riziko památkové ochrany objektu k využití nebo rekonstrukci
  • Riziko dosažení tržeb
  • Riziko zvýšených nákladu za výkup nemovitostí
  • Riziko nedokončení rozvojového záměru
  • Riziko jiných než očekávaných účinků projektu
  • Riziko nehodovosti a přepravy nebezpečného nákladu

Největší riziko varianty rekonstrukce stávajícího nádraží je nebezpečí překročení investičních nákladů, následuje riziko odvolacích sporů spolu s rizikem stavebně technických komplikací, rizikem nenaplnění modelu financování a rizikem památkové ochrany.

Primátor dokument chválil. "Analýza, to je 3,5 milionu korun kvalitních názorů," řekl Onderka. Dále uvedl, že dokument bude důležitý, až bude České republika žádat o peníze z Bruselu. Je z něj prý dobře patrné, že projekt, který město podporuje, je z hlediska budoucího rozvoje města ten nejlepší. Celkově se bude město na investici podílet třemi miliardami korun, celkové náklady však přesáhnou 20 miliard korun.

Zdroj: archiweb.cz (původ ČTK), Analýza variant přestavby železničního uzlu (europointbrno.cz)


Jik | 2.9.2007 (18:46)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Barich 
04.09.2007 (1:20)  
Informovaní lidé jsou pro odsun
To je výsledek průzkumu, který agentura Focus udělala pro Mladou Frontu. Byl publikován dnes (vlastně včera). Výsledky si můžeme přečíst (mimo jiné) na sbratřeném serveru vlaky.net .
Není to nic překvapivého. Mediální kampaň ekoaktivistů byla (a je) prostým obelháním neinformovaných. K jaké úrovni až klesla svými důsledky tady dokazuje třeba Yves nebo Petryk.
(souhlas s Adamem a Hufnaglem)
Mgr.Andera považuji za inteligentního člověka. Jeho reakci na uvedený výsledek chápu("Podle náměstka primátora Martina Andera, který podporuje „přisunutou variantu“, měli příznivci odsunu spoustu možností si informace zjistit. „Dá se předpokládat, že když někdo odsunu fandí, tak si najde cestu do informační kanceláře na nádraží. Nebo že se šel podívat na model vystavený ve Vaňkovce. Lidi, kteří jsou proti odsunu, na taková místa logicky nezavítají, a nemůžou tak ani mít potřebné informace,“ míní Ander"). Těžko může připustit, že oblafnul veřejnost pohádkou o ukradeném nádraží
Problém odsunu z několika aspektů jsem se pokusil "analyzovat" v příspěvcích k předchozím článkům. Nebudu se opakovat, byla by to ztráta času.
Dle mne jsou zajímavé jsou politické konsekvence na brněnské radnici ve formě střetnutí zodpovědnosti a ideologie, ztělesněné primátorem Onderkou a jeho náměstkem Anderem.
Oba bezpečně ví, že jsou dvě možnosti: buďto ODSUN nebo NIC
Zatímco Onderka si zodpovědnost připouští a ví, že odmítnutí odsunu bude mít dlouhodobé fatální důsledky pro rozvoj jižního segmentu města Brna i pro další rozvoj železniční dopravy (v současnosti velmi intenzívní rozvoj díky IDS JMK, pro který je stávající nádraží již limitujícím faktorem), aktivistovi Anderovi (ředitel Hnutí Duha) je město a jeho rozvoj naprosto ukradené a setrvává na takzvaném nádraží v centru (hlavně když budou lidé jezdit vláčky...); není to nic překvapivého, aktivistické postoje jsou konzistentní: v dnešním iHned vyšla čtenářská anketa na nejhorší silnici u nás: je to I/43 (Brno-Svitavy)! Zde se ekoaktivisté snaží o zachování Brna jako překážky dopravy na její trase - i za cenu obětování životního prostředí a zdraví jeho obyvatel. Všemi prostředky blokují výstavbu obchvatu Brna ve formě R43.
04.09.2007 (0:42)  
Me jen udivuje, jak i po temer 20 letech jsme tak vyspely narod, kdy jeden si pro same "Brnak tohle a Prazak tamto" nevidi na spicku nosu... (mimochodem prazske Nove Spojeni se dostavi tak rychle mimo jine prave kvuli presunuti penez zatim pro brnenske nadrazi nepotrebnych - kdo vi, jestli budou i v nasledujicich letech)

A kdyz uz je to tu takova telenovela, ze si kazdy vyjadruje sve nazory, tez jeden pridam:
je asi uplne jedno, co se s nadrazim provede, ale brnensti panove nahore by se mohli zamyslet, zda by se stavem, kdy male nadrazicko je na navsi a nejlepsi MHD jsou vlastni nohy nebo salinoo po ringu, neni jiz cas neco udelat. Protoze jak je urbanisticky "vyreseno" jizni Brno, vypovida tak mozna o osidleni pred objevenim kola.
Skoda, ze cela diskuse se omezila jen na objekt na nadrazi tu nebo o dva bloky vedle.

Ale nakonec - stavi se za stejne penize v jinych castech republiky, takze mrzet to muze jedine ty, kterych se rekonstrukce tyka/dotkne (a ze jich neni malo).
registrovaný uživatel JnR 
03.09.2007 (22:22)  
Huffnagel: Ubohost, ubohost, ubohost. Jak může někdo dopředu počítat s prodlužováním doby výstavby? Vždyť Nové spojení v Praze je rok dopředu, a to jsou několikanásobné investice proti Brnu! Holt, už je to asi tak: V Praze se staví a v Brně se žvaní. Je mi to líto, ale už se nebudu rozčilovat. Opravujte si staré nádraží, to se jistě neprodraží a doba výstavby neprotáhne. Brňáci, jste ubožáci!
jen tak mimochodem - tu studii dělala pražská firma...
Petryk: Tak pro mě by se osunuté nádraží bylo lépe dostupné, ale to jsem v těžké menšině. A ten rozdíl je minimální.
Huffnagel: Mě by zase zajímalo, kdy zastánci odsunu předloží seriózní vizi organizace MHD - kudy povede infrasturktura a kolik bude stát, kudy a v jakých intervalech budou jezdit konkrétní linky - o kolik se zvýší potřeba nových vozidel, řidičů, ujetých kilometrů a zda se to nejak projeví na vnitroměstských cestujích (prodloužení intervalu linek, které nebudou jezdit na nádraží). Zkrátka ať na zastánci odsunu seriózně řeknou - infrastruktura bude stát x mld, provoz ročně navíc x mil Kč. To že se ve studii nakreslí dvě čáry jako tramvajové trati je hezké, ale neřeší to nic.
Zrychlení cestování díky odsunu - děláte si srandu??
Když je zanádraží tak neatraktivní a nedostupné, proč tam funguje Vaňkovka, Tesco a staví se tam hotel?
registrovaný uživatel Precla 
03.09.2007 (17:56)  
To se fakt furt řeší jedna blbost.. hlavák bych zrušil a postavil o dost dál a s MHD bych to enhrotil, většina lidí stejně jen přestupuje a místo stávajícího bych udělal zastávku, pro dojíždějící za prací.
registrovaný uživatel thingie  mail  
03.09.2007 (17:40)  
No, nicméně ta studie se nezadává proto, že by někdo nechtěl na nádraží něco udělat, ale proto, že se bojí rozhodnout jak na to. Studie která řekne, že stávající nádraží je v pořádku a stačí změna řízení dopravy není studií ale absurdní fantasmagorií, to se stačí na to nádraží podívat...
registrovaný uživatel Petryk 
03.09.2007 (17:03)  
Na arogantního Pištu Hunágla reagovat budu jen do té míry, že na dolním nádraží jsem nikdy nebyl, páč nejsem z Brna ;-) Ale i když nejsem ani z Prahy, jsem ovlivněnej pouze snahou o zrušení Masarykova nádraží a to je typická ukázka prostého byznysu a vypočítavosti. A tohle mi přijde tak trochu podobné...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
03.09.2007 (14:18)  
ad Huffnaggel:

K "nádražní" situaci jsem se vyjadřoval už několikrát, zkusím stručně: Nechat, kde je, poloha ideální (viz "František"). Změnit organizaci dopravy = pruběžné zejména osobní vlaky ("točí jinde"), na "kusých" kolejích s řídícími vozy. Pak by bylo (v rámci "IDS" možno poblíž "jižních skleníkových mrakodrapú" zřídít zastávku (doufám, že ne pro IC/EC). Severní zhlaví - to je (prostorový) problém.
Budovu nechat v zásadě jak je - jako kluk pamatuju, že zvládala větší nápory lidí, než dnes.

Výstavba "jižního centra" Brna - to není o žití, to je o úřadování, kancelářování, nakupování (kdo jede nakupovat vlakem?). Jižní centrum je především podnikatelská aktivita, proč ji dotovat z veřejných prostředkú?

A v tom je racionalita příspěvku pana Petryka. Nevynakládat veřejné prostředky, pokud to není nezbytně nutné - a to není.

Mimochodem, dva roky jsem v Brně dělal pro zámořskou společnost. Klíčový dopravní problém pro "movité cizáky" kteří přinesli kšeft i živobytí? Rychlé, bezkonfliktní (třeba i železniční) spojení na Schwechat. Jinak jim stávající infrastruktura zcela vyhovovala.
registrovaný uživatel SergeS 
03.09.2007 (14:17)  
Me osobne by se nelibilo projizdet pulku mesta od nadrazi do centra - zbytecna ztrata casu ... nez dojedu do centra , nez se vratim z5 na nadrazi , to muze byt klidne i hodina navic ... kdyz uz tam to nadrazi je tak dobre umistene tak je treba toho vyuzit
registrovaný uživatel M 
03.09.2007 (13:53)  
A pokud jde o soucasne politiky, tak z tohoto pohledu radeji tyhle ubozaky nez ty ubozaky, kteri si v rodinnem kruhu rekli nadrazi dame tam a tam (protoze z toho naka ta kacka kapne) a radsi o tom moc nebudeme kecat, protoze znate lidi

Jinak k Frantiskovi - no, radsi bych osobne projizdel ctvrti nudnych novostaveb nez usek Samalova-Koliste, ale to je asi vec vkusu:-))
registrovaný uživatel M 
03.09.2007 (13:48)  
Aha, OK...
Mno, ale ted jsi teda neprimo napsal, ze Jizni centrum je nezavisle na tom, jestli tam nadrazi bude nebo nebude. Osobne se domnivam, ze pro spekulanty a pofiderni cachry s pozemkama je vyhodnejsi statni nez soukroma zakazka, ale to je mozna jen muj pocit.
MHD tam jiste povede, ale patrne ne vsechny linky...At tam bude cokoliv, tak tam asi nebude hlavni krizovatka MHD. Jestli jo, tak dopravni problem odpada, to uznavam. Jen by to podle myho "mirne" zmenilo cely Brno... Myslim si, ze mesto by melo vyrustat kolem tradicniho bodu nez aby se centrum presunulo nekam, kam si to nejaky potentat preje. Ale uznavam, ze jsem konzervativni...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko