..: ČD možná připravují zrušení příplatků pro vlaky vyšší kvality :..

Ilustrační obrázekPraha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.

Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.

Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.

Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.

Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).

zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.10.2007 (21:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel sersa  mail  
28.10.2007 (22:11)  
Podle me to je prvni skutecne kvalitni navrh cd reflektujici upadek kvality EC/IC vlaku. Takove Bmee a podobne spise patri na rychliky nez na "elitni vlaky" to co drahy predvadeji - chtit priplatek za neco jinde samozrejmeho mi prijde nefer...
Otazka druha je jak to hne s obsazenosti vlaku na hlavnich tazich, ktere uz nyni casto pripominaji cestovani v indii - akorat zatim jen zevnitr :) Chtelo by to proste na takoveto vyslovene pretizene vlaky neco na styl navrhu sestivozove 675 v maximalne hodinovem taktu misto pendolin ktera jsou pro kapacitni tahy spise nevhodna.
registrovaný uživatel Brumla 
28.10.2007 (22:10)  
Pavel Z

...jeď se podívat do Rakouska, nejlepší je vše zažít na vlastní kůži.
registrovaný uživatel @ld@  mail  
28.10.2007 (22:09)  
no a teď nějak přestávám chápat rozdíl mezi rychlíkem a EC.EC jsem bral jako vlak,kterým když chcu někam rychle cestovat musím něco připlatit.To bylo dobré neboť nebyly tak často narvané a rychlost cestování je skvělá.Teď nechcu vidět jak se bude stát v EC pokud je to pravda.
28.10.2007 (22:06)  
Brumla: Prosím vysvětlit...
registrovaný uživatel Brumla 
28.10.2007 (22:02)  
Ninja

...proč noční můrou nádražáků ? Spíš ostatních cestujících !
registrovaný uživatel Brumla 
28.10.2007 (21:59)  
Pavel Z

...ovšem že ne, ale nesrovnávej nesrovnatelné.
registrovaný uživatel agent007  mail  
28.10.2007 (21:58)  
Já si myslím že zrušení poplatku na vlaky vyšší kvality je totální hloupost, už nebudou jezdit plné IC a EC ale totálně přecpané, no uvidíme v úterý s čím přijdou.
registrovaný uživatel Ninja  mail  
28.10.2007 (21:55)  
Jasně, musim jedině souhlasit s 84... zrušit příplatek je blbost, ty vlaky poskytují nadstandartní služby a za ty se u normálních firem připlácí. Představa Baníkovců jedoucích na zápas Košičanem je snad noční můrou každýho nádražáka... Jediná zmírňující varianta je ta povinná místenka, třeba za třicet korun, to by potom zajistilo určitou míru komfortu, myslím že by to byl dobrý kompromis.
28.10.2007 (21:54)  
Eighty Four: Že zrovna v Rakousku je socialismus....
28.10.2007 (21:53)  
Já bych si raději počkal na tu tiskovku v úterý, jenže to už tady bude tak 300 rakcí, z kterých bude jasné jak to na 100% bude, přičemž to bude třeba úplně jinak. Každopádně se "těším", že to co platilo tento rok, budu moc hodit za hlavu a učit se opět nový tarif....

Mmch, nevíte od kolika má být ta konference? Předpokládám, že by to mohli dávat na ČT24.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko