..: ČD možná připravují zrušení příplatků pro vlaky vyšší kvality :..

Ilustrační obrázekPraha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.

Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.

Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.

Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.

Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).

zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.10.2007 (21:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
28.10.2007 (23:31)  
Povinne mistenkovani je sice alternativou k priplatkum, ale ta nevyhoda je jasna - neni to "open"...
registrovaný uživatel M 
28.10.2007 (23:25)  
Tak jsem rad, ze se toho nekdo ujal a ze to zpracoval lepe nez ten muj strohy link:-))
Banikovci na zapas Kosicanem muzou jet i ted, protoze ve dvou tu kilometrickou banku vypisou na jeden vyjezd skoro... Problem (je-li to problem) je s cestama Praha-Kolin.
Kazdopadne to podstatnejsi z tohodle clanku (akorat to zase neni tak patrne, takze se probira to lidovejsi) je mozne zatazeni EC/IC do ZDO a tudiz navyseni dotaci pro CD. Ano, nekolikrat jsem napsal, ze na dotacich neni nic spatneho a jejich vyse take neni podstatna (pokud je prima umera mezi mnozstvi penez a vykonu), ale proc dotovat CD na Praha-Ostrava, kdyz byly zajemci, co to chteli jezdit zadarmo? Jo, mozna to byl fake, ale to se nezjisti, dokud by nebylo VR. Jenze az VR bude, tak CD zase prijdou s tim, ze to budou jezdit skoro zadarmo a najednou uz jim zase ta ztratovost vadit nebude...

pekar - jednoznacne krok spravnym smerem? Kdyz bude treba parkovny na dobrym miste zdarma, je to krok spravnym smerem? Jasne, bude to zadarmo a to je prece skvely, protoze vsechny veci zadarmo jsou skvely... Ach ano, nevyhoda bude, ze tam nezaparkujes, protoze tam bude porad plno ustajenyma skodovkama...

happy - kdyby si CD opravdu zvaly priklad ze SA, tak by Praha-Kolin stalo stejne jako Praha-Pardubice a Ostrava-Hranice stejne jako Ostrava-Olomouc. Nebyly by zadne priplatky, nebyly by zadne povinne mistenky, "zbytecne" cestovani na kratsi trasy by zustalo prohibovano, delsi trasy by nijak omezeny nebyly...

Semik - hele, vem mne do toho byznysu taky:-))
28.10.2007 (23:18)  
No ja by som súhlasil skôr s 84 - toto je cesta do pekla. Vezmite si napr. reláciu Praha - Kolín, kde väčšina IC/EC stojí. A vôbec: príplatok bol doteraz tak trochu filtrom pre určité typy cestujúcich, ktorý do značnej miery zaisťoval vyšší štandard týchto spojov. Zrušenie síce uvítajú všetci, ktorí si to nemohli dovoliť, ale po pravde: to nie je pôvodne zamýšľaná cieľová skupina zákazníkov pre vlaky vyššej kvality.

Ak sa už píše v texte, povinné miestenkovanie by bolo logickým krokom - podobne ako v pendolinach, slovenských IC alebo mnohých VVK v zahraničí. Lenže v aktuálnych pomôckach k novému GVD to tak vôbec nevyzerá - miestenkovanie je štandardné.
Som teda sám zvedavý na TK v utorok, ale v tomto smere sa celkom bojím - podobný krok by celý koncept VVK úplne zložil a vo výsledku môže mať za následok ešte väčší odliv cestujúcich.
registrovaný uživatel Brumla 
28.10.2007 (23:16)  
Roman83 , Semík

místenka za 86.- ?

Co takhle Rail plus (místenka nyní za 30.-)
registrovaný uživatel happy 
28.10.2007 (23:05)  
Já myslím,že to je very good idea!!Zruším nesmyslné příplatky,které nezaručovaly,že si ve vlaku sednete a místo toho se udělají spoje povinně místenkové.EC-IC nestaví v každé dědině,takže bych se nebál nárustu cestujících na kratší trasy,resp to ještě nějak ošetřit.Konečně si čd vzaly příklad z SA,kde se taky příplatky neplatí,ale jsou povinně místenkové.Myslím,že to je krok dobrým směrem k tomu,aby vlaky byly obszené,nikoliv přervané.Tak ještě nějaké ty stevardy ;);).
28.10.2007 (22:46)  
Takže se můžeme těšit na na povinně místenkové spoje IC/EC, místenku za 86 kč-to je po zrušení příplatků jediná možnost,protože jinak to bude masakr...
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
28.10.2007 (22:39)  
Ve hře je ještě jeden aspekt. Náměstek hejtmana pro dopravu už avizoval strostům obcí, ať počítají pro příští rok s větším podílem z rozpočtu obcí na financování dopravní obslužnosti... :-(
registrovaný uživatel Semík  mail  
28.10.2007 (22:34)  
Takže teď je příplatek na EC/IC 60Kč a není povinně místenkový a není dotován státem. Pokud to stát začne dotovat a udělají to povinně místenkové tak se nebude vybírat 60Kč příplatek, ale 86Kč místenka + státní dotace. No hezky si to vymysleli. Já chci taky tak podnikat, zdražit a ještě si nechat platit od státu.
registrovaný uživatel pekař 
28.10.2007 (22:30)  
Zrušení příplatků je jednoznačně krok správným směrem, docela mě šokujou opačné reakce.
registrovaný uživatel Crozz  mail  
28.10.2007 (22:29)  
jsem pro,me se to bude hodit,protoze pendluju mezi Prahou a Ustim,a tady snad nebude preplnenost tak drasticka,ale na vybranych usecich to bude mazec a to neni dobry...
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko