Praha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.
Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.
Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.
Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.
Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).
zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady

Banikovci na zapas Kosicanem muzou jet i ted, protoze ve dvou tu kilometrickou banku vypisou na jeden vyjezd skoro... Problem (je-li to problem) je s cestama Praha-Kolin.
Kazdopadne to podstatnejsi z tohodle clanku (akorat to zase neni tak patrne, takze se probira to lidovejsi) je mozne zatazeni EC/IC do ZDO a tudiz navyseni dotaci pro CD. Ano, nekolikrat jsem napsal, ze na dotacich neni nic spatneho a jejich vyse take neni podstatna (pokud je prima umera mezi mnozstvi penez a vykonu), ale proc dotovat CD na Praha-Ostrava, kdyz byly zajemci, co to chteli jezdit zadarmo? Jo, mozna to byl fake, ale to se nezjisti, dokud by nebylo VR. Jenze az VR bude, tak CD zase prijdou s tim, ze to budou jezdit skoro zadarmo a najednou uz jim zase ta ztratovost vadit nebude...
pekar - jednoznacne krok spravnym smerem? Kdyz bude treba parkovny na dobrym miste zdarma, je to krok spravnym smerem? Jasne, bude to zadarmo a to je prece skvely, protoze vsechny veci zadarmo jsou skvely... Ach ano, nevyhoda bude, ze tam nezaparkujes, protoze tam bude porad plno ustajenyma skodovkama...
happy - kdyby si CD opravdu zvaly priklad ze SA, tak by Praha-Kolin stalo stejne jako Praha-Pardubice a Ostrava-Hranice stejne jako Ostrava-Olomouc. Nebyly by zadne priplatky, nebyly by zadne povinne mistenky, "zbytecne" cestovani na kratsi trasy by zustalo prohibovano, delsi trasy by nijak omezeny nebyly...
Semik - hele, vem mne do toho byznysu taky:-))
Ak sa už píše v texte, povinné miestenkovanie by bolo logickým krokom - podobne ako v pendolinach, slovenských IC alebo mnohých VVK v zahraničí. Lenže v aktuálnych pomôckach k novému GVD to tak vôbec nevyzerá - miestenkovanie je štandardné.
Som teda sám zvedavý na TK v utorok, ale v tomto smere sa celkom bojím - podobný krok by celý koncept VVK úplne zložil a vo výsledku môže mať za následok ešte väčší odliv cestujúcich.
místenka za 86.- ?
Co takhle Rail plus (místenka nyní za 30.-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











