..: ČD možná připravují zrušení příplatků pro vlaky vyšší kvality :..

Ilustrační obrázekPraha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.

Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.

Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.

Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.

Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).

zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.10.2007 (21:20)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Tarify

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ paolo 
29.10.2007 (9:36)  
to balanta: obávám se, žes uhodil hřebík přímo na hlavičku. Když se objevil RTEx, tak vymysleli elišku, pak už to bylo blbý rušit. Když začal Jančura nahlas přemýšlet o vlacích a celkem slušné přípravě, pak přišli s ještě vyčůranějším krokem. Bohužel my, zákazníci na tom proděláme, byť se to nyní jeví jako krok našim směrem.
App: na druhou stranu chtít příplatky za DBeery a Bmee je neskutečná drzost.
registrovaný užívateľ mic 
29.10.2007 (9:33)  
Takže příplatky za Kč60, které platí jen někteří se zruší a místo nich se zavedou místenky za Kč86, které si budou muset koupit všichni. Tedy i když mám KMB, tak se mi cestování prodraží a navíc budu muset jít do pokladny a tu místenku koupit, což mě ještě o něco zdrží. Typicky v pátek v PzeHln tak o 30-60minut... Fakt milé.
29.10.2007 (9:27)  
A není to hlavně o Jančurovi a jeho žlutých vlacích. Pokud mi dá stát na IC/EC dotace, tak na stejné lince nebude smět jezdit soukromník bez dotací. To bude asi hlavní důvod. Obětovat cca 100MKč za příplatky nebude asi problém, když od státu dostanu 5x více a ještě budu mít monopol. A kdyby náhodou stát chtěl vyhlásit výběrové řízení, tak nabídnu dumpingovou cenu jak to ČD umí a vyhrajou.
29.10.2007 (9:07)  
Racek - ČD jsou v technikách prodeje 20 let zpátky ač se tváří o opaku. Tak si počkej ;)
registrovaný užívateľ Racek 
29.10.2007 (8:50)  
Povinnými místenkami by vlaky ztratily jednu z posledních výhod proti autobusům, totiž "přijdu a jedu". Leda by zavedli něco na způsob otevřených jízdenek s rezervací přes SMS, ale toho se v podání ČD asi hned tak nedočkáme :-(
registrovaný užívateľ RIS  mail  
29.10.2007 (8:44)  
Hrady: jenže ono to německé Bpmz bylo vyrobeno v době, kdy my jsme nevěděli, co je to luxusní vlakový spoj. Vyrobeny byly v 1984, na EC se s nimi však budeme ještě potkávat dlouho.
registrovaný užívateľ Hrady  mail  
29.10.2007 (8:37)  
Jozef: Já bych vozy Bpee a Bmee rozhodně neházel do jednoho pytle. Ano, Bmee rozhodně do vlaku vyšší kvality nepatří, ale v Bpee se mi cestuje lépe než v německých Bmpz. Sedadla pohodlná a žádné rušivé zvuky a rázy od podvozků, což se u těch Bmpz až tak říci nedá...
registrovaný užívateľ RIS  mail  
29.10.2007 (8:21)  
Povinného místenkování bych se nezastával, protože jestli dám 2x 30 Kč za místenku, nebo 60Kč za příplatek je mi už celkem jedno, ale nenávidím jízdu po zpátku a mnohdy ani ty pokladní neví, jestli mám fleka po jízdě, nebo proti. Navíc to řazení je mnohdy také velice nedodržováno, na Vindoboně za celý rok bylo ze 70% jiné řazení, než mělo být. Buď to nechat jak je to teď, nebo příplatky zrušit úplně a povinně bych místenkoval snad jen Haška, tam bych to chápal. Bezmístenkové bych tam nechal jen nouzové sedačky na chodbě (v Bmz), ale to se člověk ani kulturně nedostane na WC, či do hospody.
29.10.2007 (8:05)  
čmoudík: To je přesně to, co bude zajímat asi většinu cestujících ČD. Nějaké příplatky a nepříplatky jsou až druhořadou věcí. Schválně až bude znám nový tarif, kolik se tu objeví reakcí na to, že je to drahé...
registrovaný užívateľ SergeS 
29.10.2007 (7:53)  
Jozef: Bpee a Bee od CD je jeste dobry , ale Beer od ZSSK je katastrofa uplne ( a na IC/EC se pouziva ) ;-)
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko