..: ČD možná připravují zrušení příplatků pro vlaky vyšší kvality :..

Ilustrační obrázekPraha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.

Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.

Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.

Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.

Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).

zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.10.2007 (21:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
29.10.2007 (6:20)  
No ono je totiž něco za něco.Ano příplatky na IC a EC se od nového GVD ruší,ale naopak jízdné se bude zvyšovat......teď je otázka,co je lepší pro cestujícího.....
registrovaný uživatel Jozef  mail  
29.10.2007 (4:07)  
No konecne. EC je prezentovany ako nadstandard (aj je - ale casto nie v CZ a SK). Pozadovat EC priplatok na EC s vozmi CD Bpee a Bmee, t.j. EC 126/7, 128/9, 140,1 alebo 278/9 je skandal a drzost. Alebo im to zatrhli z vyssich europskych institucii..??
Nikdy som nedal a nedam svoje vlastne peniaze za cestu EC vlakom Bratislava - Praha s vozmi CD (EC 278/9 Jaroslav Hasek!!!) Skandal za cestu tymto vlakom pytat rovnake peniaze ako za EC 175 s vozmi DB!!!
29.10.2007 (9:49)  


Nikto nič nikomu nezatrhol z vyšších miest, pokiaľ ide o kvalitu. Zároveň by som sa zdržal národnostne vyhranených narážok, pretože napr. Košičan väčšinu tohto GVD vozil aspoň jedno Bmee, ale občas aj dve-tri - a oproti tomu je Bpee ČD stále nadštandard. Teraz navyše veľkopriestory z Košičana zmiznú ešte výraznejšie, pretože sa tam počíta s Bmeer...
registrovaný uživatel M 
29.10.2007 (3:20)  
No anebo, vzhledem k tomu, ze tolik trati, kde EC vlaky jezdi neni, zrusit proste ty kilometry a vsechno mit jak relace, resp. minimalni listek do EC by byl odpovidajici vzdalenosti 100 (treba) kilometru.
29.10.2007 (1:22)  
Ac priplatky rad nemam a je to zaneseni bordelu do tarifu, ale je pravda ze to u nas funguje jako dobry filtr, takze ty vozy vypadaji zatim jeste relativne snesitelne. (vetsinou v nich nikdo neblije apod). Bez toho priplatku to bude asi o neco horsi. Ono v Rakousku to bez priplatku jde, protoze maji temer stejny vozy jak na EC, tak na IC, mysleno s podobnym komfortem. I kdyz oni tam taky namixujou cokoliv. Urcitou alternativou by bylo vyraznejsi omezeni zastavovani, tj. aby byly mezistanicni vzdalenosti vyssi nez 60 km, tj. zadny vlaky Praha Kolin, ale Pha Pce Olomouc Ova, pripadne na Slovensko se zastavkou Valmez (nebo Vsetin) a pak je to uz otazka. Smer Brno - Pha Pce Brno Breclav (jako hranice). Praha UNL Decin (hranice) coz uz funguje dobre. Muj nazor, priplatky zatim jeste nechat, neb pri soucasnem stavu vlaku maji urcity smysl.
29.10.2007 (0:38)  
pekař: nemáš pravdu - príplatok za VVK nedáva cestujúcemu nárok na miesto. Viz čl. 310 SPPO ČD:

Pokud je ve vlaku vyšší kvality náhradně řazen vůz s nižší kvalitou, potvrdí cestujícímu tuto skutečnost pověřený zaměstnanec ČD ve vlaku. Cestující má právo na vrácení ceny zaplacené za příplatek pro vlaky vyšší kvality EC nebo IC v plné výši nebo návratek ve výši 20 % zaplaceného jízdného SC, minimálně 20 Kč, nebo návratek ze zaplacené místenky SC za předpokladu, že cestujícího nelze umístit v tomtéž vlaku do vozu vyšší kvality, který odpovídá vozové třídě dle jízdního dokladu. [...]
Za vůz s nižší kvalitou se rozumí:
- vůz s více než šesti místy k sezení v oddíle 2. vozové třídy, vyjma velkoprostorového vozu a
- vůz s neprodyšným materiálem na povrchu sedadel (např. koženka).


To, čo popisuješ, sa vzťahuje len na rezerváciu miesta (čl. 311 SPPO), čo však nijako nesúvisí s EC/IC príplatkom. Po zrušení príplatkov a bez zavedenia povinných rezervácií sa teda všetci nahrnú do IC/EC a bude sa stáť úplne všade.
registrovaný uživatel happy 
29.10.2007 (0:28)  
to bude muset být povinně místenkové.Prostě alá Pendolíno.Pak se nestane,že místo Bmz si budeš muset jít sednout někam jinam do sice plyšového vozu,ale bez klimy atd...A čd navíc budou mít řesný přehled o cestujících.
29.10.2007 (0:06)  
No, idealni reseni by treba bylo zbavit EC priplatku v usecich a casovych polohach, kdy zeji prazdnotou...Napr. Praha-Usti byva mene vytizeno..Jinak koukam, ze je to tak pul na pul, ale po zprosteni EC/IC priplatku to bude opravdu jak v Indii...Byt jsou i dnes nektere EC/IC prervane a jeste jsou tam razeny o neco lepsi vozy nez "B", stejne to ma svou uroven...Nedokazu, nebo naopak dokazu si prestavit, co se stane, az budou IC EC na Ostravu a Olomouc bez priplatku...smrt
registrovaný uživatel pekař 
28.10.2007 (23:55)  
M: pokud ti v případě zaplacení příplatku nebo zaručeno místo k sezení nebo budeš nucen sedět na kožence, vrátí ti příplatek zpět. ( těch případů je tuším že víc )
registrovaný uživatel M 
28.10.2007 (23:35)  
pekar - ?? Jak to myslis?
registrovaný uživatel pekař 
28.10.2007 (23:34)  
Já bych jen opravil jeden z příspěvků - příplatek zaručuje místo k sezení!!!
  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko