..: ČD možná připravují zrušení příplatků pro vlaky vyšší kvality :..

Ilustrační obrázekPraha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.

Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.

Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.

Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.

Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).

zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.10.2007 (21:20)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   
29.10.2007 (13:54)  
No jestli mě to něco zdraží u mého ročního Golda, tak se naštvu, kupuju auto a na ČD ser". Neplatím snad málo. A jestli mi změní podmínky svých služeb, tak je to na právní spor. Ale snad to budou mít ošéfované. Obavu, ale mám.
29.10.2007 (13:50)  
temzor: je to napísané v newske a sám to opakujem už tretíkrát - povinné miestenky s najväčšou pravdepodobnosťou nebudú - podklady k novému GVD s tým nepočítajú a v tomto štádiu sa to už nebude meniť. Naviac miestenka za 30,- skutočne existuje pri použití In-karty/Rail plus (to je jedna a tá istá vec) - viz. TR10, Ceník 5 (str. 59).
Tieto diskusie sú úplne čarovné v tom, že spústa prispievateľov budí dojem, že to ani nečítali...
Registrierter Benutzer tenzor 
29.10.2007 (13:17)  
PavelZ: místenka momentálně JE za 86 Kč (jak jsem ke svému nemilému překvapení zjistil před několika měsíci, když jsem potřeboval s přítelkyní jet do Chocně a jinak než s použitím ECček se to (rozumně) nedalo a naivně jsem kupoval SONE+, načež mi bylo řečeno že si musím připlatit 344 Kč za rezervaci. Pro šťouraly, teď už k SONE+ stačí připlatit 60 Kč za osobu, ale cena místenky je pořád 86.
Takže pokud (podtrhuji slovo pokud) se zruší příplatky a zavedou se povinné místenky na IC/EC, tak není moc pravděpodobné že by si cena místenky snižovala..
Registrierter Benutzer Palko 
29.10.2007 (13:00)  
Často se tady píše o tom, že vlaky IC/EC bývají přecpané. Přesto na ně ČD požadují dotace. To tedy znamená, že se bez dotací opravdu nedá provozovat výdělečná, byť i dálková doprava? Čemu říkáte přeplněný vlak? Když je stoprocentně obsazený? Neříkejte, že se ve všech spojích vyšší kvality, každý den (i mimo pátek a neděli), nedá sednout. Například EC přes Brno do Prahy nejezdí prázdné, ale přeplněné rozhodně taky nejsou.
29.10.2007 (12:35)  
tenzor: Když jste nenašel informaci o místence za 30,-Kč pro držitele různých slev, tak kde jste četl že bude místenka za 86,- pro ty ostatní? Já nejsem zastáncem ČD a na avizované, ovšem zatím nepotvrzené, změny mám smíšené názory, jen je tady neventiluju jako ostatní. Znovu se ptám, on ten tarif už někdo viděl? Že to psali v novinách? No bože, tam se toho natlachá. To je totiž něco podobnýho, jako když před nedávnem vyrukovali se čtvrthodinovým intervalem na tratích kolem Prahy (pravda za přispění samotných ČD). Z některých reakcí cestujících jsem nabyl dojmu, že už to očekávají od tohoto grafikonu.... To bude ale zklamání....
Registrierter Benutzer tenzor 
29.10.2007 (12:03)  
Pokud se zruší příplatky a zavedou se povinné místenky, tak je to jednoznačně negativní hned z několika důvodů
- cestující zaplatí 86 Kč místo 60 (nevím jak je to s držiteli in karty případně těmi co mají rail plus, ale informace o 30 Kč za místenku jsem nikde nenašel)
- vcelku tragický 'komfort' EC/IC vlaků ČD se nadále nijak nezvýší a bude drasticky zaostávat za cestováním ve vozech DB apod.
- to že ČD budou dostávat dotace na EC/IC aniž by jim šly do kapsy nadále peníze navíc, je minimálně velmi nemorální
- ČD budou moci dále propagovat Potěmkina jakožto symbol kvality (ve srovnání s německými vozy EC, které nabízejí více komfortu a další věci jako např. zásuvky i v druhé třídě, vcelku k smíchu)

Systém bude mít jen jedno pozitivum, v EC/IC si vždy sednete..

Naprosto nechápu, proč by měl mít kdokoli svůj podnikatelský záměr (což vlaky EC/IC jsou) dotovaný státem. To není normální. Pochopitelné kroky by byly spíše snažení se dostat kvalitu cestování v našich IC/EC aspoň někam blízko k úrovni těch západních, myslím že pak by jimi i po zvýšení příplatku jezdili lidé nejen proto, že k nim nemají v rozumném čase alternativu (expres či rychlík).
Registrierter Benutzer Fauny  mail  
29.10.2007 (12:01)  
To bude chuťovka, až nebude příplatek na EC/IC. Pištící děcka jedoucí ze školních výletů, ožralý a smradlavý bezďáci a tak by se dalo pokračovat, prostě všechno co dnes jezdí v rychlících. Ale třeba zase ty rychlíky budou prázdné :-)
29.10.2007 (10:06)  
mic: Přesně co jsem říkal včera večer, nikdo z vás ten tarif ještě neviděl, ale všichni s určitostí víte, že je to nevýhodné. Zdržte se prosím takových výlevů, čtou to i ostatní a pak vznikají "zaručené informace". Zkuste to vydržet alespoň do toho zítřka.
29.10.2007 (10:00)  
Znova chcem zdôrazniť, že povinné miestenky sú len úvaha možného riešenia, ale ako sa píše v texte, GVD s tým ani u jedného IC/EC (okrem pendolin) nepočíta. Namiesto toho sa prikláňam k M - niekde totiž niečo zašumelo o zrušení tarifných pásiem pod 120 km, takže to by bezpečne odstavilo cestujúcich na krátkych reláciách typu Praha-Kolín. Na druhej strane to nezastaví haldu študentov a rôznych sociálnych skupín, ktorí budú vyberať medzi R a EC za rovnakých podmienok (vezmite si napr. rôznych gastarbeiterov z východu, ktorí tak či tak cestovať budú - otázka je len v čom). Zároveň nutno dodať, že sa sám medzi študentov radím a hlavne na medzištátnych reláciách "využívam" možnosť cestovať EC/IC bez príplatku. Na druhej strane používam tieto vlaky aj na vnútroštátne cesty s rád tých 60-120 Kč/deň zaplatím, ak nemusím ráno do Prahy Cassoviou, ale môžem Manažerom. Koženku už beriem iba ako núdzové riešenie - a práve v tom je ten základný rozdiel: ľudia sa delia na tých, ktorí to ochotní zaplatiť sú, a majú tak lepšiu cestu; alebo sa im to zdá príliš drahé a vezú sa v B...
Registrierter Benutzer Jugy  mail  
29.10.2007 (9:55)  
To zavedení dotací na EC/IC vlaky bude mít ještě jeden efekt: kdejaké regionální centrum se bude domáhat práva na zastavování těchto vlaků ve svém městečku. Namátkou (a teď to myslím jako příklad, tak mě nebijte) Svitavy, Zábřeh, Studénka...
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko