Praha - O více než půl miliardy korun si polepšily České dráhy, které se letos poprvé dostaly do zisku. Za tři čtvrtletí letošního roku vykázaly zisk 43 milionů korun a zlepšily se i v počtu přepravovaných osob. Ekonom Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus pozitivní finanční výsledky připisuje především zvýšeným platbám od ministerstva dopravy. To si od ČD objednává rychlíkové spoje, za které letos zaplatí celkem tři a půl miliardy korun - tedy zhruba o miliardu více než loni. O stamiliony korun více letos za regionální dopravu platí i kraje, přičemž dráhy počítají s růstem dotací i v blízké budoucnosti. Do plusové bilance v tomto roce se promítá i výraznější snižování počtu zaměstnanců v uplynulých letech: od roku 2003 jejich počet klesl téměř o 20% na současných 55 tisíc.
Za prvních devět měsíců letošního roku přepravily ČD 135 milionů cestujících, což představuje více než milionový nárůst oproti stejnému období roku 2006. Firma odhaduje konečný zisk za letošní rok na 50 miliónů korun. Jednalo by se tak o výrazný kontrast s předchozím obdobím, kdy byla společnost trvale v červených číslech.
Ještě loni měly České dráhy ztrátu 450 milionů korun; do zisku se dostaly poprvé v prvním kvartálu letošního roku. V prosinci přitom čeká firmu oddělení nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo. Dosud nákladní doprava dotuje ztráty z provozu osobních vlaků zhruba 640 miliony korun ročně. Příští rok se ČD pokusí rozdíl získat ze státního rozpočtu ve formě dotací na všechny kategorie vlaků.
zdroj: iDNES a Novinky.cz
| 15.11.2007 (8:00)
Je fakt, ze uroven sluzeb CD je dana spolecenskou potavkou (a stavem ekonomiky CR). Mnohym to proste NEDOCHAZI!
ČD jsou obvykle (i mnou) kritizovány za stará vozidla, rušení úschoven atd., tedy za příliš velký důraz na provozní úspory (co se týče managementu, který je problémový, tak není problém najmout normální manažery jako v ČEZu, jen by někdo musel chtít…). Navíc v tomhle kontextu už existuje konkurence silniční dopravy. Jistěže pendolino má nízké marketingové náklady oproti např. produktům mobilních operátorů.
Nicméně tahle diskuse vede na problematiku přirozeného monopolu a jiných ekonomických záležitostí, kterou už jsme tady bez výsledku vedli:) Za mnohem podstatnější považuju můj argument o předurčení úrovně veřejné dopravy společenskou situací. Prostě pokud se v současné době dává třeba víc peněz do MHD než do vlaků, a to jízdenky na MHD jsou dražší, tak je jasné, že úroveň vlaků bude nízká. Za legitimní považuji neokonzervativní argumentaci o zrušení všech dotací, to znamená zrušení všeho, co nevydělává (i když s ní nesouhlasím). Tedy většiny sítě a ponechání nákladní dopravy, z osobní v podstatě jen pendolina. Zde nezmíněným problémem je totiž to, že do budoucna by měli dopravci „soutěžit“ o dotace. Tedy o to, kdo se dostane na dotovaný seznam. To je typická situace, kdy je pro firmu racionální úřad podplatit. Došlo by tedy k totální ztrátě efektivity.
Za důležitou považuju i tu věc se SNCF, kdy je národní podnik velmi moderní, prostě protože existovala společenská potřeba kvalitní a rychlé železnice (a vláda to patřičně zaplatila). Kromě toho je možné, že s inflací a posilováním koruny odpadne drahám problém s tržbami v tuzemských cenách a nakupováním vozidel za evropské. Pro západoevropské železnice jsou totiž momentálně vozidla relativně levnější.
Btw. Vy máte pocit, že třeba Pendolíno, jako jeden z v budoucnu typických konkurenčních produktů má dnes nízké marketingové náklady?
Regio spoje už v systému několika dopravců přece dávno fungují. Minimálně IDSJMK, z vlastní zkušenosti. Tak o co jde? Někdy mi připadá, že se zastáváte ČD tak, jako by jste psali z jejich PR agentury, jestli nějakou mají...
problém je v tom, že v podmínkách České republiky se nejedná o Velkou Británii, Švýcarsko, Rakousko nebo Německo. Ono to v zásadě jde i v Česku, kde si můžete koupit jízdenku na cestu se třemi dopravci, například z Koutů nad Desnou do Kraslic, ale u každého dopravce budete počítat tarifní vzdálenost od nuly, takže v konečném důsledku zaplatíte více, než když pojedete tutéž tarifní vzdálenost s jedním dopravcem (ČD). U dopravce ČD můžete použít "Kilometrickou banku", kde si odepíšete maximální počet 400 km a co je nad 400 km to jedete vlastně zadarmo, ale na když jedete na trati jiného dopravce, tak to co jedete v rámci ČD "zadarmo", tak to už musíte u jiného dopravce zaplatit.
Stejné tak s platnosti časové síťové jízdenky. Ta jinde než u ČD neplatí.
Dokud nebude existovat v rámci Česka integrovaný tarifní systém, to znamená, že všichni dopravci budou jezdit za stejný peníz - skutečně nejjednodušší je jednotná sazba za jeden tarifní km (to co ČD s velkou slávou jako revoluční novinku od 9.12. zavádějí), pak bude celkem jedno kdo kde jezdí, protože roční (časová) síťová jízdenka bude platit všude a každý dopravce dostane z dané časové jízdenky buď podíl odpovídající podílu délky tratí, na nichž zajišťuje drážní dopravu ve vztahu k délce všech tratí železniční sítě a nebo podíl na technickém ukazateli vlakové kilometry.
Jenomže tohle jednoduché řešení je nad úroveň chápání provozovatelů drážní dopravy.
Ve Wokingu si koupim jizdenku do Baldocku - 50 mil JZ od Londyna do cca 50 mil severne Londyna. Nastoupim do South West Trains, na Waterloo prestoupim na metro, prejedu na Kings X a odtam me WAGN (ted tusim Commuter neco) odveze do Baldocku... Nejak se mi nezda v cem by byl problem ... Koupim si listek a nezajima mne spolecnost se kterou jedu.
Pravda kdyz jsem videl stav koleji tak jsem pak premyslel jestli chci nastoupit. cca typ R49 ale jezdilo se po nich tak 160kmh (a to byly osobaky)...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










