..: České dráhy se dostaly do zisku :..

Ilustrační obrázekPraha - O více než půl miliardy korun si polepšily České dráhy, které se letos poprvé dostaly do zisku. Za tři čtvrtletí letošního roku vykázaly zisk 43 milionů korun a zlepšily se i v počtu přepravovaných osob. Ekonom Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus pozitivní finanční výsledky připisuje především zvýšeným platbám od ministerstva dopravy. To si od ČD objednává rychlíkové spoje, za které letos zaplatí celkem tři a půl miliardy korun - tedy zhruba o miliardu více než loni. O stamiliony korun více letos za regionální dopravu platí i kraje, přičemž dráhy počítají s růstem dotací i v blízké budoucnosti. Do plusové bilance v tomto roce se promítá i výraznější snižování počtu zaměstnanců v uplynulých letech: od roku 2003 jejich počet klesl téměř o 20% na současných 55 tisíc.

Za prvních devět měsíců letošního roku přepravily ČD 135 milionů cestujících, což představuje více než milionový nárůst oproti stejnému období roku 2006. Firma odhaduje konečný zisk za letošní rok na 50 miliónů korun. Jednalo by se tak o výrazný kontrast s předchozím obdobím, kdy byla společnost trvale v červených číslech.

Ještě loni měly České dráhy ztrátu 450 milionů korun; do zisku se dostaly poprvé v prvním kvartálu letošního roku. V prosinci přitom čeká firmu oddělení nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo. Dosud nákladní doprava dotuje ztráty z provozu osobních vlaků zhruba 640 miliony korun ročně. Příští rok se ČD pokusí rozdíl získat ze státního rozpočtu ve formě dotací na všechny kategorie vlaků.

zdroj: iDNES a Novinky.cz


Adys Poslat mail autorovi | 15.11.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Glagol  mail  
15.11.2007 (11:48)  
Jděte s tou SA už do prdele.
Ta mi opravdu pomůžou při cestě z Kotěhůlek do Brodku.
Tyhle nekonečný bláboly už poslouchám 2roky - od doby vlaku duchů Petra Šimrala.
A pořád
a znova
a znova
a znova
...
registrovaný uživatel M@ra 
15.11.2007 (11:30)  
Takhle se dělaj' prachy! Chudáci podnikatelé, ti se musí jinak snažit a ještě to z daní platí. Slovo "stát" asi vzniklo proto, že stát moc stojí... To na ČD stačí zavolat myšákovi do "baráku" (MD ČR) a máš hned miliardu v kapse. Tak proč se starat o nějaké "hmyzáky" zákazníky-cestující, že. A stejně osobní doprava prodělává, to je taky umění.

Takhle se konkurence stejně nezabrzdí, "student" bohužel hlavně zatím na vlaky nemá peníze, SA totiž nijak moc nevydělává, resp. většinu zisku reinvestuje do busů.

milos: Dobrá fór, jen to poslední by měl odpovídat spíš účetní než ekonom.
registrovaný uživatel paolo 
15.11.2007 (11:06)  
"Příští rok se ČD pokusí rozdíl získat ze státního rozpočtu ve formě dotací na všechny kategorie vlaků."
Obávám se, že hlavním záměrem tohoto kroku je znemožnit Jančurovi provozovat nedotované spoje na rameni Ostrava - Praha.
15.11.2007 (10:55)  
Nikdo z nás tady asi nikdy neviděl žádná zcela konkrétní čísla o hospodaření ČD, takže těžko říct, co si o tom myslet.

Rozhodně si ale stát už konečně uvědomil, že pokud bude chtít snížit zátěž životního prostředí individuální automobilovou dopravou, bude ho to STÁT NEMALÉ PENÍZE. Otázkou zůstává, jak efektivně dokáží ČD dotace na osobní dopravu (je jedno jestli od MD nebo krajů) využít. Možnou cestou k požadovanému snížení dotací realizovaných kraji by pak mohla být výběrová řízení na regionální dopravu, to ale asi pouze, když by se jednalo o delší kontrakty - 7-10 let. Případně by mohlo jít o stejné nebo jen mírně navýšené dotace za vyšší kvalitu pro cestující. To ale bohužel u současných ČD není příliš reálné. Např. i rychlíky Pardubice - Liberec byly již několikrát nepříjemně zpožděny kvůli relativně zastaralému parku vozidel (842+042), který poslední dobou celkem pravidelně není schopen jízdy vlastní silou...
registrovaný uživatel dohlib 
15.11.2007 (10:20)  
Když by se zrušily "objednané spoje" + peníze na ně + dotace MD, tak které spoje by ČD provozovaly tak, aby nebyly ve ztrátě?
Zůstaly by asi jen hlavní tratě a na nich Pendolino a mezinárodní rychlíky + osobní vlaky z práce a do práce při větších městech, které jezdí obsazené ? Ale náklady by při menším počtu vlaků byly zase vyšší.
registrovaný uživatel milos  mail  
15.11.2007 (10:19)  
Otázka: kolik je 2+2 ?
Inženýr: "Je to přesně 4,0000000"
Statistik: "Je to něco mezi 3,95 a 4,05".
Ekonom: (zavře okna a dveře a tiše povídá:)"Kolik si přejete, aby to bylo?"
15.11.2007 (9:09)  
Ale kdepak, proč by měly zmizet dotace? A neříkejme jim dotace. Prostě je to cena za objednané spoje. Druhá věc je ta, že pro příští rok budou placeny i původně podnikatelské záměry ČD-vlaky vyšší kvality a další mezinárodní přeprava.
registrovaný uživatel SergeS 
15.11.2007 (9:06)  
Jesli se nepletu tak ty obnovy co oni delaji jsou do toho zapocitane , ale jak mile zmizi dotace - tak to bude teprve tucny cerveny cislo :-D
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
15.11.2007 (9:03)  
No je to sice hra s cisly, ale porad je lepsi hrat si s cernymi nez s cervenymi. Stale jsou ale realne drahy hluboce v cervenych cislech, nebot kdyby probihala obnova vozoveho parku a jeho opravy tak jak maji, bude mezi prijmy z dotace a vydaji neprijemny zaporny schodek.

Pozn.: tohle je alepon dukaz, ze CD daly do souladu svoje hospodareni s tim, co je stat (i kraje) ochoten jim rocne prispivat.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko