Praha - O více než půl miliardy korun si polepšily České dráhy, které se letos poprvé dostaly do zisku. Za tři čtvrtletí letošního roku vykázaly zisk 43 milionů korun a zlepšily se i v počtu přepravovaných osob. Ekonom Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus pozitivní finanční výsledky připisuje především zvýšeným platbám od ministerstva dopravy. To si od ČD objednává rychlíkové spoje, za které letos zaplatí celkem tři a půl miliardy korun - tedy zhruba o miliardu více než loni. O stamiliony korun více letos za regionální dopravu platí i kraje, přičemž dráhy počítají s růstem dotací i v blízké budoucnosti. Do plusové bilance v tomto roce se promítá i výraznější snižování počtu zaměstnanců v uplynulých letech: od roku 2003 jejich počet klesl téměř o 20% na současných 55 tisíc.
Za prvních devět měsíců letošního roku přepravily ČD 135 milionů cestujících, což představuje více než milionový nárůst oproti stejnému období roku 2006. Firma odhaduje konečný zisk za letošní rok na 50 miliónů korun. Jednalo by se tak o výrazný kontrast s předchozím obdobím, kdy byla společnost trvale v červených číslech.
Ještě loni měly České dráhy ztrátu 450 milionů korun; do zisku se dostaly poprvé v prvním kvartálu letošního roku. V prosinci přitom čeká firmu oddělení nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo. Dosud nákladní doprava dotuje ztráty z provozu osobních vlaků zhruba 640 miliony korun ročně. Příští rok se ČD pokusí rozdíl získat ze státního rozpočtu ve formě dotací na všechny kategorie vlaků.
zdroj: iDNES a Novinky.cz
| 15.11.2007 (8:00)
Ta mi opravdu pomůžou při cestě z Kotěhůlek do Brodku.
Tyhle nekonečný bláboly už poslouchám 2roky - od doby vlaku duchů Petra Šimrala.
A pořád
a znova
a znova
a znova
...
Takhle se konkurence stejně nezabrzdí, "student" bohužel hlavně zatím na vlaky nemá peníze, SA totiž nijak moc nevydělává, resp. většinu zisku reinvestuje do busů.
milos: Dobrá fór, jen to poslední by měl odpovídat spíš účetní než ekonom.
Obávám se, že hlavním záměrem tohoto kroku je znemožnit Jančurovi provozovat nedotované spoje na rameni Ostrava - Praha.
Rozhodně si ale stát už konečně uvědomil, že pokud bude chtít snížit zátěž životního prostředí individuální automobilovou dopravou, bude ho to STÁT NEMALÉ PENÍZE. Otázkou zůstává, jak efektivně dokáží ČD dotace na osobní dopravu (je jedno jestli od MD nebo krajů) využít. Možnou cestou k požadovanému snížení dotací realizovaných kraji by pak mohla být výběrová řízení na regionální dopravu, to ale asi pouze, když by se jednalo o delší kontrakty - 7-10 let. Případně by mohlo jít o stejné nebo jen mírně navýšené dotace za vyšší kvalitu pro cestující. To ale bohužel u současných ČD není příliš reálné. Např. i rychlíky Pardubice - Liberec byly již několikrát nepříjemně zpožděny kvůli relativně zastaralému parku vozidel (842+042), který poslední dobou celkem pravidelně není schopen jízdy vlastní silou...
Zůstaly by asi jen hlavní tratě a na nich Pendolino a mezinárodní rychlíky + osobní vlaky z práce a do práce při větších městech, které jezdí obsazené ? Ale náklady by při menším počtu vlaků byly zase vyšší.
Inženýr: "Je to přesně 4,0000000"
Statistik: "Je to něco mezi 3,95 a 4,05".
Ekonom: (zavře okna a dveře a tiše povídá:)"Kolik si přejete, aby to bylo?"
Pozn.: tohle je alepon dukaz, ze CD daly do souladu svoje hospodareni s tim, co je stat (i kraje) ochoten jim rocne prispivat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










