Praha - Nejen změna tarifu a jízdního řádu čeká od prosince cestující Českých drah. Poměrně zásadní změnou je i změna návaznosti přípojů, které na sebe budou navzájem čekat nově pouze pět minut. Některé spoje nebudou dokonce čekat vůbec, včetně vlaků kategorie IC, EC či SC. O čekání přípojů bude rozhodovat pouze dispečer. Dráhy se tím snaží minimalizovat často kritizovaná zpoždění. Informoval o tom zpravodajský portál týdeníku Týden.
Jedinými čekajícími by měly být pouze poslední spoje každého dne. Výjimečně by mohly čekat i přípoje, jichž hodlá využít větší množství cestujících. Pravomoc rozhodovat o jakémkoli překročení pětiminutové čekací doby bude mít pouze příslušný dispečer, který tak získá poměrně velkou moc i nad tím, jak budou cestující zpožděných vlaků trávit příští hodiny.
Tento stav ostatně není nijak výjimečný ani dnes. Tak například 16. listopadu službu konající dispečer nařídil výpravčímu ve Zdicích vypravit vlak R 798 bez čekání na zpožděný R 754 , který do Zdic přijel s asi pětadvacetiminutovým zpožděním. A to i přesto, že o čekání přípoje informovali cestující oba průvodčí zpožděného vlaku i nádražní rozhlas v Berouně. Ještě více zarážející však je, že dispečer se zachoval stejně i o dvě hodiny později, kdy v identickém případě nechal ujet i poslední rychlík na této trati, R 892, který nečekal na R 654. V obou případech na nádraží ve Zdicích zůstalo zhruba deset rozezlených cestujících.
Nečekání na zpožděné přípoje může ČD ušetřit řadu starostí. Za zpožďování osobních vlaků je nedávno poprvé pokutoval Olomoucký kraj, další sankce chystá od nového GVD samo ministerstvo dopravy. Zpoždění dálkových spojů se nebude přenášet na řadu dalších přípojů, byť jsou dnes jízdní doby zejména osobních vlaků koncipovány na výrazné krácení tohoto zpoždění. Drahám ale může takovéto chování odradit velké množství zákazníků, kteří raději snesou desetiminutové zpoždění, než aby strávili často až několik hodin v přestupní stanici. Může se zdát, že ČD tímto krokem prozradily, co je pro ně důležitější: zda příjmy od cestujících, nebo příjmy z veřejných rozpočtů.
Námět: Kaloon; zdroj: Týden.cz

Už nemá cenu řešit konkrétní časy zpoždění, ale je třeba se zamyslet nad příčinou zpoždění vlaků z Prahy. Důvodem byla výluka s NAD u Hradce, v jejímž důsledku si vlaky HK - Cheb prováželi přes Prahu běžně 30 - 40 minut. Za rozumnější bych považoval zlomení vlaků HK - Pha - Plzeň - Cheb v Praze, čímž by bylo naštváno mnohem méně cestujících než ujetím v Berouně/Zdicích (a obdobně všemu v Plzni). Ono sice ze Zdic jede osobák za hodinu a půl za rychlíkem osobák, ale pro cestující za Březnici je stejně k ničemu, neb je v Březnici předjet dalším rychlíkem.
- zlepší se plnění GVD v rámci celé železniční sítě ČR
- zhorší se komfort některých zákazníků ČD
ČD by se měly spíše podílet na odstraňování prvotních příčin vzniku zpoždění.
Je zde zcela patrná snaha zmírnit následky případné pokuty od objednavatele (viz. Olomoucký kraj).
Bohužel to bude mít i druhotný efekt: někteří zákazníci si moc dobře rozmyslí, zda vůbec do vlaku nastoupí a budou riskovat ztrátu přípoje...
Reseni je proste jednoduche - a) zkratit ramena rychliku - proste kdyz rano vyjizdi rychlik z luhacovic tak je jasny ze vecer bude v chebu mit sekeru, kdyz v kazde vetsi stanici ceka na tri osobacky, cims by se mohlo zmensit narustani zpozdeni v prubehu dne a b) navatovat jizdni rady hlavne s ohledem na stavebni prace.
Sam za sebe muzu rici, ze kdybych tehdy nebyl student, na podobne sluzby se zvysoka vy***u. V mem pripade byl takt 30', nebo jsem sel vetsinou 3km pesky. Ale co dela clovek ve Zdicich, kdyz dalsi rychlik na jih jede za X hodin, neni mi znamo uz vubec. Navic ja se nejak zabavim, ale co kdyz je to starsi clovek, nebo rodina s detmi?
Takze ujizdet mozna ano, ale jen pokud dalsi spoj jede do uricte doby - do hodiny (dalkova preprava) nebo do pul hodiny (primestska preprava).
Je pravda, že vlaky by od 22h do 04h na sebe měly čekat ať jsou jakékoli kategorie. Aby se všichni dostali dříve nebo později domů. Podle mě to ČD vyřeší značkou pro roztok u hlavičky vlaku a, ty cestující, snaž se a plánuj si vlaky tak aby tě neujížděli.
Typická ukázka je stavba Zábřeh - Červenka. GVD 2005/06 bylo celkem solidní, část roku zpoždění, část roku náskoky. Letošní GVD je výrazně horší. Jsem zvědavý jak to napočítaly na 2007/08, kdy bude stavba vrcholit, nejvíce omezovat dopravu.
Tohle je pouze vyvrcholení překročení určité míry "solidnosti" firmy ČD.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











