..: Vlaky nebudou čekat na zpožděné přípoje. :..

Ilustrační obrázek Praha - Nejen změna tarifu a jízdního řádu čeká od prosince cestující Českých drah. Poměrně zásadní změnou je i změna návaznosti přípojů, které na sebe budou navzájem čekat nově pouze pět minut. Některé spoje nebudou dokonce čekat vůbec, včetně vlaků kategorie IC, EC či SC. O čekání přípojů bude rozhodovat pouze dispečer. Dráhy se tím snaží minimalizovat často kritizovaná zpoždění. Informoval o tom zpravodajský portál týdeníku Týden.

Jedinými čekajícími by měly být pouze poslední spoje každého dne. Výjimečně by mohly čekat i přípoje, jichž hodlá využít větší množství cestujících. Pravomoc rozhodovat o jakémkoli překročení pětiminutové čekací doby bude mít pouze příslušný dispečer, který tak získá poměrně velkou moc i nad tím, jak budou cestující zpožděných vlaků trávit příští hodiny.

Tento stav ostatně není nijak výjimečný ani dnes. Tak například 16. listopadu službu konající dispečer nařídil výpravčímu ve Zdicích vypravit vlak R 798 bez čekání na zpožděný R 754 , který do Zdic přijel s asi pětadvacetiminutovým zpožděním. A to i přesto, že o čekání přípoje informovali cestující oba průvodčí zpožděného vlaku i nádražní rozhlas v Berouně. Ještě více zarážející však je, že dispečer se zachoval stejně i o dvě hodiny později, kdy v identickém případě nechal ujet i poslední rychlík na této trati, R 892, který nečekal na R 654. V obou případech na nádraží ve Zdicích zůstalo zhruba deset rozezlených cestujících.

Nečekání na zpožděné přípoje může ČD ušetřit řadu starostí. Za zpožďování osobních vlaků je nedávno poprvé pokutoval Olomoucký kraj, další sankce chystá od nového GVD samo ministerstvo dopravy. Zpoždění dálkových spojů se nebude přenášet na řadu dalších přípojů, byť jsou dnes jízdní doby zejména osobních vlaků koncipovány na výrazné krácení tohoto zpoždění. Drahám ale může takovéto chování odradit velké množství zákazníků, kteří raději snesou desetiminutové zpoždění, než aby strávili často až několik hodin v přestupní stanici. Může se zdát, že ČD tímto krokem prozradily, co je pro ně důležitější: zda příjmy od cestujících, nebo příjmy z veřejných rozpočtů.

Námět: Kaloon; zdroj: Týden.cz


Honza Beránek / JTB | 23.11.2007 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
24.11.2007 (13:19)  
Mirek 1: tak tak, bol som celkom prekvapený, keď nás včera v EC 127 zastavili asi na tri minúty pred Hranicemi a od vjazdového sme sa už len doplazili k nástupišťu. Do Olomouce pritom dorazili tesne za sebou R 1503 (+35) a EC 127 (+10), ale posilák pustili ďalej prvý, takže Fatra najprv čakala na voľný oddiel a potom až po Dluhonice išla len 120, namiesto bežného fullspeedu.
Podobne pred týždňom: EC 106 +55, Vsacan včas - spoločne pri jednom nástupišti. Tak pustili najprv Vsacan, potom Prahu (+65 a nižšia rýchlosť). V opačnom smere R 806 (+75) a Hradišťan včas - prvý išiel Hradišťan.

Nemôžem sa ubrániť dojmu, že - ako spievajú Chinaski - "je to od mantinelu k dalšímu mantinelu". Na jednej strane Os na Prostějov čaká 20min na hypotetických cestujúcich z Uničova, naopak príjemnú noc som raz strávil v Bohumíně, keď na Ex Hutník (GVD 2003) s +40 nečakal posledný osobák na Čadcu - aj napriek tomu, že staničný rozhlas stále k prestupu vyzýval.

Prikláňam sa teda k nečakaniu na hlávných spojoch, ale hlavne by možno bolo produktívnejšie riešiť príčinu, a nie až dôsledky, ako to práve robí ČD. Výlukové JŘ, dimenzovanie prejazdov staveniskami, lepšia kalkulácia času na obrat súpravy pri vlaku, ktorý ide 400 km atď.
24.11.2007 (13:16)  
Dobre nedavno jsem tu v diskuzi cetl ze rakouske drahy jsou narozdil od nasich moderni flexibilni a ja uz nevim jake superlativy.... pri setkani s vedoucim dispecerem OeBB v lete na dotaz jak dlouho ve Vidni ceka mezinarodni vlak EC,IC, EN na vlak stejne kategorie - bez premysleni ze sebe dostal MAX 5 minut!!!! tak o cem je tato diskuze???
24.11.2007 (12:57)  
Ono by bylo dobré se také zaměřit na řízení dopravy. Pokud výpravčí pustí třeba v Olomouci před EC který jede 160 Sp který se vleče s vozy 021 80 km/h, tak to je do nebe volající. To samé jsou případy kdy EC opakovaně brzdí na vjezdu do stanice jelikož je pozdě postavený vjezd. Poslední dobou to pozoruji docela často. Ono jedno takové zabrzdění ze 160 do 0 a opětovný rozjezd stačí k tomu, že vlak hned dostane 5 minut. Dále tu je prodlužování pobytů ve stanicích. V dosti případech má posun ve stani přednost před odjezdem vlaku. Dost často takto třeba dostává minuty navíc 520 v Zábřehu, kde má přednost posun s lokomotivou na jesenickém R před odjezdem Ex. Podobným nešvarem trpí i Pardubice, kdy místo, aby zpožděný EC na Prahu ihned odjel po výstupu cestujících, tak musí čekat 5 minut než kžížem projede os od Prahy na 2 nástupiště. Výsledek je pak takový, že strojvedoucí to rve co to jde a vše co najede prošustruje ve stanici, kde není zájem na krácení zpoždění.
24.11.2007 (12:47)  
hytasi: ale to jde ponekud zasadne proti soucasne konstrukci IDS, kterou do znacne miry vyuziva i paterni doprava.

ano, je to o tom jezdit vcas a pricin je nekolik - od spatneho grafikonu, chybach v dispecerskem rizeni a spatne spolehlivosti vozidel. Spolecny jmenovatel je jeden...
registrovaný uživatel hytasi 
24.11.2007 (11:59)  
Nezlobte se na mě,ale já budu radši když alespoň nějaké vlaky pojedou včas i za cenu toho že nebudou čekat na jiné vlaky.Jsem pro aby se odjezd vlaku důsledně dodržoval.
24.11.2007 (11:58)  
Tak nejdřív jeden příklad ze včerejška - R688: čeká v Liberci 15 minut na zpožděný Os od Tanvaldu, čeká v České Lípě dalších 10 minut na zpožděný Os od Bakova, zpožďuje tím protijedoucí vlaky nebo na ně musí čekat a do Ústí přijíždí +40, přípoj směr Cheb dávno v tahu. Opravdu kvalitní služba.
Dále: olomoucké hejtmanství jednoznačně deklarovalo, že ČD nepokutuje za zpoždění vlaků kvůli přípojům z koridoru, ale kvůli neschopnostem hnacích vozidel nebo pozdním nástupům. Tedy očekávají-li ČD, že se díky výše uvedenému opatření pokutovat nebude, asi budou překvapeny. Bude-li pokutovat i Ministerstvo dopravy, tak včerejší R983 neměl včera 30min zpoždění kvůli čekání na přípoje, ale kvůli pozdnímu vystavení motorového vozu 843 z depa a závadě na soupravě 043+043 (přípoje např. R941 přitom nečekaly).
Přitom popisovaná změna není tak dramatická, jak se zdá - pomůcka "Čekací doby" stále existuje, akorát se mění výměra základní čekací doby u Os vlaků z 10 na 5 minut. Samozřejmě lze předpokládat, že dispečeři O16 budou nuceni povolovat překročení čekacích dob jen výjimečně a Černý Petr tak zůstane v ruce cestujícím, kteří se nedokážou tak účinně bránit vzhledem k tomu, že s koupí jízdenky uzavírají "smlouvu", v níž se vzdávají nároků na náhradu škody. Takže ponaučení je jasné - jezdit pouze přímými vlaky bez přestupů, mít v záloze náhradní řešení, používat spojení s dlouhými přestupními časy anebo použít jiný způsob dopravy.

P.S. Co prostě a jednoduše začít jezdit včas? :-)
registrovaný uživatel happy 
24.11.2007 (11:36)  
Za všechno může již samotná příprava jízdního řádu.Pokud je někde přestup plánován na 2 minuty,potom je jasné,že dojde ke zpožděním.A stavební práce jsou taky známy dopředu,proto by se přece mohly dělat výlukové jízdní řády,které jsou dnes spíše vyjímečností.Bydlím na Vysočině a to,co předvádí čd nemá obdoby.Tady nejezdí snad nic na čas.Rychlíky to roz****ou a na osobák pak lidi čekají v mrazu klidně půl hodiny
registrovaný uživatel jeffer 
24.11.2007 (11:34)  
ad PeNik: no asi v tom, ze ked je pravidelny prijazd 11.00 tak proste pridem na cas a pripoje maju svoje odjazdy okolo 11.05, za to ked je v grafikone pisane, ze mam prist 10.30, tak pripoje maju odjazdy 10.35 a o 11.00 su uz davno za kopcekmi.

keby zeleznice zbrklo nemenili jazdnu dobu (priklad) v useku zabreh-trebova hned po dostavbe tohoto useku, ale nechali si to ako rezervu na stavbu zabreh-oc, tak by mohli celkom ucinne kompenzovat meskania z tohto smeru na prahu (opacnym smerom to sice oc-prerov nevykrije, ale s dlhsim stanim v oc by to uz slo).

je ale pravda, ze cakanie pripoja, ktory potom odbocuje na jednokolajku a nedajboze tam este 2-3 krat krizuje je za trest! - to si to potom odnesu vsetky vlaky.
registrovaný uživatel sAd 
24.11.2007 (11:25)  
Docela by mě zajímalo, jak by pak ČD řešily specialitky typu spojování EC106 Praha a Ex140 Detvan (které už snad v novém GVD nejsou).
registrovaný uživatel aron 
24.11.2007 (11:19)  
Vedení ČD by mělo být hodnoceno podle počtu přepravených cestujících za rok,jestli letos to je 180 mil.a za rok toto číslo klesne,mělo by se vedení poroučet,protože něco dělá špatně.
  1 ... 10 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko