Praha - Nejen změna tarifu a jízdního řádu čeká od prosince cestující Českých drah. Poměrně zásadní změnou je i změna návaznosti přípojů, které na sebe budou navzájem čekat nově pouze pět minut. Některé spoje nebudou dokonce čekat vůbec, včetně vlaků kategorie IC, EC či SC. O čekání přípojů bude rozhodovat pouze dispečer. Dráhy se tím snaží minimalizovat často kritizovaná zpoždění. Informoval o tom zpravodajský portál týdeníku Týden.
Jedinými čekajícími by měly být pouze poslední spoje každého dne. Výjimečně by mohly čekat i přípoje, jichž hodlá využít větší množství cestujících. Pravomoc rozhodovat o jakémkoli překročení pětiminutové čekací doby bude mít pouze příslušný dispečer, který tak získá poměrně velkou moc i nad tím, jak budou cestující zpožděných vlaků trávit příští hodiny.
Tento stav ostatně není nijak výjimečný ani dnes. Tak například 16. listopadu službu konající dispečer nařídil výpravčímu ve Zdicích vypravit vlak R 798 bez čekání na zpožděný R 754 , který do Zdic přijel s asi pětadvacetiminutovým zpožděním. A to i přesto, že o čekání přípoje informovali cestující oba průvodčí zpožděného vlaku i nádražní rozhlas v Berouně. Ještě více zarážející však je, že dispečer se zachoval stejně i o dvě hodiny později, kdy v identickém případě nechal ujet i poslední rychlík na této trati, R 892, který nečekal na R 654. V obou případech na nádraží ve Zdicích zůstalo zhruba deset rozezlených cestujících.
Nečekání na zpožděné přípoje může ČD ušetřit řadu starostí. Za zpožďování osobních vlaků je nedávno poprvé pokutoval Olomoucký kraj, další sankce chystá od nového GVD samo ministerstvo dopravy. Zpoždění dálkových spojů se nebude přenášet na řadu dalších přípojů, byť jsou dnes jízdní doby zejména osobních vlaků koncipovány na výrazné krácení tohoto zpoždění. Drahám ale může takovéto chování odradit velké množství zákazníků, kteří raději snesou desetiminutové zpoždění, než aby strávili často až několik hodin v přestupní stanici. Může se zdát, že ČD tímto krokem prozradily, co je pro ně důležitější: zda příjmy od cestujících, nebo příjmy z veřejných rozpočtů.
Námět: Kaloon; zdroj: Týden.cz

Podobne pred týždňom: EC 106 +55, Vsacan včas - spoločne pri jednom nástupišti. Tak pustili najprv Vsacan, potom Prahu (+65 a nižšia rýchlosť). V opačnom smere R 806 (+75) a Hradišťan včas - prvý išiel Hradišťan.
Nemôžem sa ubrániť dojmu, že - ako spievajú Chinaski - "je to od mantinelu k dalšímu mantinelu". Na jednej strane Os na Prostějov čaká 20min na hypotetických cestujúcich z Uničova, naopak príjemnú noc som raz strávil v Bohumíně, keď na Ex Hutník (GVD 2003) s +40 nečakal posledný osobák na Čadcu - aj napriek tomu, že staničný rozhlas stále k prestupu vyzýval.
Prikláňam sa teda k nečakaniu na hlávných spojoch, ale hlavne by možno bolo produktívnejšie riešiť príčinu, a nie až dôsledky, ako to práve robí ČD. Výlukové JŘ, dimenzovanie prejazdov staveniskami, lepšia kalkulácia času na obrat súpravy pri vlaku, ktorý ide 400 km atď.
ano, je to o tom jezdit vcas a pricin je nekolik - od spatneho grafikonu, chybach v dispecerskem rizeni a spatne spolehlivosti vozidel. Spolecny jmenovatel je jeden...
Dále: olomoucké hejtmanství jednoznačně deklarovalo, že ČD nepokutuje za zpoždění vlaků kvůli přípojům z koridoru, ale kvůli neschopnostem hnacích vozidel nebo pozdním nástupům. Tedy očekávají-li ČD, že se díky výše uvedenému opatření pokutovat nebude, asi budou překvapeny. Bude-li pokutovat i Ministerstvo dopravy, tak včerejší R983 neměl včera 30min zpoždění kvůli čekání na přípoje, ale kvůli pozdnímu vystavení motorového vozu 843 z depa a závadě na soupravě 043+043 (přípoje např. R941 přitom nečekaly).
Přitom popisovaná změna není tak dramatická, jak se zdá - pomůcka "Čekací doby" stále existuje, akorát se mění výměra základní čekací doby u Os vlaků z 10 na 5 minut. Samozřejmě lze předpokládat, že dispečeři O16 budou nuceni povolovat překročení čekacích dob jen výjimečně a Černý Petr tak zůstane v ruce cestujícím, kteří se nedokážou tak účinně bránit vzhledem k tomu, že s koupí jízdenky uzavírají "smlouvu", v níž se vzdávají nároků na náhradu škody. Takže ponaučení je jasné - jezdit pouze přímými vlaky bez přestupů, mít v záloze náhradní řešení, používat spojení s dlouhými přestupními časy anebo použít jiný způsob dopravy.
P.S. Co prostě a jednoduše začít jezdit včas? :-)
keby zeleznice zbrklo nemenili jazdnu dobu (priklad) v useku zabreh-trebova hned po dostavbe tohoto useku, ale nechali si to ako rezervu na stavbu zabreh-oc, tak by mohli celkom ucinne kompenzovat meskania z tohto smeru na prahu (opacnym smerom to sice oc-prerov nevykrije, ale s dlhsim stanim v oc by to uz slo).
je ale pravda, ze cakanie pripoja, ktory potom odbocuje na jednokolajku a nedajboze tam este 2-3 krat krizuje je za trest! - to si to potom odnesu vsetky vlaky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











