..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 ... 17 18 19 20 21 ... 24      Zpráv na stránku:   
Registered user Web 
12.12.2007 (14:25)  
Kdyby se stavělo s vlečkou, tak neubude? :) To je samozřejmě taky část problému, ale neznamená to, že řepkové hospodářství a bio hospodářství výnos (poživatin) z hektaru nesnižují...
Registered user pekař 
12.12.2007 (14:19)  
Web: omyl, půdy ubývá, protože se na ní staví továrny ke kterým nevede vlečka...:)
Registered user Web 
12.12.2007 (14:01)  
pekař: Vliv to možná má, to já nevím :) Ale asi bych spíš vsadil na pohyb a zdravou kombinaci jídel, než třeba na zdravou "bioklobásu" :) A každopádně to stejně bude nakupovat horních X procent (logicky, pro pěstování bio pro všechny tak nějak není půda, ale samozřejmě můžeme vykácet nějaký ten prales..).
12.12.2007 (13:51)  
M@ra, MildaIV, waszyn a ostatní: Samozřejmě jsem chtěl lacině znějícími nápady hlavně rozproudit diskusi. Nepsal jsem ale, že by ten zákaz jízdy kamionů nad 30 km začal platit ze dne na den. Vybudování potřebné infrastruktury (překladišť, koridorů apod.) i plná liberalizace na trhu s železniční dopravou, z nichž by státem garantovaný přepravce (nazvěte si ho třeba ČD) byl pouze jedním z rovnoprávných soutěžitelů, by trvala roky (byl bych diktátorem doživotně). Když za první republiky (!) bylo možné, aby se Lidové noviny, které vycházely 2× denně, vozily vlakem z Brna do Prahy a tam se jako aktuální prodávaly a porážely přitom tituly tisknuté přímo v Praze, nechápu, proč by ve 21. století měl být problém s čerčstvostí pečiva nebo mléka. A enormní náklady? Stát dotuje výstavbu dálnic, silnic, obyvätelé trpí vibracemi, hlukem, zplodinami, hmotné škody a oběti na životech jsou díky kamionové dopravě mnohem vyšší, nehledě na plynulost ostatní silniční dopravy. Tyhle všechny náklady bychom ušetřili výměnou za investice do kvalitní infrastruktury a garantovanými prahovými cenami přepravy. A berete vůbec potaz úspory z rozsahu? (vyšší frekvence a hustější síť spojení by byla samozřejmostí)
Registered user mira 
12.12.2007 (13:51)  
Máte na to důkazy, že se větrná elektrárna nezaplatí? Mě by docela zajímalo kde jste na to přišel. Jenom se ptám, neslyším to totiž prvně.
Registered user pekař 
12.12.2007 (13:50)  
Web: a proč na západě stále víc lidí nakupuje biopotraviny? A myslíte, že to nemá vliv na jejich zdraví?
Registered user Web 
12.12.2007 (13:43)  
pekař: Houby se vrátí a zrovna v tom zemědělství. Vede to jenom k tomu, že výrobci nakupují ve velkém mimo, neboť domácí zemědělství nebude schopné uspokojit potřeby. A s nástupem řepkového paliva to bude ještě horší a zemědělství se bude muset ještě více intenzifikovat (a pak budete dlabat teprve dobroty, neb na tom východě se s nějakou nezávadností a nepřehnojováním mazlit nebudou).

Rakousko dotuje větrné/vodní elektrárny a jde proti jaderným, k čemu to vede? Musí nakupovat elektrickou energii z východu, vyráběnou v X krát nebezpečnějších elektrárnách. Přitom ten větrník nevyrobí ani tolik energie, aby to zapláclo spotřebu při jeho výrobě a stavbě :(
Correspondent or Member of ŽelPage mRKEF  mail  
12.12.2007 (13:41)  
s tou spotřebou 753 to ale taky nebude slavný - motory jsou to přece jen starý takže zase tak bych to nehájil - jenže nutno říci, že na silnici nejezdí jen nové mercedesy, ale také avie, stará volva i staré mercedesy, liazky, V3S apod :D takže je to tak půl na půl
Correspondent or Member of ŽelPage mRKEF  mail  
12.12.2007 (13:36)  
to M: já bych se tady moc neoháněl tim, že to je blbost. Našel jsem si oficiální ročenku EU a v řecku je výkon nákladní přepravy po železnici téměř nulový a silniční je v porovnání značně vyšší: jestli umíš hledat najdi si to tady: http://www.mg.gov.si/fileadmin/mg.gov.si/pageuploads/Energetika/Porocila_EU/StatPocketbook2006_en.pdf
Registered user mira 
12.12.2007 (13:32)  
Semíku a proč zase srovnáváš nesrovnatelné? Proč třeba nesrovnáš lok 708 s mercedesem? A jen tak mimochodem, jestli někdy veze třeba 753 jen jeden vagón tak je to zcela vyjímečně a taky jenom zlomek celkové přepravní vzdálenosti. Samozřejmě, že taky jede skoro na volnoběh a má tudíž nepatrnou spotřebu.
  1 ... 17 18 19 20 21 ... 24      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko