..: ČD podle šetření Drážní inspekce lhaly, Enge pendolino skutečně řídil :..

Ilustrační obrázekPraha - České dráhy lhaly, když ústy svého mluvčího Ondřeje Kubaly popíraly řízení pendolina automobilovými závodníky Emersonem Fittipaldim a Tomášem Engem. Drážní inspekce totiž včera odpoledne ukončila šetření případu z počátku října a dospěla k jednoznačnému závěru - oba zmínění už svým vstupem na stanoviště porušili předpisy, navíc pendolino skutečně sami řídili. ČD tak nesplnily svůj veřejný slib o tom, že kdykoli prokáží, že k žádnému provinění nedošlo. DI žádný trest vynést ze své podstaty nemohla, přesto bude zajímavé sledovat další vývoj.

Manipulace s jízdní pákou má i v režimu "autopilota" vliv na jízdu vlaku

"Drážní inspekce projevila žádost o pohovor se zaměstnanci ČD, a. s., kteří se akce zúčastnili, a to se strojvedoucím daného vlaku, kontrolorem vozby, který byl celé akci přítomen, a zaměstnankyní Generálního ředitelství ČD, která celou akci ve vlaku organizačně zajišťovala. Strojvedoucí potvrdil stanovisko ČD, a. s., že závodník skutečně manipuloval s pákou, která v režimu autopilota slouží mj. k regulaci výkonu jednotky včetně jejího rozjetí a navolení režimu výběhu (jízda setrvačností). Kontrolor vozby oficiální stanovisko ČD, a. s., i tvrzení svého podřízeného popřel. Zaměstnankyni generálního ředitelství České dráhy odmítly i po třech urgencích uvolnit k pohovoru s tím, že jí to nemohou nařídit a že má DI raději vyslechnout p. Fittipaldiho," píše ve svém nezvykle jedovatém tiskovém prohlášení DI. I proto dejme tiskové zprávě DI ještě jednou slovo:

Drážní inspekce uzavírá celou záležitost s následujícím zjištěním:

* závodníci prokazatelně manipulovali s pákou, která má i v režimu autopilota vliv na jízdu vlaku

* jak vyplynulo z provedených státních dozorů, závodníci neměli zdravotní ani odbornou způsobilost k manipulaci s ovládacími prvky vlaku (páka přidávání výkonu, houkačka)

* České dráhy věrohodným způsobem neprokázaly, že by všichni závodníci byli poučeni o svém chování na stanovišti strojvedoucího

* jízda vlaku SC 73 byla 11. října provozována v rozporu s platnými předpisy ČD, a. s., a právním řádem České republiky

* za změněných podmínek mohla být vážně narušena bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy.

* ČD, a. s., nesplnily svůj veřejný slib, že DI prokáží veškeré skutečnosti dokazující, že při jízdě vlaku nebyla porušena žádná pravidla

Výše uvedená zjištění Drážní inspekce postupuje Drážnímu úřadu ve smyslu platné legislativy.

Lze očekávat, že DÚ Českým drahám vyměří pokutu a že tento trest již rozhodně nebude symbolický. Zároveň lze konstatovat, že VIP-osobám na stanovišti vlajkové lodi ČD definitivně odzvonilo. Zajímavé by bylo také vědět, zda čtenář serveru iDNES.cz, který oznámení DI podal, nehodlá podat i trestní oznámení na ČD pro obecné ohrožení. Ještě těžší hádankou potom je, zda budou mít nějakou dohru výroky mluvčího Kubaly, který nejprve označil Engeho za lháře a až poté začal mlžit výroky o autopilotu. Pro připomenutí nezaškodí si pročíst náš článek z poloviny října, včetně diskuse pod ním.

Námět: PES38, zdroj: DIČR


Honza Beránek / JTB | 7.12.2007 (10:40)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
08.12.2007 (19:16)  
M: Ten příklad s klukem v kokpitu (který už jsem tady taky zmiňoval někdy před měsícem) právě svědčí o tom, že nějaký laik za kniplem / kontrolérem může vést k tragédii. Kdyby se ten bug projevil ve chvíli, kdy byl za kniplem pilot, tak by se nic nestalo! Hravě by letadlo srovnal a letěl dál.
registrovaný uživatel JK ml. 
08.12.2007 (15:46)  
M: Co horšího za rajčákem se dá i pospávát....Kamarádovi (hradlář) se kdysi stalo tohle: " v půl druhý v noci telefon - že se od nálkadu vrací dispečerka, fajn zapíšu to, ale najednou temno, už jsem nepostavil....Pak jsem se probral, málem jsem slítnul ze židle a na hradle fíra z té lokomotivy, prý ať se nenechám rušit, že jestli tu nemám někde kafe, bez něj že usne na místě ve stoje...Uvařil si kafe, odjel a já jsem deset minut telefonem budil výpravčího ve vedlejší stanici "....Takže tak, fíra na pendolinu byl určitě tisíckrát bdělejší....
08.12.2007 (14:13)  
M a jini - ale jde o podstatu veci, proste tam nema nikdo nepovolany co delat. Nejde ani tak o samotny kontroler rychlosti, ale o jakoukoliv dalsi situaci, ktera se mohla prihodit a fira, ktery je na jeji zvladnuti trenovany by to proste nestihnul. Souhlas s tim, ze marketingove by mozna slo za prachy nechat lidi svezt na okruhu, to asi jo. Ale rozhodne ne s trema stovkama lidi za zady. To letadlo, co jsem zminoval je samozrejmne extrem, ale taky tu zaznelo nikdy nerikej nikdy. Predstavte si, ze by se Pendolinu stalo to samy, co pred tejdnem v tech Kyjich a za pultem by sedel Enge. Dopadlo by to katastrofalne, protoze by nemeli tak pohotovou reakci. Pro me to je naprosto jasny, pokud chci nechat civila ridit ok, ale ne proboha s lidma za zadama. Pristup na stanoviste z marketingovych duvodu, no prosim, dejme tomu, ale fira nesmi byt rusen.
08.12.2007 (11:58)  
M: Vy máte svůj příklad (někdo vletí přímo pod kola), kdy na opilosti nezáleží, ale exsituje spousta případů, kdy na chybějící sekundě záležet může - chodec, který omdlí na přechodu, náhle vzniklá dopravní nehoda, apod.

Statni podnik totiz narozdil od statniho zamestnance nemuze docasne zapomenout na kino nebo letni dovolenou
To byste se divil. Samozřejmě, že o letní dovolenou nepřijde státní podnik, ale jeho zaměstnanci. A až se přijde na to, že za dotaci 170 Kč/km dokážou jiní dopravci jezdit s novými a čistými vagóny, tak ČD zkrachují úplně.
registrovaný uživatel M 
08.12.2007 (11:53)  
Jiri Kares - dekuji za to, ze nekdo potvrdil moji "kacirskou" domnenku, ze se za rizenim neda sedet bez mrknuti oka treba hodinu v kuse:-)
registrovaný uživatel tenzor 
08.12.2007 (11:35)  
Foxx: no ona ta neznalost byla daná tím, že nikdo piloty o té "vychytané" fičuře (částečné odpojení autopilota při dlouhotvrajícím tlaku na knipl) neinformoval, když byli školeni, takže velký díl za to neštěstí nese Airbus. Ale na druhé straně je pravda, že kdyby letadlo neřídil syn pilota a ten ani nedával pozor na to co dělá tak by k něčemu takovému nikdy nemohlo dojít.
BTW, ten pilot si byl taky naprosto jistý že se nemůže nic stát, takže to srovnání nemusí být tak úplně od věci :)
registrovaný uživatel JK ml. 
08.12.2007 (11:32)  
Babilon: co ukazovali v TV jeden z mašinfíru stál vedle sedačky na které seděl fitipaldi a nespustil oči z trati. Ovládací prvky měl nadosah jako by řídil normálně(za řízením se taky nedá celou cestu sedět i mašinfíra se musí protáhnout).... Samozřejmě nelze říct, co se dělo mimo záběr kamer, ale myslím si že onen mašinfíra trať sledoval po celou dobu návštěvy VIP, tzn řekl bych že jeho reakční doba se neprodloužila.To Boleslav Polívka v Kalamitě, když se proháněl po jizerkách s hurvínkem mohl na motoráku napáchat daleko větší škody (očesaná převodovka atd)a to byla jistě povolená akce. Ta návštěva VIP na stanovišti by mi osobně nevadila, ostatně takřka všechny aerolinky umožňují VIP navštívit kokpit za letu. To "řízení"je problém (DI dostala podnět a musela šetřit a podle paragrafů jako státní autorita nemohla dospět k jinému závěru a její nález je v pořádku).Na záběrech v TV ale byla venku celkem slušná mlha, myslím si, že to byl od mašifírů daleko větší risk pustit tolik lidí na stanoviště (v případě překážky v kolejišti se riskovalo zdraví více osob) než pustit fitipaldiho za rajčák.
registrovaný uživatel M 
08.12.2007 (10:53)  
maty - strojvudce? Copak to byl strojvudce, kdo tam pozval i novinare? Nebo ze by fira uvidel tuhle trojku na perone a zarval na ne "chlapi, pote za mnou" a ty fotky a videa delali na Engeho mobil a pak to poslali na ustredi?:-)) I kdyz trestu pro strojvudce bych se asi ani nedivil...
08.12.2007 (10:50)  
Je zajimavé sledovat, když tu byla první zpráva o oné kauze, jak většina příspěvků se vyjadřovala v duchu, že to není nebezpečné, že je to dobré pro reklamu, drtivá většina lidí to schvalovala.
Nyní je většina příspěvků proti ČD, souhlasí s výsledkem DI. Že by to ukazovalo sílu médií, manipulovatelnost lidského stáda? :-)
registrovaný uživatel M 
08.12.2007 (10:49)  
Foxx - jo, proto jsem psal "bug" a ne bug, protoze mne nenapadlo jak jinak to nazvat:-))

babilon - ten muj priklad procist jeste jednou. Pri 120 kmh je uplne jedno, jestli by ten ridic byl strizlivej nebo namol. Ani jeden s tim nema sanci neco udelat, v obou pripadech plati gameover pro toho "chodce". Takze fakt nechapu tu poznamku, ze mi opili ridici nevadi.

A pokud jde o ten priklad s danemi, tak ten statni zamestnanec se bude muset uskromnit. Ale ne zcela chapu, jak se muze uskromnit statni firma. Resp. teoreticky jiste muze, ale prakticky tyhle zvysene naklady (pokuta) jiste zohledni v pozadavku na prijmy. Statni podnik totiz narozdil od statniho zamestnance nemuze docasne zapomenout na kino nebo letni dovolenou. Je to jako kdyz si zakazu koupit si lyze za hotove, ale zaplatim je kartou...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko