..: ČD podle šetření Drážní inspekce lhaly, Enge pendolino skutečně řídil :..

Ilustrační obrázekPraha - České dráhy lhaly, když ústy svého mluvčího Ondřeje Kubaly popíraly řízení pendolina automobilovými závodníky Emersonem Fittipaldim a Tomášem Engem. Drážní inspekce totiž včera odpoledne ukončila šetření případu z počátku října a dospěla k jednoznačnému závěru - oba zmínění už svým vstupem na stanoviště porušili předpisy, navíc pendolino skutečně sami řídili. ČD tak nesplnily svůj veřejný slib o tom, že kdykoli prokáží, že k žádnému provinění nedošlo. DI žádný trest vynést ze své podstaty nemohla, přesto bude zajímavé sledovat další vývoj.

Manipulace s jízdní pákou má i v režimu "autopilota" vliv na jízdu vlaku

"Drážní inspekce projevila žádost o pohovor se zaměstnanci ČD, a. s., kteří se akce zúčastnili, a to se strojvedoucím daného vlaku, kontrolorem vozby, který byl celé akci přítomen, a zaměstnankyní Generálního ředitelství ČD, která celou akci ve vlaku organizačně zajišťovala. Strojvedoucí potvrdil stanovisko ČD, a. s., že závodník skutečně manipuloval s pákou, která v režimu autopilota slouží mj. k regulaci výkonu jednotky včetně jejího rozjetí a navolení režimu výběhu (jízda setrvačností). Kontrolor vozby oficiální stanovisko ČD, a. s., i tvrzení svého podřízeného popřel. Zaměstnankyni generálního ředitelství České dráhy odmítly i po třech urgencích uvolnit k pohovoru s tím, že jí to nemohou nařídit a že má DI raději vyslechnout p. Fittipaldiho," píše ve svém nezvykle jedovatém tiskovém prohlášení DI. I proto dejme tiskové zprávě DI ještě jednou slovo:

Drážní inspekce uzavírá celou záležitost s následujícím zjištěním:

* závodníci prokazatelně manipulovali s pákou, která má i v režimu autopilota vliv na jízdu vlaku

* jak vyplynulo z provedených státních dozorů, závodníci neměli zdravotní ani odbornou způsobilost k manipulaci s ovládacími prvky vlaku (páka přidávání výkonu, houkačka)

* České dráhy věrohodným způsobem neprokázaly, že by všichni závodníci byli poučeni o svém chování na stanovišti strojvedoucího

* jízda vlaku SC 73 byla 11. října provozována v rozporu s platnými předpisy ČD, a. s., a právním řádem České republiky

* za změněných podmínek mohla být vážně narušena bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy.

* ČD, a. s., nesplnily svůj veřejný slib, že DI prokáží veškeré skutečnosti dokazující, že při jízdě vlaku nebyla porušena žádná pravidla

Výše uvedená zjištění Drážní inspekce postupuje Drážnímu úřadu ve smyslu platné legislativy.

Lze očekávat, že DÚ Českým drahám vyměří pokutu a že tento trest již rozhodně nebude symbolický. Zároveň lze konstatovat, že VIP-osobám na stanovišti vlajkové lodi ČD definitivně odzvonilo. Zajímavé by bylo také vědět, zda čtenář serveru iDNES.cz, který oznámení DI podal, nehodlá podat i trestní oznámení na ČD pro obecné ohrožení. Ještě těžší hádankou potom je, zda budou mít nějakou dohru výroky mluvčího Kubaly, který nejprve označil Engeho za lháře a až poté začal mlžit výroky o autopilotu. Pro připomenutí nezaškodí si pročíst náš článek z poloviny října, včetně diskuse pod ním.

Námět: PES38, zdroj: DIČR


Honza Beránek / JTB | 7.12.2007 (10:40)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel PES38 
07.12.2007 (23:57)  
Už jsem to říkal v minulé diksuzi. Vozit na stanovišti za poplatek, nechat řídit na okruhu (za větší poplatek). Oboje na vlastní nebezpečí.
registrovaný uživatel Bovlk 
07.12.2007 (23:49)  
Děkuji Drážní inspekci. Nestojím o to, aby během jízdy manipuloval s řídícími prvky někdo, kdo o tom nic neví a není odborně způsobilý. Ať se tam jde podívat, pokud má patřičný papír, ale ať nešahá do řízení.

K poznámkám, že jsou podstatnější věci, bych řekl jediné: Ano, jsou. Ale je dobré někde začít. A v době, kdy má každý z předpisů akorát srandu, jsem moc rád, že to někdo udělal.

Z jiného a přece podobného soudku. Dneska jsem skončil inventuru v naší organizaci. Byl jsem bohužel jmenován členem inventarizační komise již poněkolikáté a průběh je rok co rok tentýž. Zaměstnanci se diví, proč chci ten majetek vidět, když jiní členové komise se spokojí se slovním ujištěním, že všechno je na místě a podpisem, aniž by se namáhali ho hledat. Postupně si už ale zvykli a letos jsme překročili jedno tabu a napsali, že se nenašel majetek v hodnotě několika set tisíc. Nejspíš tedy existuje, ale podle čísel se nedá dohledat. Jsem moc zvědavý, co s tím bude hospodářská správa dělat, protože zatím ty inventury brali ještě více formálně než zaměstnanci a mají v tom sami příšerný bordel. Ten předpis o inventarizaci sám má velice dobrý smysl, ale k čemu je inventura prováděná tím, že se čistě formálně vytiskne papír, který se čistě formálně podepíše a všichni se čistě formálně tváří, že nic nechybí? A mohl bych psát tisíce dalších příkladů, kde se na předpisy kašle a všichni se diví, proč je někdo bere vážně, vždyť o nic nejde a je to jen zbytečný vopruz.

Takže já jsem rád, že DI bere předpisy vážně. Snad to bude i v dalších případech, ale rozhodně díky.
07.12.2007 (23:20)  
Muj nazor. Z principu to neni OK. Oni nemeli za kniplem opravdu co delat a opravdu cestujici muzou podat defacto zalobu za obecne ohrozeni. (skoro se tu nabizi primer s tou nehodou v letadle, kde rusky pilot pujcil rizeni synovi v rezimu autopilota a skoncili na zemi v troskach, ale vlak samozrejmne neni letadlo i kdyz .....) Vstup na stanoviste bych dejme tomu posuzoval trochu jinak. Nad tim by se dalo primhourit oko. Sam jsem mel nekolikrat tuto moznost, ale v zadnem pripade bych po firovi nepozadoval moznost vlak ridit a ani bych neprijal takovou nabidku. Snazil bych se ho maximalne neobtezovat.
Tiskovy mluvci je ale absolutni diletant, protoze obvinovat nekoho ze lzi a zvlast cloveka, ktery vlastne pro firmu dela reklamu, to je debilita na entou. To se o Ondrujovi rikalo, jak blbe keca, ale tenhle clovek to je opravdu pablb a tohle mi udelat, okamzite leti.
07.12.2007 (22:35)  
SBB nabízejí možnost svezení na stanovišti strojvedoucího za úplatu, zákazníkovi je k dispozici další zaměstnanec SBB.

Jinak je to tvrzení proti tvrzení, což připouští i DI a před soudní stolicí, kde by případně mohlo skončit trestní oznámení v civilizovaných právních režimech platí "v pochybnostech se rozhoduje ve prospěch obžalovaného". Co se reálně dělo na stanovišti strojvedoucího ví pouze ti, co tam byli.

Mimo jiné, DI neprokázala, že Enge i Fittipaldi neměli povolení ke vstupu na stanoviště strojvedoucího.

D2 článek 1278.
V kabině strojvedoucího, z níž je hnací vozidlo řízeno, mohou jet nejvýše čtyři osoby včetně strojvedoucího, pokud však prostor této kabiny umožňuje nerušené řízení hnacího vozidla. Takto mohou jet:
a) osoby, které se prokáží příslušným povolením;
b) osoby, které jedou na poznání trati;
c) členové posunové čety a ostatní zaměstnanci při obsluze vleček a dalších mani-pulačních míst;
d) dopravní zaměstnanci při obsluze přidělených stanovišť a dopraven;
e) členové doprovodu vlaku, kteří jedou vlakem nákladní dopravy bez služebního vozu převzít vlak, nebo kteří nemají vhodný vlak pro návrat;
f) zaměstnanci určených organizačních složek ČD při zkušebních, kontrolních a pomocných jízdách a při jízdách se sněhovými pluhy nebo stroji na odklízení sněhu, popř. k odstranění poruchy;
g) přednostové stanic, popř. i jiní zaměstnanci, kteří je při dozorčí službě ve stanici zastupují, a výpravčí ve svém služebním obvodu, a to při jízdě k přidělenému stanovišti na širé trati nebo k přidělené dopravně a zpět;
h) zaměstnanci ČD, kteří zde plní služební povinnosti;
i) příslušníci armády ČR v rozsahu stanoveném předpisem ČD D33;
j) lékaři, zdravotníci a ostatní osoby integrovaných záchranných systémů jedoucí poskytnout neodkladnou pomoc, není li možná jízda jiným dopravním prostředkem.
Od osob uvedených v odstavcích a), b), f) je strojvedoucí povinen požadovat, aby se prokázaly oprávněním k jízdě na hnacím vozidle. V odůvodněných případech může být toto oprávnění u osob uvedených v odstavci f) nahrazeno písemným rozkazem. Výpravčí je povinen na žádost oprávněného zaměstnance zpravit strojvedoucího o povolení jízdy v kabině hnacího vozidla a o úseku, v němž je tato jízda dovolena.
****************
Příslušné povolení ve smyslu a) je oprávněn vydat mimo jiné vrchní přednosta DKV.
Jako studenti jsme měli povolení vydané náčelníkem LD Brno dolní, přestože jsme provozní praxi dělali i na lokomotivách LD Praha střed, Česká Třebová, Břeclav, Přerov.
**************
Formálně existuje předpis O2, který řeší vydávání různých povolení ke vstupu do prostoru dráhy a na jednotlivá pracoviště, nicméně provozní pracovníci, jichž se "návštěvy" na pracovišti týkají, nemají předepsánu znalost tohoto předpisu, takže provozní pracovník fakticky neví, jak má příslušné povolení vypadat a kdo je oprávněn ho vydat.
*************

A teď mudrujte.
registrovaný uživatel PES38 
07.12.2007 (21:43)  
Ještě to má pokračování:

České dráhy zaslaly včera v 15.58 hodin (tedy cca 7 hodin po té, kdy se měla k pohovoru dostavit zaměstnankyně Generálního ředitelství ČD, a. s.) mailem dopis datovaný na 5. prosince, ve kterém potvrzují skutečnost, že nejsou oprávněny nařídit své zaměstnankyni účast na Drážní inspekci. I přes tento (antidatovaný) dopis proto zůstává tvrzení Drážní inspekce, že ČD odmítaly uvolnit svou zaměstnankyni k pohovoru a ani ji řádně neumluvily, pravdivé.

Drážní inspekce dále vyzývá tiskové mluvčího Českých drah, a. s., aby se omluvil za svůj neopodstatněný výrok, kdy včera prohlásil, že Drážní inspekce lže a mate veřejnost.

V Praze dne 7. 12. 2007

Mgr. Jan Kučera, v. r.
náměstek generálního inspektora DI
registrovaný uživatel Vampir  mail  
07.12.2007 (19:37)  
kokos:on si dal jedno cigáro a teď se mu musejí snášet narážky
registrovaný uživatel kokos 
07.12.2007 (19:19)  
Vyhulený Enge řídil Pendolíno :o)

Já jsem třeba byl v kabině TGV se skupinkou japonců při výjezdu z Lyonu a nikomu to nevadilo ...
07.12.2007 (18:40)  
Je to sice kravina, ale ČD si za ni můžou sami. Kdyby nedělali debilní reklamní kampaň... a nebo je to součást kampaně? i negativní reklama je reklama a je levná:)
07.12.2007 (18:35)  
Pravda byla odhalena :D
Nikomu neberu právo a ani nikoho a nic neobhajuji. Jen mi to přijde v dnešní době jako absolutní kravina oproti jiným věcem. Každý dělá, jak kdyby to pendolino unášel nějaký terorista...
registrovaný uživatel 1049an 
07.12.2007 (17:30)  
Ano, pan Kubala je jen mluvič. Bohužel u ČD je mlžení a zatajování dlouholetým zvykem. V tomto se ČD blíží třeba policii. Když už je policista uznán vinným, patrně je i pro samotnou inspekci MV nějak nepohodlný, nezařadil se, je třeba ho obětovat, jinak ho vždy systém podrží. Stejně tak i u drah. Maximum nehod se uzavírá na cizí vliv podle hesla "my nic, my muzikanti". Přijatá opatření jsou formální, běda, kdyby se přiznalo, že je chyba v systému. Pracoval jsem u drah 30 let. U poloviny nehod bylo přijato opatření "projednání na poradě". A tak se projednává a projednává a nehody stejného charakteru jsou zas a zase. Na pořádný zářez si nikdo netroufne, všichni odpovědní se bojí sebe vzájemně a nikdo nechce být novátorem. Ti nadčasoví a myslící jsou velmi rychle umravněni, takže si řeknou, že se budou o věc zajímat jen do výše svého platu. A kam to vede? Tam, kde to je. Dráhy žijí z podstaty, z nadšení těch pár mašinkářů a dráhařů. Až budou oni v důchodu nebo propuštěni, ti, kteří pak budou nabráni oproti náborovému příspěvku někde na pracáku, to zazdí definitivně. Českým drahám by slušel zahraniční manažer typu Jack Stack (ex Česká spořitelna), nezařazený do gangu vzájemně se podporujících mafiánů, kteří se vždycky podrží. Radikální výměna managementu, třeba i dosazení cizinců až na úrovně ředitelů odborů. Asi tak.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko