..: ČD podle šetření Drážní inspekce lhaly, Enge pendolino skutečně řídil :..

Ilustrační obrázekPraha - České dráhy lhaly, když ústy svého mluvčího Ondřeje Kubaly popíraly řízení pendolina automobilovými závodníky Emersonem Fittipaldim a Tomášem Engem. Drážní inspekce totiž včera odpoledne ukončila šetření případu z počátku října a dospěla k jednoznačnému závěru - oba zmínění už svým vstupem na stanoviště porušili předpisy, navíc pendolino skutečně sami řídili. ČD tak nesplnily svůj veřejný slib o tom, že kdykoli prokáží, že k žádnému provinění nedošlo. DI žádný trest vynést ze své podstaty nemohla, přesto bude zajímavé sledovat další vývoj.

Manipulace s jízdní pákou má i v režimu "autopilota" vliv na jízdu vlaku

"Drážní inspekce projevila žádost o pohovor se zaměstnanci ČD, a. s., kteří se akce zúčastnili, a to se strojvedoucím daného vlaku, kontrolorem vozby, který byl celé akci přítomen, a zaměstnankyní Generálního ředitelství ČD, která celou akci ve vlaku organizačně zajišťovala. Strojvedoucí potvrdil stanovisko ČD, a. s., že závodník skutečně manipuloval s pákou, která v režimu autopilota slouží mj. k regulaci výkonu jednotky včetně jejího rozjetí a navolení režimu výběhu (jízda setrvačností). Kontrolor vozby oficiální stanovisko ČD, a. s., i tvrzení svého podřízeného popřel. Zaměstnankyni generálního ředitelství České dráhy odmítly i po třech urgencích uvolnit k pohovoru s tím, že jí to nemohou nařídit a že má DI raději vyslechnout p. Fittipaldiho," píše ve svém nezvykle jedovatém tiskovém prohlášení DI. I proto dejme tiskové zprávě DI ještě jednou slovo:

Drážní inspekce uzavírá celou záležitost s následujícím zjištěním:

* závodníci prokazatelně manipulovali s pákou, která má i v režimu autopilota vliv na jízdu vlaku

* jak vyplynulo z provedených státních dozorů, závodníci neměli zdravotní ani odbornou způsobilost k manipulaci s ovládacími prvky vlaku (páka přidávání výkonu, houkačka)

* České dráhy věrohodným způsobem neprokázaly, že by všichni závodníci byli poučeni o svém chování na stanovišti strojvedoucího

* jízda vlaku SC 73 byla 11. října provozována v rozporu s platnými předpisy ČD, a. s., a právním řádem České republiky

* za změněných podmínek mohla být vážně narušena bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy.

* ČD, a. s., nesplnily svůj veřejný slib, že DI prokáží veškeré skutečnosti dokazující, že při jízdě vlaku nebyla porušena žádná pravidla

Výše uvedená zjištění Drážní inspekce postupuje Drážnímu úřadu ve smyslu platné legislativy.

Lze očekávat, že DÚ Českým drahám vyměří pokutu a že tento trest již rozhodně nebude symbolický. Zároveň lze konstatovat, že VIP-osobám na stanovišti vlajkové lodi ČD definitivně odzvonilo. Zajímavé by bylo také vědět, zda čtenář serveru iDNES.cz, který oznámení DI podal, nehodlá podat i trestní oznámení na ČD pro obecné ohrožení. Ještě těžší hádankou potom je, zda budou mít nějakou dohru výroky mluvčího Kubaly, který nejprve označil Engeho za lháře a až poté začal mlžit výroky o autopilotu. Pro připomenutí nezaškodí si pročíst náš článek z poloviny října, včetně diskuse pod ním.

Námět: PES38, zdroj: DIČR


Honza Beránek / JTB | 7.12.2007 (10:40)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel maty 
08.12.2007 (10:39)  
osobně přemýšlím jak asi dopadl strojvedoucí z Pendolina, který vlastně podtrhl svého zaměstnavatele !!??
registrovaný uživatel Foxx  mail  
08.12.2007 (10:23)  
Já nevím, dle mého to je určitě dobře že se DI vyslovila tak jak vyslovila, ale je to prostě s dovolením blbost. Hromady teorií co se mohlo či nemohlo stát a nestalo. Úžasné téma na propírání v tisku , v tlači a tady :-)
BTW: To srovnání s tím Airbusem taky nic moc, on to ani nebyl bug jako spíš neznalost systémů letadla a to že kapča si zahrál na hrdého otce co "padaryl synu matrojšku".
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
08.12.2007 (9:43)  
Asi se všichni shodneme na tom, že Enge a Fitipaldi řídili, Enge sám pronesl, že snižoval a zvyšoval rychlost vlaku. To není nic nebezpečného, mohl by to udělat každý, úplně klidně tříleté dítě.
Ale v této republice platí zákony a jeden z nich toto považuje za řízení drážního vozidla a k tomu jsou potřebné nějaké náležitosti. Ty náležitosti splněny nebyly a když se s tím ještě dopravce chlubí, tak co s tím?
08.12.2007 (8:55)  
M: Strojvedoucí sledoval trať nebo Fittipaldiho? V prvním případě mohl něco provést závodník, čeho si všimne pozdě fíra, v druhém případě se mohlo něco objevit na trati.

Vteřina při rychlosti 100 km/h znamená 28 metrů. Pokud vlak zastaví 14 metrů před překážkou nebo 14 metrů za ní, je docela velký rozdíl, ne? A u toho auta je to stejné - zastavit 7 metrů před chodcem nebo 7 metrů za ním. V kůži toho druhého bych rozhodně nechtěl být. Ale Vám evidentně opilí řidiči na silnici nevadí.

Státní zaměstnanec zaplatí pozdě daně, daňový úřad mu vyměří penále. Stat dava penezity trest statnimu zamestnanci, ktery zije ze statnich penez. Z jakych penez ten statni zamestnanec asi ten trest zaplati?
08.12.2007 (8:51)  
No z těch státních. Pokutu si připíší do ztrát osobní dopravy a hurá jede se dál, jako by se nic nestalo.
registrovaný uživatel M 
08.12.2007 (3:21)  
Georgo
-mohl tam kopnout fullspeed - jakoze bez vedomi firy? Jestli by to bylo s jeho vedomim, tak by to bylo totez, jako kdyby to fira udelal sam. A bez jeho vedomi mne nenapada jak
-sebevrah v kolejisti? A fira by s tim udelal co? Objel ho?:-)
-kamion v kolejisti? I kdyz to hodne moc prezenu, tak nebezpeci z prodleni by byla vterina (predpoklad byl, ze fira se i nadale dival na trat - jestli se na ni nedival, tak s tim nemel Fittipaldi nic spolecneho), co je doba nez by natahl ruku k rizeni. O kolik procent se zmeni rychlost vlaku za jednu vterinu?

Tyhle "spekulace", co se vsechno mohlo stat jsou zhruba na tehle urovni. Jedu 120 v dalnici. Primo pred auto mi skoci clovek z auta v odstavnem pruhu. Nemam absolutni sanci s tim neco udelat a to ani kdybych byl Schumacher a mel brzdy z Lamba. Ted stejny pripad, ale mam promile alkoholu v krvi. Sice porad plati, ze jsem nemel absolutni sanci s tim neco udelat, ale uz bych az tak nevinnej nebyl. A presne takhle se mi jevi tenhle pripad pendolino. Vzhledem k energii toho vlaku ta maximalne vterina nehrala roli, at by se stalo cokoliv, tak jedinou moznosti firy jak na cokoliv reagovat je zacit brzdit (nemuze objizdet nenadalou prekazku, nemusi korigovat nahly pokles tlaku vzduchu ve vlaku, nemusi nevim co). Jakekoliv nebezpeci muze resit jen tak, ze zacne brzdit (maximalne jeste rychle pridavat, ale ted z fleku mne krome situace v Money Train nenapada zadnej duvod, proc by to mel delat:-)) Vterina brzdeni ma u vlaku vliv na rychlost vlaku nevim presne jakou, ale to cislo bude asi stejne jako podil masa v salamu za 40 korun...

Takze tohle je fakt problem, ktery mne netrapi. DI a dalsi instituce by spis melo zajimat treba prave to, jak je mozne, ze nikdo nevi, za kolik penez CD vlastne jezdi. Hlavne, ze se oddeluje Cargo, aby se zpruhlednilo hospodareni...

Nebo jinak - trest za to, ze CD vedome lhaly (a az totez zjisti pri vysetrovani "nariznute" kolejnice, tak petrkat tolik)? Ano. Bylo to neco, co ohrozilo zivoty nebo majetek? Ne...

A nakonec trivia question: Stat dava penezity trest statni firme, ktera zije ze statnich penez. Z jakych penez ta statni firma asi ten trest zaplati?
registrovaný uživatel M 
08.12.2007 (3:07)  
babilon - jak jsem jiz napsal - pokud by v pendolinu byl ten "bug", tak ho mohl spustit driv nebo pozdeji kdokoliv. Krome toho to nebyla odpoved na moji otazku... Pilot letadla si nemusi vsimnout, ze letadlo zataci nebo meni rychlost (rychlost uz vubec ne). Strojvudce vlaku zataceni asi resit moc nemusi a "rychlomer" ve vlaku je trosku neco jineho nez v letadle (nemluve o ocnim kontaktu).
Takze i kdyby nejaky "bug" aktivoval, tak v cem by mohl spocivat? V tom, ze pri dosazeni rychlosti 161 (a zadny pristoj to nezaznamena a neupozorni na to) se automaticky aktivuje rychlobrzda? Ale teto rychlosti jiste nekdy "omylem" dosahne i normalni fira. Nebo co jineho by nekdo jiny mohl s vlakem provest (podotykam s nespoutanym firou za zady). Prosim jednu vec, ktera by nekoho mohla ohrozit.
08.12.2007 (1:59)  
M: Pokud byl bug v řízení na letadle, proč by nemohl být v Pendolinu? A co kdyby ho Fittipaldi, stejně jako ten klučina v letadle, spustil? Ano, milionkrát se nic nestane, až jednou ....

Co se týče ceny, za jakou jezdí ČD pro MD, kompletní smlouvu (včetně smluvních pokud, apod.) najdete přímo na stránkách MD, tak nevím, o jakém odmítání píšete. Pro letošek to je 120 Kč/km, pro rok 2008 se mluví o částce 170 Kč/km - nebude problém si to v nové smlouvě ověřit.
08.12.2007 (1:25)  
Ja v tomto podporujem DIČR. Reálne nebezpečenstvo síce bolo pomerne obmedzené - mohol tam napr. kopnúť fullspeed, čo by napr. na koridore v okolí Svitav nebola žiadna sranda - ale napr. sa mohol objaviť cudzí objekt v koľajisku - samovrah, nahluchlý dôchodca, kamión... Fírovi by tá reakcia chvíľu trvala, keďže na zázname ČT bolo pekne vidieť, ako tam boli rozostavení. Nech už by ale zareagoval akokoľvek rýchlo a toho samovraha by fakt zložili, tak by do toho následne šlo vyšetrovanie a zase by padla otázka, či tomu bolo možné zabrániť atp.

Hlavne je tu ale podstatné, že ČD dostali presne to, o čo si už dlho koledovali. Na jednej strane plná huba predpisov, ale nakoniec keď ide o pendolino a VIP, tak ide všetko bokom. Objaví sa press release, reportáž v televízii a článok v reklamných plátkoch, akoby sa nechumelilo, a potom zrazu keď je problém, tak sa začne zametať všetko pod koberec a vypúšťať lži. Tak im niekto konečne klepol po prstoch, a tak to má byť.

Že to poškodí šotoušov, to môže byť vcelku jedno. Na stanovišti strojvedúceho som sa nikdy neviezol a kým to nebude ako komerčná služba, tak asi ani nikdy nebudem, ale nejako zásadne ma to netrápi. Raz som bol na kapitánskom mostíku katamaránu, kde som mohol tak akurát stáť na schodoch, čumieť okolo seba a pozdraviť kapitána a potom preč. Napr. u Air France by ma asi tiež nepustili nakuknúť do kokpitu počas letu... holt to skrátka cestujúcim nie je súdené...
registrovaný uživatel M 
08.12.2007 (0:52)  
Ad srovnani s letadlem - co jsem si vsiml v te "reportazi" na CT, tak tam ten kluk az tak uplne vinikem nebyl. Slo tam o to, ze tam byl nejaky "bug", o kterem Rusaci nevedeli a teoreticky (hodne teoreticky) se to mohlo stat i zkusenemu pilotovi. Piloti tehdy meli moznost ziskat kontrolu nad petadlem zpet, ale ani tohle se jim nepovedlo. Jsem si naprosto jisty, ze cestujicim ani nikomu akolo zadne nebezpeci od Fittipaldiho nehrozilo. Jedine snad, ze by mu siblo a nejak se ten vlak pokusil vykolejit. Ale jednak mne nenapada, jakym manevrem se to snadno udelat (strhnout rizeni doleva asi nejde:-), dvak tohle muze udelat kdejakej fira, kteryho ho to tady uz nebavi...
Pokud nekoho napada jeden jedinej duvod, jak Fittipaldi mohl kohokoliv ohrozit, tak at napise. Jestli se v dalce na kolejich mohl objevit nakladak a tech 0,1 vteriny, ktere by firovi, ktery stal za nim trvalo, nez by dosahl na knipl nebo cim se to ridi, by bylo rozhodujicich, tak dobry. Nicmene si myslim, ze 0,1 vteriny pri delce brzdne drahy vlaky je prd ve vetru a taky, ze i kdyz ridi fira, tak neverim tomu, ze se 100% diva pred sebe, protoze tam muze mit muchu, muze se podivat na horizont, muze si rozbalit tatranku, proste je milion veci, kvuli kterym se da 0,1 vteriny nedivat pred sebe). Takze co mohl Emerson udelat? Svihnout to do protismeru? Asi ne... Zrychovat, zpomalovat? No, to by mohl i ten fira, kdyby chtel. Nebezpeci z prodleni? Je opravdu spousta veci, kvuli kterym se da na 0,1 vteriny nedivat pred sebe. Nic jinyho mne uz nenapada...

Milionkrat vic nez tohle mi vadi, ze CD (MD) odmitaji zverejnovat cenu, za ktere jezdi. Zakon nezakon. Tohle je to dulezite, ne jestli nakej Brazilec byl s novinarama kdesi a nekoho sere, ze tam nebyl taky...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko