..: ČD podle šetření Drážní inspekce lhaly, Enge pendolino skutečně řídil :..

Ilustrační obrázekPraha - České dráhy lhaly, když ústy svého mluvčího Ondřeje Kubaly popíraly řízení pendolina automobilovými závodníky Emersonem Fittipaldim a Tomášem Engem. Drážní inspekce totiž včera odpoledne ukončila šetření případu z počátku října a dospěla k jednoznačnému závěru - oba zmínění už svým vstupem na stanoviště porušili předpisy, navíc pendolino skutečně sami řídili. ČD tak nesplnily svůj veřejný slib o tom, že kdykoli prokáží, že k žádnému provinění nedošlo. DI žádný trest vynést ze své podstaty nemohla, přesto bude zajímavé sledovat další vývoj.

Manipulace s jízdní pákou má i v režimu "autopilota" vliv na jízdu vlaku

"Drážní inspekce projevila žádost o pohovor se zaměstnanci ČD, a. s., kteří se akce zúčastnili, a to se strojvedoucím daného vlaku, kontrolorem vozby, který byl celé akci přítomen, a zaměstnankyní Generálního ředitelství ČD, která celou akci ve vlaku organizačně zajišťovala. Strojvedoucí potvrdil stanovisko ČD, a. s., že závodník skutečně manipuloval s pákou, která v režimu autopilota slouží mj. k regulaci výkonu jednotky včetně jejího rozjetí a navolení režimu výběhu (jízda setrvačností). Kontrolor vozby oficiální stanovisko ČD, a. s., i tvrzení svého podřízeného popřel. Zaměstnankyni generálního ředitelství České dráhy odmítly i po třech urgencích uvolnit k pohovoru s tím, že jí to nemohou nařídit a že má DI raději vyslechnout p. Fittipaldiho," píše ve svém nezvykle jedovatém tiskovém prohlášení DI. I proto dejme tiskové zprávě DI ještě jednou slovo:

Drážní inspekce uzavírá celou záležitost s následujícím zjištěním:

* závodníci prokazatelně manipulovali s pákou, která má i v režimu autopilota vliv na jízdu vlaku

* jak vyplynulo z provedených státních dozorů, závodníci neměli zdravotní ani odbornou způsobilost k manipulaci s ovládacími prvky vlaku (páka přidávání výkonu, houkačka)

* České dráhy věrohodným způsobem neprokázaly, že by všichni závodníci byli poučeni o svém chování na stanovišti strojvedoucího

* jízda vlaku SC 73 byla 11. října provozována v rozporu s platnými předpisy ČD, a. s., a právním řádem České republiky

* za změněných podmínek mohla být vážně narušena bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy.

* ČD, a. s., nesplnily svůj veřejný slib, že DI prokáží veškeré skutečnosti dokazující, že při jízdě vlaku nebyla porušena žádná pravidla

Výše uvedená zjištění Drážní inspekce postupuje Drážnímu úřadu ve smyslu platné legislativy.

Lze očekávat, že DÚ Českým drahám vyměří pokutu a že tento trest již rozhodně nebude symbolický. Zároveň lze konstatovat, že VIP-osobám na stanovišti vlajkové lodi ČD definitivně odzvonilo. Zajímavé by bylo také vědět, zda čtenář serveru iDNES.cz, který oznámení DI podal, nehodlá podat i trestní oznámení na ČD pro obecné ohrožení. Ještě těžší hádankou potom je, zda budou mít nějakou dohru výroky mluvčího Kubaly, který nejprve označil Engeho za lháře a až poté začal mlžit výroky o autopilotu. Pro připomenutí nezaškodí si pročíst náš článek z poloviny října, včetně diskuse pod ním.

Námět: PES38, zdroj: DIČR


Honza Beránek / JTB | 7.12.2007 (10:40)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
07.12.2007 (17:24)  
Mira: Šance, že tě někdo za svezení mašinou oznámí, bude i nadále minimální. Pokud to tedy nezačneš vytrubovat do médií, to se pak nelze divit, že se někdo chytne.
registrovaný uživatel M 
07.12.2007 (17:20)  
Pokutu Fittipaldimu? No, jestli nebude na urovni rocniho rozpoctu Ceske republiky, tak to myslim bude pod rozlisovaci schopnosti jeho ucetniho:-))
07.12.2007 (17:08)  
Pana Kubalu-tiskového mluvčího bych do toho příliš nepletl. Tiskový mluvčí je totiž hybrid. Je napůl člověk, napůl cvičená opice. V soukromém životě je člověk, ve službě cvičenou opicí. To, co ho vrchnost naučí, to on odříká. Od toho tam je, protože umí krásně artikulovat, což se nedá říci o řadě pracovníků ČD. Zároveň za tučnou odměnu hájí zájmy podniku celkem kultivovaným způsobem. To, že jednou říká To, podruhé Ono, není jeho chybou a hříchem, hříšníkem je ten, kdo mu zrovna potřebný text předložil k přednesení v mediích. Stále totiž platí: Koho chleba jíš, toho píseň zpívej. FRK
registrovaný uživatel Kóřa 
07.12.2007 (16:52)  
Tak přeci jenom " má lež krátké nohy" a " pravda vítězí "

Neměli tam co dělat. Pokutu i jim!!! Prachů mají dost a aspoň pochopí že VIP si nemůžou dovolit všechno.
07.12.2007 (16:22)  
753006: Je evidentně vidět, že nevíte, o čem mluvíte. Studenti, kteří vykonávaji praxi na hnacích vozidlech, MUSÍ bezpodmínečně projít zdravotní prohlídkou a u sebe na vozidle musí mít několik složitě vyřizovaných dokumentů pro případ kontroly, které jim pobyt na vozidle umožňují. Ale ani s těmito papíry nemusí strojvedoucí studenty vzít. V žádném případě však ani tito studentni nesmí jakkoliv zasahovat do provozu vozidla! Takže to, že Vás někdo vezme na stanoviště, je jen čistě jeho věc a může z ní mít pořádný průšvih, ale jedná se bohužel o porušení předpisů, které musí dodržovat.
Takže je dobře, že DI konečně zasáhla proti vychloubačnosti a namyšlenosti vední ČD, které navíc lidem dokáže přímo lhát do očí - ať už se jedná o tuto kauzu či o vykolejení Pendolína.
Smutné však na této situaci je, že nejvíce odnesou toto všechno strojvedoucí, kterým tam byly nuceně arogantním vedneím ČD dosazneny tzv. ,,VIP osoby" Je mi takových strojvedoucích opravdu líto a jim nic zlého nepřeji, ale chci, aby si konečně ČD uvědomily, že si nemůžou dělat všechno tak beztrestně jak si doteď myslely. Když už na ně nemůže obyčejný člověk, je dobře, že zasáhne alespoň DI.
07.12.2007 (16:09)  
Naprosto souhlasím se závěrem DI. Děkuji Želpage za strohou, jasnou citaci vyjádření DI.

Některé podniky se chovájí podobně jak ČD; ČD mají dostat přiměřený trest, není třeba z toho dělat velkou vědu, mediální poprask.
registrovaný uživatel 1049an 
07.12.2007 (15:30)  
Martin Chovanec: na houkačku asi ne, jenže třeba na ovládání spínače sběračů taky ne. To svede i malé poloslepé dítě. A co rozsvícení světel? Taky není třeba být odborně a zdravotně způsobilý? To zvládne i moje babička, rozsvítit světlomet. Ony totiž všechny tyhle úkony suma sumárum dohromady dají ono magické sousloví "řízení drážního vozidla". A to už jaksi té odborné a zdravotní způsobilosti podléhá. Můj názor, že z řízení nelze vytrhnou jeden či dva úkony a říkat, že tohle ještě není řízení, tohle taky ne..... Všechno, co se dělá na stanovišti a zajišťuje to jízdu (a mezi to návěst "pozor" patří) je řízení.
07.12.2007 (15:12)  
Za to, že ČD lhali bych je potrestal. Na druhou stranu mě pobavilo, že na ovládání houkačky je potřeba zdravotní a odborná způsobilost.
registrovaný uživatel 1049an 
07.12.2007 (15:06)  
Komu se nelíbí činnost DI v této kauze, nechť si uvědomí, že DI je národní inspekční orgán ve věcech drah. Je povinna konat nejen podle metodiky ministerstva ale pochopitelně i tehdy, je-li upozorněna na možné porušení legislativy při provozování dráhy a drážní dopravy. V tomto případě tak činila a k něčemu dospěla. A to zcela transparentně; předpokládám, že podle zákona o svobodném přístupu k informacím na vyžádání DI zodpoví jakékoliv otázky ze strany kohokoliv. Já jsem naopak rád, že je zde nějaká instituce, která není zatažena do dopravní mafie "ČD - ministerstvo - různé firmy kolem drah". Prostě ČD si musí zvyknout, že generální ředitel Českých drah už v této zemi nebude skoro víc než ministr dopravy a že z něj skutečně bude jen jedna z kusovek mezi ostatními dopravci. Generálního inspektora DI jmenuje vláda, ne jen ministerstvo, a myslím, že tím je nezávislost DI zaručena víc než dostatečně.
07.12.2007 (15:01)  
Tak toto je ta poslední věc, co by měla na něco na dráze nějaký vliv. Ale pánům se to líbí. Mohou to dělat z tepla kanceláře...
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko