Brno - Jihomoravský kraj se stal dalším objednavatelem regionální vlakové dopravy, který přistoupil k finančním sankcím vůči Českým drahám. Kraj dopravci vyměřil pokutu ve výši téměř sto tisíc korun za nedodržování jízdního řádu v závěru loňského roku. Podle hejtmana Stanislava Juránka bylo důvodem zpoždění regionálních spojů. „Bylo to na základě platné smlouvy, kterou s drahami máme, takže věřím, že vše bez problémů uhradí. Zádrhel se může stát, došlo ale k pochybení a velkému zpoždění a cestující nestíhali další spoje,“ uvedl hejtman.
Představitele kraje a drah také čeká jednání o nové smlouvě na provoz regionální železniční dopravy v letošním roce. ČD požadují na jeho zajištění o 57 miliónů korun více než loni, kdy kraj přispíval částkou 468 miliónů korun. Podle Jaroslava Popíšila, člena rady Jihomoravského kraje zodpovědného za dopravu, však požadované navýšení není věrohodně doloženo. ČD kromě jiného od kraje požadují příspěvek na provoz úschoven zavazadel, které ale se zajišťováním základní dopravní obslužnosti nijak nesouvisí. V případě, že dopravce navýšení dotace prosadí, nebude mít kraj jinou možnost než potřebné peníze najít nebo omezovat dopravu. Podle jeho představitelů ale zatím katastrofické scenáře nejsou na místě a současný stav se železniční dopravy na jižní Moravě nijak nedotkne.
| 7.1.2008 (12:00)
1. Pokud neco platim, chci vedet kolik a za co. Legitimni pozadavek, delame obvykle vsichni pri kazde navsteve hospody - proc se divite kraji, ze dela to same? A ze CD nejsou schopne spocitat, kolik je stoji vlak jedouci z Breclavi v 7.01 do Brna 8.01 kazde pracovni pondeli? Opravdu zvlastni firma, kdyz neni schopna vycislit sve naklady.
2. Uplatnuji pravidla dohodnuta ve smlouve. Opet legitimni, taky jdu reklamovat boty, ktere se mi rozpadnou po dvou tydnech noseni a maji zaruku ze zakona 2 roky.
3. Obsazenost. Prepravni pruzkumy se delaji a delaly, napr. v Praze v metru se pred cca 10 lety kazdorocne rozdavaly pri vstupu do metra derne stitky (ha, kdo je znate.... karticka tvrdeho papiru 10*20cm s naperforovanymi otvory, otvory obsahuji zakodovanou informaci vstupni stanice, vybiram u vystupu a davam do krabice, kdyz budu pouzivat kazdych 15min jinou krabici, dostanu i rozdeleni dopravni zateze v case). Dnes neni problem posadit do vlaku brigadnika s fotakem, nechat ho v kazde zastavce 50x nafotit peron a v teple u kamen spocitat lidi, ziskam hruby pocet nastupujicich i vystupujicich cestujicich. Na velkych nadrazich lze postavit pocitaci fotobunky ke vstupu, stejne jako jsou zabudovane do kazdeho vstupu/vystupu z metra (aneb dnes lze kazdodenne v metru delat pruzkum vytizenosti jednotlivych stanic, ale nelze zjistit nejcastejsi dopravni proudy).
4. Zisk/ztrata. CD prodavaji listky pres PC terminaly, pokud nedokazi shromazdit data z jednotlivych PC a secist je, tak uz fakt nevim. Poznamenavam, ze na listku je datum a cas.
5. Zpozdeni. Problem dopravce, protoze on uzavrel smlouvu s urcitymi zavazky. Zpozdeni zpusobena treti stranou muze vymahat soudne, o planovane rekonstrukci vedel, stejne tak jako ma k dispozici statistiky nehod. Dnesni argumenty typu 'koridorizace' jsou vymluvy, protoze vedel predem.
6. Kvalita vozidel. Soucast nabidnute sluzby, zebrinak pro 20 stojicich v desti stoji neco jineho nez polstrovany kocar pro 4, jeli byste snad dobrovolne za cenu listku v kocaru zebrinakem?
7. Autobus: neni pravda, ze kazdy cestujici v autobuse ma listek vydany ridicem. Napr. okolo Prahy (ROPID) se jezdi prevazne na litacku s doplnkovymi kupony, rozdil ve zpusobu odbaveni mezi vlakem a busem prakticky neni.
Shrnuto:
Kraj objednava dopravni obsluznost, objednava ji pro obyvatele a navstevniky. Objednava ji v urcite kvalite a frekvenci, plati za to dohodnutou castku. Kraj MUSI vyzadovat dohodnutou kvalitu sluzeb, jinak si zastupitele zasluhuji defenestraci.
Skodolibe vidim v dnesni situaci bumerangovy efekt - CD se do nekterych vyberovych rizeni prihlasily s dumpingovymi cenami, a najednou zjistuji, ze se jim jaksi nedostava penez. Preju si, aby vysledkem byla konkurence na zeleznici, jinak s dinosaurem CD nepohneme. Jak dlouho asi bude CD trvat, ze pochopi, ze jejich jedinou vyhodou muze byt spolehlivost? Spolehlivost, ze se do vlaku clovek vejde, ze vlak pojede, pojede vcas, pojede od 4:00 do 23:00 v pravidelne taktu 4:37 kazdou sudou hodinu a ve spicce casteji. Soudruzi im Bayern vedi...
btw - Schoengen. Za jak dlouho asi OBB zacne jezdit do Brna ve vlastni rezii, protoze se ji to zkratka vyplati?
CD ma jedinou rozumnou moznost, totiz zacinat pocitat korunku ke korunce a zacit poradne vest ucetnictvi.
To sa tie koridory stavajú takým tempom, že treba každých 14 dní meniť JŘ? Len relatívne jednoduchý úsek Olomouc-Dluhonice trval viac než jeden GVD - a na to sa výlukový JŘ nastaviť určite dá. Slovensko možno nie je dobrý príklad, pretože tam je v podstate jedna hlavná trať a jediný protokoridor, ale zase od začiatku tam všetky rýchliky preventívne dostali vatu +40 oproti pôvodnému stavu, IC okolo +20. Možno preto, že CP/JŘ zostavovali ŽSR (správca infraštruktúry) a nie ZSSK. Keď v ČR túto úlohu prevezme SŽDC, možno nás čaká niečo podobné. ČD totiž očividne nemajú záujem priblížiť papierové jazdné doby realite, pretože to nebude dobre vyzerať v propagačných materiáloch.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










