..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 24      Zpráv na stránku:   
03.03.2008 (23:05)  
Ta paralela Carga a SA je krutě přitažená za vlasy... Jde o to že Cargo je zřejmě připravováno pro "výhodnou" privatizaci. Navíc Cargo nepřepouští zisk ale výkony, nikoli v zájmu státu, nikoli v zájmu svých zákazníků.
Kdežto SA nebude (pokud bude) brát drahám výkony jako "malá domů" ale normální a jinde ve světě běžnou konkurencí. Jenže to bychom nemohli žít v ČSBR.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (23:05)  
Web: no vsak to take CD dokazou! Musi prece pracovat podle zakona o ucetnictvi, kurna!
Jen je obtizne vycislit naklady na jeden jediny kokretni spoj, popr. trat, kdyz nevite kolik v nem (po ni) jede cestujicich. To je ale dot nemozne i u MHD, kdyz mate casove jizdenky, ci litacky a tu je i u CD. Tim se zabyvaji jini a jinde nez my a neprisli na to zatim. Takze vsichni cekame na elektronicke jizdenky, ktere to snad dovedou.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (23:00)  
Dale Cooper: no to je fakt. Proti tomu nemohu rict ani slovo.
Jenze v te reportazi slo asi o to, ze CD prepousteji po tajmu cast zisku soukromym splecnostem.
O velmi podobnou vec tu ovsem take jde, ale se stani dotaci. Ja totiz nepredpokladam, ze po zavedeni vlaku SA prestonou CD jezit na Ostravu (to by to taky se sesti vlaky SA dopadlo), ale budou vozit mene cestujicich, takze jim klesou prijmy (ucetne pak i zisk), ale soukromnikum vzroste.

Podstatny rozil je ale v tom, ze Jancura by to delal "legalne" a pro sebe, ale v Cargu je to mozna nelegalne a pro lidi z vedeni Carga.
Registrierter Benutzer Web 
03.03.2008 (22:59)  
xAnri: JJ, vy tomu rozumíte. Kdyby soukromá firma nedokázala rozklíčovat náklady a zisky na své produkty, tak by tu byla tak dva týdny. A koleje jsou (šok) státní, ČD provádí jenom (státem) placenou údržbu.

Opět jeden co si představuje soukromníka jako postavu s rohama a pytlem na děti/státní peníze, přitom milé ČD mají pytel 10x větší...
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (22:53)  
happy: neslo mi o Jancuru v tom tvrzeni. Mozna nekde autobusy vybira(l) cestujici ze ZDO, ale to s tim nesouviselo.

Tady vůbec nemá jít o nějaké kompenzace něčeho,co je špatně zadotováno s tím,co víc vydělává.
No to nema, je v tom ale bordel a tak to jak asi je (moje domnenka)

A už vůbec je nepřijatelné,aby byla Pendolína hrazena z přebytků dotací.Naopak to prostě čd neudělají,aby Pendolínem hradily nějakou lokálku..
No svata prostoto, bez pochyb, ze to tak delaji! To jako, ze si pendolino vedou ucetne nekde jinde a mzdy na presonal, odebrany proud, ojete kolejnice... Jezis marja, jak si to hospodareni drahy predstavujes? :)
03.03.2008 (22:48)  
ze by tum elo mit hodne lidi radost, ze prachy mozna mizi v soukromem sektoru, ne?

Píšeš že se v tom trochu vyznáš, ani bych neřekl... Mezi tím zda v soukromém sektoru mizí státní prachy nebo zda tam proudí zisky z podnikání soukromého subjektu je sakra rozdíl.
Registrierter Benutzer happy 
03.03.2008 (22:40)  
ze prachy mozna mizi v soukromem sektoru, ne

Jančura někde okrádá stát??že sem si nevšiml.Tady si všechno zaplatí z vlastní kapsy.
03.03.2008 (22:38)  
K té reportáži: Nebylo v ní také řečeno žádné zásadní tvrzení; pravdou je že trend v objemu přepravy by měl být sledován i ziskem... Zde nejsou na místě "nůžky". Uvidíme co se z toho vyvrbí, doporučuji si tuto reportáž zapsat do paměti, a za dva tři roky se na ní podívat.
Smuté je že toto se děje nejen u ČD ale i např. u pošty; tam mne to docela znepokojuje, neb pošta je můj zaměstnavatel.
Registrierter Benutzer happy 
03.03.2008 (22:38)  
Není normálně možný,aby jedna předotovaná trasa hradila tu míň dotovanou.Tady vůbec nemá jít o nějaké kompenzace něčeho,co je špatně zadotováno s tím,co víc vydělává.Toto by totiž řešilo výběrové řízení,které je prostě průhlednější a nemůže dojít k tomu,že mně nějaká lokálka s předraženou 810 bude kompenzovat prázdnej osobák vedenej klasikou.

A už vůbec je nepřijatelné,aby byla Pendolína hrazena z přebytků dotací.Naopak to prostě čd neudělají,aby Pendolínem hradily nějakou lokálku..
Registrierter Benutzer rpet  mail  
03.03.2008 (22:34)  
M: Nerad bych Vás zklamal, ale informace, které prozatím zákulisně proběhly zastupitelstvem HMP hovoří o tom, že z "provozně - ekonomických" důvodů by ona "obří" investice, o níž se v souvislosti s DP Praha hovoří, mohla být krácena zhruba o 20% - ne-li více. Na vině mohou být zejména vysoké outsorcing služby, které jsou k DPP navázány ne příliš výhodnými smlouvami, po té je na vině vysoká provozní režie společnosti a finále obstaralo zvýšení jízdného, které nebylo ZHMP schváleno v předpkládané výši... Jsem velice zvědav na ekonomické ukazatele za loňský rok...
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 24      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko