Praha - Projekt řídicích vozů řady 961, který se stal jednou z potenciálních aktivit plánovaných pro rok 2008, dostává zelenou. České dráhy v tomto roce plánují vypsat výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro dálkovou dopravu. Původní úvahy počítaly s přestavbou vozů řady Bdt279 dosazením kabiny strojvedoucího a vedením dálkového ovládání lokomotivy, rekonstrukcí interiéru a zřejmě zvýšením maximální rychlosti na 160 km/h.
V současné době se počítá s dodáním dvou prvních kusů na začátku roku 2009. Zájem je však hned o několik desítek vozů. Ty by měly zajistit, spolu s dnes již vlastněnými vozy a lokomotivami ČD, vozbu regionálních a hlavně dálkových spojů. Koncept řídicího vozu umožňuje zrušit nutnost posunu lokomotiv v koncových stanicích regionálních vlaků a také zrychlit úvrať u dálkových spojů, např. na trase Praha - Ústí nad Labem - Cheb. Na které spoje však budou skutečně nasazeny, to vůbec není jisté.
Celý projekt závisí na množství financí, které se podaří Českým drahám získat. Generální ředitel ČD, Petr Žaluda proto údajně průběžně jedná s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem o navýšení zdrojů financí nad rámec objednávky ministerstva. Na obnovu vozového parku v tomto roce mají k dispozici 3,6 miliardy korun. Ideální by však byla částka kolem 8 miliard.
Zdroj: HN, Železničář
| 25.3.2008 (15:22)
Pokud jde o City Shuttly z ČB do Lince, tak mám pocit, že zrovna tam se řidičáky z nějakého důvodu vůbec nepoužívají, viz.
http://www.zelpage.cz/razeni/08/vlaky/cd-1933
Může mi někdo říct proč? To ty modré laminy rekonstruované právě pro tuhle relaci neumožňují násobné řízení? Není to trochu Kocourkov?
Ve čtvrtek 7. 2. 2008 se uskutečnila v Brně-Horních Heršpicích další ze zkoušek, ověřujících možnost řízení lokomotivy z řídícího vozu. Po loňských pokusech s pražským stojem 755.001 a brněnským 754.013 (viz Zkušební provoz řídícího vozu 954.002 s lokomotivou 754.013) se tentokrát konaly zkoušky s elektrickou lokomotivou - upraveným „plecháčem” 242.204 DKV Brno. Při všech těchto zkouškách byl využit řídící vůz řady 954, většinou ve spojení s vozy řady 054.2 nebo Bdmtee. Na rozdíl od obou „brejlovců” zůstalo stroji 242.204 zachováno původní řízení, pro spolupráci s řídícím vozem byl navíc vybaven převodníky a komunikační jednotkou firmy Lokel. Dále byly na stanoviště stojvedoucího doplněny ovladače řízení, zavírání a blokování dveří a osvětlení vlaku. Na čelo lokomotivy byly vyvedeny UIC zásuvky.
Komunikace vozidel se uskutečňuje po národní vlakové lince, vozidla jsou mezi sebou propojena 13žilovým UIC kabelem. Prováděné zkoušky jsou zatím ale spíše ověřováním možnosti využívání řídících vozů na vlakových soupravách, složených z vozů klasické stavby, neboť ČD v současné době nedisponují dostatečným počtem řídících vozů a řada 954 je prioritně určena pro soupravy s motorovými vozy. Teprve s dodávkou řídících vozů, vzniklých přestavbou vozů Bte (plánovaná řada 961), bude mít využití souprav s řídícím vozem své opodstatnění - především v příměstské dopravě, kde se projevuje nedostatečný počet elektrických jednotek ve vozovém parku ČD. Otázkou zůstává komunikace mezi vozy pomocí národní vlakové linky, která je nekompatibilní s mezinárodním standardem (kde se komunikace uskutečňuje prostřednictvím TCN - Train Communication Network po 18žilovém UIC vedení), využívaným zejména u zahraničních osobních vozů...Já myslím, že ten kabel neni problém, dyť jestli to bude jezdit na Os, Sp a další regionální vlaky, tak to do ciziny zajíždět nebude, ne? A v pohodě to komunikuje
V Německu, jak už se zde psalo, mohou řídící vozy řídit lokomotivy různých trakcí. A to proto, že současná moderní vozidla mají jednotný řídící systěm. To u nás neni.
Na druhou stranu když pojedete z Prahy do České Třebové, tak potkáte na 160km 4 rychlostníky, za nimiž se rozdíl megawattů nějak projeví-možná tak 1-2 minuty.
Ale k tématu. Výborný nápad, v Německu stoletý jak někdo píše, u nás je to přesně 40 let, kdy byly nachystány do výroby. Ovšem jak vidno hned jej hoši z ČD pohnojí. Nasadí je na vlaky, které se otočí 1 - 2x za den. Vskutku efektivní. Příměstské Os, kde nejsou žáby a sloni se taky otočí 5-12x a objezdy hnacího vozidla dělají 5 až 10% výkonu, na to se nemyslí. Navíc potřebují 2 výhybky a zpravidla jednu staniční kolej navíc (o personálu nemluvě).
Například v Plzni dobu co stráví obratem na hlavním nádraží (20-30min) by krásně projely městem a otočily by se třeba na nějaké zastávce bez personálu. Zisk byl spočítán na 30% cestujících navíc, kteří se dnes tlačí v MHD, nebo raději jezdí polorozpadlými gumokoly.
Tak si zkuste spocitat (kdyz uz tim zrejme nejezdite), jak se ta cestovni rychlost snizi, zvlast kdyz to jede dlouhe useky na koridoru vysokou rychlosti. Na 12ti vozech oproti 8mi je to pri rozjezdu na 160 km/h max. pul minuty a cestovni rychlost klesne tak o par desetin km/h. Takova gorila je schopna cloveka i pri rozjezdu s 10vozovym EC pekne zatlacit do sedadla :) A jestli mate pocit ze treba eso s 'pouhymi' 3 MW ma s 6ti vozovym rychlikem pomaly rozjezd, tak opravdu nevim co na to rict :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










