Praha - Projekt řídicích vozů řady 961, který se stal jednou z potenciálních aktivit plánovaných pro rok 2008, dostává zelenou. České dráhy v tomto roce plánují vypsat výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro dálkovou dopravu. Původní úvahy počítaly s přestavbou vozů řady Bdt279 dosazením kabiny strojvedoucího a vedením dálkového ovládání lokomotivy, rekonstrukcí interiéru a zřejmě zvýšením maximální rychlosti na 160 km/h.
V současné době se počítá s dodáním dvou prvních kusů na začátku roku 2009. Zájem je však hned o několik desítek vozů. Ty by měly zajistit, spolu s dnes již vlastněnými vozy a lokomotivami ČD, vozbu regionálních a hlavně dálkových spojů. Koncept řídicího vozu umožňuje zrušit nutnost posunu lokomotiv v koncových stanicích regionálních vlaků a také zrychlit úvrať u dálkových spojů, např. na trase Praha - Ústí nad Labem - Cheb. Na které spoje však budou skutečně nasazeny, to vůbec není jisté.
Celý projekt závisí na množství financí, které se podaří Českým drahám získat. Generální ředitel ČD, Petr Žaluda proto údajně průběžně jedná s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem o navýšení zdrojů financí nad rámec objednávky ministerstva. Na obnovu vozového parku v tomto roce mají k dispozici 3,6 miliardy korun. Ideální by však byla částka kolem 8 miliard.
Zdroj: HN, Železničář
| 25.3.2008 (15:22)
prave proto pisu, ze nejlepsi je udelet kombinaci jednotky/ridici (tj. nehnat se bezhlave ani do ridicich ani do jednotek, ale zvazit cehokolik jak vyuziji.... ono jednotku(y) pro primestkou dopravu nevyuzijes nikdy na 100%, o vikendu jich jezdi vyrazne mene, nez v pracovni den, v noci stoji temer vsechny.... samozrejme ze nesezenes navikend nahradni vyuziti pro vsechny lokomotivy z primestskych vlaku, proto by se mela udelat nejaka anylyza, kolik jich lze efektivne pouzit i jinde, a podle toho volit pomer mezi počtem jednotek/souprav s ridicimi
myslis ze do moderni lokomotivy ve spojeni s modernimi vagony nelze dat rekuperaci??
Martin749: Bohužel, mám sice jiné zkušenosti, ale tebou jmenované vozy jsou na tom všechny dost podobně. Zatím se mi stalo pouze jednou, že jsem v 954+854 nedojel, to se stalo jen kvůli nehodě auta na přejezdu.
Kuba: Ano, víme a vím jak to je i daleko.
xAnri05: Ty ses asi nepokušel spojit na kabel dvě vozidla z Parsu. Ty totiž nejsou shopný komunikovat mezi sebou. Jak v jedné řadě tak i řadry mezi sebou což je docela špatné u 854 a 954, které kvůli tomu musí být na pevno, jinak to nejede.
Ano 471 a 843 mají své problémy, ale problémy co na výrobcích dělá Pars tam nejsou a řešej se rychle.
1) U jednotky netahám mrtvou hmotu lokomotivy (v extrémních případech váží více než tažené vozy).
2) Lepší využití instalovaného výkonu (pro běžný rychlík jsou 4 MW zbytečný luxus)
3) Lepší aerodynamika (nad 80 km/h ne zcela zanedbatelný faktor, při 160 již významný)
4) Rekuperace (oproti 3/163 a starším)...
Možnost využití lokomotivy jinde ztráci výhodu ve chvíly, kdy vlak vytěžuji hospodárně natolik, že nemá téměř žádné prostoje a tedy není šance si lokomotivu půjčit jinam.
K. Kovarik: uplny souhlas
infected.bass: v Usti bych tu uvrat nevidel z duvodu vymeny HV. Predevsim je to dano charakterem vozebniho ramene, ale s vyhodou se to vyuziva pro vymenu rychleho persinku za pomale eso, jak uvadis.
jsem toho nazoru, ze otazka nestoji zda ridici vozy na Os nebo R, otazka by mela znit, na ktere Os, a na ktere R. pac:
1) jak uz tu nekdo psal napr. Kosice-Praha je ridici vuz opravdu nesmyslny (abych byl presny neefektivni, tj. investice do jeho porizeni neni efektivne vyuzita)
2) urcite se najdou R, kde by se vyuzily napr. jiz zminena trasa Plzen-CB-Brno (2-3 uvrate), nebo R ktere pendluji s nějakou kratsi trasu, lepsi nez nasadit 8 souprav bez ridicich vozu (pro dosazeni vetsich casu pri obratu) je nasadit 5 souprav s ridicim vozem
3) na Os bych videl ridici vozy v okoli velkych aglomeraci s rozsirenym IDS
4) osobne nejsem priznivcem ucelenych jednotek, pac souprava loko+vagony+ridici umoznuje nezavisle vyuzit i lokomotivu, v dobe odstaveni, coz ucelene jednotky neumi, ale nejlepsi by asi bylo zvolit nejaky vhodny pomer jednotky/loko+ridici
Aha, takže zase nic...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










