Praha - Nečekaný spád nabírá situace mezi vícesystémovými lokomotivami v ČR. Ani ne týden po schválení lokomotiv řady 1216 oznámila Škoda Transportation, že její dlouho očekávaný (a také již rok zpožděný) prototyp lokomotivy typu 109E (řada 380 ČD) je dokončen. Ještě tento měsíc by se měl podrobit prvním jízdním zkouškám v areálu továrny, během letních měsíců by se měla dostat i na ŽZO do Cerhenic.
"Výroba pokračuje přesně podle smlouvy s ČD, nejsou s ní žádné problémy. Vše se teď ukáže v rámci zkušebního testování," prohlásil dnes generální ředitel Škoda Holding Jiří Zapletal. Ve výrobě by aktuálně měly být tři kusy 109E, z nichž první prototyp se podrobuje zkouškám a v červenci by měl absolvovat jízdy na ZŽO v Cerhenicích. Veřejnosti by se měl představit jako první ale až stroj 380.002, jehož roll-out je naplánován na berlínský veletrh InnoTrans 2008 v září letošního roku.
Na základě smlouvy s Českými drahami by měl výrobce zajistit postupné schválení typu lokomotivy i v sousedních zemích, čímž bude, podobně jako v případě lokomotiv Siemens ES64U4-C, umožněn plynulý přechod na koleje jiných železničních správ bez nutnosti přepřahu. Ihned po svém nasazení do provozu se má řada 380 ČD objevit na elitních výkonech, zejména spojích EC/IC na prvním tranzitním koridoru mezi Berlínem, Vídní, Bratislavou a Budapeští. České dráhy za jeden kus zaplatí od 100 do 150 milionů korun.
První sérií testů absolvovala první česká "třísystémovka" již v prosinci 2006, kdy byl pevnostním zkouškám podle norem TSI podroben skelet 109E. Právě tato přísnější pravidla pro pevnost skříně si dříve vyžádala změnu designového řešení lokomotivy, na němž se podílelo návrhářské studio firmy Porsche. Stroj údajně jako první v Evropě získal certifikát pro vysokorychlostní vozidla. Konstrukce skříně byla již při testech ve VÚŹ schválena německým drážním úřadem EBA.

Myslím, že další komentář netřeba.
A kde na ní vidíte pátou a šestou nápravu?
Odkazy jsou velmi zajimave. Tlaky se mi bohuzel nezobrazili. Jak rikam, na rozreseni tohoto problemu jsme maly panove. To je skoro namet na diplomku...
Záměrně jsem proto v předchozím příspěvku psal, že "platí pro kapaliny", abych od někoho nedostal sprdnuto za stlačitelnost plynů. :-) Já myslím, že pod skříní vozu to proudění zas tak chaotické nebude, když lze stejný jev na přejezdu pozorovat u všech typů. Nicméně, to co jsem napsal by, myslím, na to zhoupnutí u přejezdu aplikovat šlo. No nic, tohle není můj obor, přenechám chytřejším. :-)
Pro zajímavost řada 363 v rychlosti 130 km/h, samozřejmě to berte s rezervou:
rychlost - http://img512.imageshack.us/img512/6872/rychlostkg8.jpg
statický tlak - http://img512.imageshack.us/img512/8612/statickyic2.jpg
Dalsim problemem muze byt naraz razove vlny do telesa prejezdu, ci prujezd nakolku velmi zuzenym prostorem mezi kolejnici a vozovkou.
Kdyz navazu na vase znazorneni stromy, tak ty se nejprve oddali a teprve potom primknou. Neco podobneho se muze dit i kolem podvozku.
V kazdem pripade zajimavy namet na aerodynamickou studii...
Létá se i třikrát denně do Brna. Letenka stojí kolem 2000 Kč. Létá se ale i do Košic za 900 Kč za zpáteční se vším všudy.
Ten vůz by se podle mě při průjezdu nad přejezdem měl naopak přitlačí k zemi. Zjednodušeně je to dáno tím, že v menším průřezu při proudění klesá tlak. U kapalin je to zjednodušeně tak, že energie prudící kap. se skládá mimojiné z rychlosti a tlaku. Pokud zmenšíte průřez, je jasné, že vám musí stoupnout v daném místě rychlost, aby to tam stačilo protéct. A protože energii nedostanete nikdy zadarmo, tak o to, co jste vrazil do rychlosti, budete chudší u tlakové energie = pokles tlaku.
Všimněte si třeba, že větve okolních stromů se k vlaku přiklánějí. Když se potkají dva vlaky na trati, tak ráz je směřuje také k sobě. Na stejném principu fungují karburátory, vývěvy...
Je možná v rozporu se selským rozumem, že v užším místě je menší "tlačenice", ale funguje to tak.
Teda alespon takovy je muj odhad veci.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











