Praha - Nečekaný spád nabírá situace mezi vícesystémovými lokomotivami v ČR. Ani ne týden po schválení lokomotiv řady 1216 oznámila Škoda Transportation, že její dlouho očekávaný (a také již rok zpožděný) prototyp lokomotivy typu 109E (řada 380 ČD) je dokončen. Ještě tento měsíc by se měl podrobit prvním jízdním zkouškám v areálu továrny, během letních měsíců by se měla dostat i na ŽZO do Cerhenic.
"Výroba pokračuje přesně podle smlouvy s ČD, nejsou s ní žádné problémy. Vše se teď ukáže v rámci zkušebního testování," prohlásil dnes generální ředitel Škoda Holding Jiří Zapletal. Ve výrobě by aktuálně měly být tři kusy 109E, z nichž první prototyp se podrobuje zkouškám a v červenci by měl absolvovat jízdy na ZŽO v Cerhenicích. Veřejnosti by se měl představit jako první ale až stroj 380.002, jehož roll-out je naplánován na berlínský veletrh InnoTrans 2008 v září letošního roku.
Na základě smlouvy s Českými drahami by měl výrobce zajistit postupné schválení typu lokomotivy i v sousedních zemích, čímž bude, podobně jako v případě lokomotiv Siemens ES64U4-C, umožněn plynulý přechod na koleje jiných železničních správ bez nutnosti přepřahu. Ihned po svém nasazení do provozu se má řada 380 ČD objevit na elitních výkonech, zejména spojích EC/IC na prvním tranzitním koridoru mezi Berlínem, Vídní, Bratislavou a Budapeští. České dráhy za jeden kus zaplatí od 100 do 150 milionů korun.
První sérií testů absolvovala první česká "třísystémovka" již v prosinci 2006, kdy byl pevnostním zkouškám podle norem TSI podroben skelet 109E. Právě tato přísnější pravidla pro pevnost skříně si dříve vyžádala změnu designového řešení lokomotivy, na němž se podílelo návrhářské studio firmy Porsche. Stroj údajně jako první v Evropě získal certifikát pro vysokorychlostní vozidla. Konstrukce skříně byla již při testech ve VÚŹ schválena německým drážním úřadem EBA.

Inak má pravdu Nick, že to blokujú úrovňové kríženia.
Výkonná lokomotiva 380 či Taurus bude vynikat nejen výkonem, ale i "digitální volbou rychlosti" oproti řadě 150/151, kde se vše děje zdlouhavě "rukou". Tím nechci nijak hanit řadu 150/151. Čest této řadě už jen tím, že ji "srovnáváme" s Taurusy... .
Většina ale neví, že na tuhle mašinu čekají všechny EC a IC vlaky. U nás nejde až tak o maximální rychlost 200, která je úplně k ničemu, když bude na pár kilometrech. Kromě Hrušky - Napajedla, kde by mohl být úsek, co bude vidět i na grafikonové plachtě. Mnohem důležitější je vykrytí zubů (propadů rychlosti) na zmrskaných koridorech. Jen namátkou Praha - Děčín, Přelouč - Valy, Mohelnice - Červenka, Lipník nad Bečvou. Tam by těch 6 Mega pomohlo. 4Megová mašina se jakž takž rozjede, ale to co je do Drážďan, to je hrůza. Řada 372 se s těžkým EC prostě po těch zubech nerozjede.
Dále trať do Bavorska bude také stát za to. První úsek na 200 do Berouna, pak po rovině 120 a pod krpálem se sníží na rychlost 100, aby se do kopce 10promile rozjížděla zas na 120-130. A po modernizaci trati za Plzní to bude zas na 200. Takže tam opět potřebujeme pořádný stroj. Dobré je, že má trakční charakteristiky jako Taurus, takže grafikony budou napsané pro všechny stejně.
Ad Masakost: rychlost 200 je možná z hlediska geometrie koleje na Břeclav - Brno, Hrušky - Napajedla a Choceň - Pardubice. Bohužel Břeclav - Brno má omezení na 160 přesně v polovině (celé Vranovice), takže je to prakticky nesmysl, ty dvě minuty jsou dobré tak pro dohánění zpoždění. U druhého případu si nejsem jistý Zámrskem a hlavně Uherskem, kde jsou výhybky v oblouku jako ve Vranovicích, ale přeci jen to je o trochu lepší (třeba na 180)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











