..: ČR má nového ministra dopravy - bude řešit i žalobu EK :..

Vít Bárta, foto: Ministerstvo dopravy Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.

Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.

Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.

Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.

Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.7.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 15      Zpráv na stránku:   
15.07.2010 (22:22)  
Doomlukas > Bral jsem to v kontextu dnešní situace. Pokud bude dost vhodných vozidel, tak samozřejmě proč ne. Navíc ale může docházet k situacím, kdy jeden úsek pojede jeden dopravce a další úsek druhý dopravce a máme po průjezdnosti.
U osobních vlaků je jeden problém, že velká část cestujících chce, aby vlaky od Kolína, Roztok nebo Čelákovic končili na Masaryčce, protože je z ní po centru Prahy mnohem lepší další obslužnost MHD díky metru B a tramvajím kousek od perónu.

Takže každý řešení má svoje pro i proti a měli bychom zvažovat, co je nejlepší pro lidi a ne jenom to, že někde ušetříme trochu místa nebo jednu lokomotivu.
registrovaný uživatel rpet  mail  
15.07.2010 (22:03)  
@narozenej:
pockej, ale Martin Roman zacinal uplne nekde jinde, on nedostal CEZ hned... za boha si nemuzu vzpomenout, kde zacal delat reditele na svym prvnim fleku... neco kolem Skody Plzen? po Soudkovi? fakt nevim... ale dokazal tu fabriku postavit zpatky na nohy od bankrotu - pak dostal nabidku na CEZ...

pravda je, ze monopol se asi ridi jinak, nez firma s konkurenci za zadkem...
15.07.2010 (21:58)  
Raději tam budu mít šéfa pojišťovny, než bývalého odboráře

Já tam nezangažuji ani jednoho ,ani druhého. Já vypíšu výběrové řízení v celoevropském kontextu , kde budu chtít prokázat zkušenosti s problematikou a výsledky .

Co takový Martin Roman z ČEZu? Vystudovaný právník a rozhoduje o elektrice. Vede ČEZ špatně? Expanduje špatně a je neúspěšný na evropských trzích? Právě naopak

Případ ČEZu dokumentuje ten fakt , jak neschopná je státní správa. Že se nechala tímto člověkem prakticky řídit a ovládat.
Jinak jak ČD tak i ČEZ mají obrovské výhody. V tom prvním případu je to správní správa , která dosype peníze , když se něco nepovede. V tom druhém případu je to obrovské dominantní postavení firmy ČEZ. Prodává to , po čem je obrovská poptávka a konkurence minimální.

Zajímalo by mne vidět pana Romana i pana Žaludu v pozici , kdy budou řídit firmu v podmínkách dokonalé konkurence a budou tvrdě soupeřit se spousty konkurentů.
15.07.2010 (21:42)  
naroznej: Pohrdat můžete, fakt je takový, že s nástupem Žaludy se u ČD začaly dít věci. Do té doby tam byli lidé z oboru, zřejmě s minimálními zkušenostmi s manažerskou prací.

Raději tam budu mít šéfa pojišťovny, než bývalého odboráře.

Co takový Martin Roman z ČEZu? Vystudovaný právník a rozhoduje o elektrice. Vede ČEZ špatně? Expanduje špatně a je neúspěšný na evropských trzích? Právě naopak.

To ale nic nemění na tom, že je samozřejmě ideální stav ministra: manažer, co dělá v oboru. V případě ministra dopravy třeba člověk typu Jančura.
15.07.2010 (21:26)  
tomino151: Nevím, proč by na hlaváku mělo docházet k výměnám lokomotiv. Nevidím nejmenší důvod, proč by vlak třeba z Ostravy vedený 380 nemohl pokračovat dál např. do Plzně a Chebu. Oproti dnešnímu modelu by se tím dalo ušetřit dost vozidel. 380 nebo něčeho podobného snad bude časem více než těch 20 - 151 jsou už pomalu zralé do důchodu a do Plzně snad taky nechtějí furt jezdit s 363, obzvlášť jestli bude tunel do Berouna. U osobáků bych průjezdnost považoval přímo za samozřejmost.
15.07.2010 (21:16)  
Vést ministerstvo - to je jako vést obrovskou firmu. Nemusí tomu rozumět, musí mít jen ponětí o co tak asi jde

Víte ,co je zajímavé ? Že třeba taková ŠKODA AUTO od jejího převzetí ze strany VW nikdy neměla hlavního šéfa , který by neměl žádnou předchozí zkušenost z jiné pozice v rámci koncernu. Nikdy neangažovali žádného bankéře,lékaře či někoho podobného.

Zajímalo by mne následující. Kdyby jste byl majitel velké železniční firmy ,jestli byste si zaangažoval takového Žaludu na místo svého nejvyššího managera. Asi ne , co ? Asi byste chtěl , aby člověk , kterého chcete angažovat znal problematiku , byl zkušený , prověřený atd.

Já pohrdám takovými manažery , kteří dnes řídí dopravní firmu , zítra bude řídit zemědělskou firmu , pozítří lesní firmu a za týden krajskou nemocnici.Takový člověk nemůže umět nic....
15.07.2010 (21:13)  
M > Tak myslel jsem to trochu ironicky. Je v jeho kompetenci, koho si vezme za náměstky.

Krutas > Ty časy na Hlavním nádraží by byly nereálné. Obraty, střídání strojvedoucích a podobné důvody. A pokud by to bylo bráno jako průjezdná linka, tak u mnoha vlaků by muselo docházet k výměnám lokomotiv, takže stejně zdržení. . Jasně, mohlo by k ní docházet na nějakém příměstském nádraží, ale pak zastavíme vlak před cílem cesty nebo těsně po startu a to je hloupost. Navíc vlaky po dojezdu na Hlavní nádraží ho většinou v krátké době opouští k odstavení na jiná nádraží nebo ONJ. Jako průjezdné bych tam viděl pouze osobní a o tom se nakonec uvažuje.
15.07.2010 (21:05)  
Takže měli radši most přes Dyji snést, pilíře odstřelit a trať zrušit

Bylo nutné tam postavit 100% toho , co tam je ??

Oddílová návěstidla Bakov MB vítám

Tento úsek býval nejzatíženějším jednokolejným úsekem v tehdejším Československu. V průběhu dne nebylo možné najít deset minut , kdy by oba mezistaniční úseky byly prázdné.
Oddílová návěstidla tam nebyla.
Dnes tam jede možná tak 20-30% vlaků ve srovnání s rokem 1989 a tak musíme zvýšit propustnost , abychom to tam provezli.
Podotýkám , že v takovém úseku MB-Chotětov byla v devadesátých letech zrušena výhybna Stránov a tak jízdní doba vlaků v tomto dlouhém a skolonově nepříznivém mezistaničním úseku je 12-25 minut. Tady s oddílovými návěstidly nikdo nepočítá.Tam kde je to třeba neinvestujeme .Tam , kde to není třeba investujeme.

Něco podobného bych uvítal i v prostřední koleji Skály - Vysočany

Ale tam to bylo. Do roku cca 92 bylo v úseku Vysočany-Odb.Skály hradlo Černý most.
15.07.2010 (21:00)  
Všem místním rozumbradům píšící na téma "mafián co tomu nerozumí dostal odměnu".

1) Bárta je podle všecho hodně dobrý manažer, který postavil firmu z ničeho. A nebylo to ze státních zakázek
2) Vést ministerstvo - to je jako vést obrovskou firmu. Nemusí tomu rozumět, musí mít jen ponětí o co tak asi jde, od toho má tým lidí. Šéf musí být především skvělý manažer a pak odborník.
3) Zářný příklad v tomhle směru je Žaluda.
4) Že si vzal do týmu člověka z ABL? No panebože, když mám něco vést, tak si postavím tým lidí, kterým věřím. Jinak to totiž nejde.

Ale to zdejší uživatelé režijních jízdenek hrozně neradi vidí a tak budou psát naprosté nesmysl o mafiánech. Úspěch se koukám stále závidí.
15.07.2010 (20:46)  
Joska Holibajda: Třeba v Postřelmově, kde je dokonce i podchod. A naopak na trati Brno - Česká Třebová má většina stanic jen úrovňová nástupiště. Přitom tam by poloperonizace byla skutečně zapotřebí.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko