Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
tatík UDr, matka dvě děti na škole = 1 zaměstnanec, 3 rodinní příslušníci. Děti jezdili do školy vlakem bo byl než sice pomalejší než bus(na nádr se chodilo dál) ale hlavně vlak byl prakticky zadarmo....Teď bude pro rodinného příslušníka za řekněme 2600Kč ročně.Chápu dobře že rozdíl mezi nynějšími, nevím kolika penězi, (už na režijku drahně let nemám nárok) a penězi co plánuje vybrat ze MF(stanoveno dle in goldu) půjde jako daň do státní kasy?.Bylo by to tedy +-2300Kč ročně za režijku? A kolik půjde do státní kasy ročne za daň pokud železičář usoudí, že pro děti je lepší koupit jim místo režijky předplatné jízdné nějakého integrovaného systému kde v ceně třeba+- 3500Kč/školní rok bude mimo ČD i "ČSAD" bus nebo nějaké MHD? A co když se i tatík rozhodne nepořídit si za tuhle cenu režijku? Nástup v Libni - lokomotiva v Hostivaři. Pokud by to v turnuse carga bylo pravidlo a počítala se Libeň - Hostivař jako služební cesta pomocí MHD za ceny obvyklé pro lidi bez předplatných dokladů.... Kolik na tom ve výsledku stát vydělá? Nejde o mi o pocity ale o nějaká relevantní čísla, vysvětlíte mi to někdo? Nezbyde na jedné straně stát, který z toho až tolik nevyrazí a na dráze parta 1/nádražáků s důchodem za pár zcela flegmatického až apatického vzezření, bo je nerozhodí ani atomový útok 2/pár mladých kteří se potřebují rozkoukat, aby zjistili, kde je nejlepší se nechat jako pracovní síla spotřebovat v pro ně výhodnějším poměru cena/výkon než u dráhy.
http://ekonomika.idnes.cz/odbory-daly-vlade-sanci-odvratit-stavku-musi-byt-bleskova-zmena-zakona-13j-/eko-doprava.asp?c=A100225_093345_eko-doprava_kop
doufam ze vlada neustoupi. pokud by o zakonech rozhodovaly odbory, bylo by to opravdu spatne
Musím říct, že se tu za poslední den objevily opravdu zajímavé příspěvky. :-)
- Z těch, co kritizují přístup odborů k těmto věcem, ničemu nerozumí, zato ti, kteří říkají, že to je v pořádku, tomu jednoznačně rozumí.
- Kdo mluví něco o tom, že stávka jako protest proti platnému zákonu nebo třeba 13. důchody jsou nesmysl, jenom přejímá názory, které slyší v televizi a čte v MF Dnes. (Naopak ti, co říkají, že to je v pořádku, to mají ze své hlavy. Ne, že by moc četli (rudé) Právo nebo (rudý) Obzor.)
- Kdo píše, že takovéto "politické" stávky jsou nesmysl, vydírání atd., tak tomu nerozumí a hlavně závidí.
- Poslanci a ministři, kteří schválili tuhle změnu zákona, jsou špatní a zlí. To, že stejná vláda a stejná sněmovna schválila nalití dalších miliard do ČD a tím i zajištění pracovních míst pro ty, co teď chtějí stávkovat, na tom nic nemění.
- Zaměstnanci jsou proti zaměstnavatelům znevýhodněni a proto je důležité, že dokáží využít svého práva na stávku. (To, že ve většině případů vyhrožování stávkou ze strany železničních odborů jde o tlak na státní moc a ne na vedení ČD (zaměstnavatel), je zanedbatelná maličkost).
- (dlouhodobé přání mnoha zde diskutujících, včetně odborářů:) "Lidi by neměli jezdit autem, ale měli by používat hromadnou dopravu, hlavně vlaky".
(nyní) "Když budeme stávkovat, tak lidi jednoduše použijí jiný dopravní prostředek (třeba auto), nebo cestu odloží.
- Když by začali stávkovat proti zdanění stravenek zaměstnanci stavební firmy, tak by mohla firma zkrachovat (vinou zaměstnanců!), ale nijak to nebrání tomu, aby byly nárokovány ty smluvní sankce.
Jestli kraje nebyly tak naivní a mají ve smlouvách s ČD nějak ošetřeny pokuty za zpoždění nebo neodjeté spoje, tak by sankce rozhodně uplatnit měly.
Souhlasím s názorem kolegy M - železničářské odbory by opravdu měly zahájit ČASOVĚ NEOMEZENOU stávku, třeba na celý měsíc.
Jestlipak by se po tom měsíci cestující do vlaků zase vrátili? :-)
babilon - pokud pojede nacerno cely vlak a boje nalezite odbojni, tak by pokutu nedostali. (a to pomijim fakt, ze prece nemuze byt potrestan ten, kdo vyuzije zakonneho prava na stavku:-)
numo - zakon ne, ale odbory jsou nad zakon...
Tiez neviem co sa tu riesi s in-gold. Kazdy nech si namiesto rezijky kupi listok kam ho bude potrebovat a kedy ho bude potrebovat. Jednotlivy alebo celorocny, na cestu do prace alebo na dovolenku, to je jedno. Ako zamestnanec zan samotny nezaplati nic alebo zlomok ceny (to je ten benefit) a cena ktoru by zaplatil iny smrtelnik sa mu zauctuje k prijmu, a teda zaplati z toho dan. To vidim ako spravodlive - ak dostanem ako benefit listky do plavarne, tiez je len na mne kolko z nich vyuzijem. A co sa tyka sluzobnej cesty, cestak a vyuctovanie. Ako u kazdeho ineho smrtelnika.
Nevidim dovod, preco by mali byt zelezniciari privilegovana skupina. A u strajku, ktory nie je konfliktom o kolektivnu zmluvu, by podla mna nemala platit ochrana dana zakonom o kolektivnom vyjednavani. Takze pravo na strajk sice maju, ale ziadny zakon neurcuje, ze ich zamestnavatel nemoze na hodinu vyrazit...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










