..: Aktualizováno: Odbory přesunuly stávku na čtvrtek :..

stávka Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.

Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.

Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.

stávka Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.

Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.

Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.

Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.2.2010 (16:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 14 15 16 17 18 ... 36      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
24.02.2010 (20:15)  
Ackoliv jsem silne asocialni a diky tomu mezi mnou a fejsbujem vladnou oboustranne antipatie (ja ho pouzivat nechcu a "oni" me tam nechcou pustit), doneslo se mi, ze se tam formuje skupinka s nazvem Odborovy svaz cestujicich. Pozadavky jsou jednoduche - za jednu hodinu stavky jeden den jizdy nacerno :-)

Prijde mi to jako zcela adekvatni reakce a docela by me zajimalo, jak by se dana situace resila v realu.
registrovaný uživatel M 
24.02.2010 (19:59)  
babilon (18:30) - ale tak to prece bude, ne? Uz vime, ze hospody ziji jen z toho, ze se tam da platit stravenkama a jinak jsou zcela predrazene. Nebo jsem to spatne pochopil a do hospod by se chodilo i v pripade, ze by se muselo platit penezma?

SYN (19:30) - to s tou minimalni mzdou jsem uz namitl davno (tim teda nechci rict, ze jsi becko a jen opakujes jiz vyrcene!). Ale uz tehdy mi bylo jasne, ze tuto intelektualne narocnou myslenku ne kazdy pochopi:-)
Pozn: Dokonce jsem nabidl i priklad z te statn itiskarny cenin, kde by ty naturalni benefity byly obzvlast pikantni:-)
Akorat jsem to pojal trochu jinak, protoze je prece zcela jasne, ze zeleznicari nejsou jako jini zamestnanci. Oni jsou proste elita naroda. Od prvni republiky maji vyhody a tak to musi zustat. Jak jsem zjistil, tak treba i ucitele maji vyhody a tak, tak proc ne zeleznicari. Pravda, ze tam sice neco takoveho, jakoze ucitele potrebuje kazdej (bohuzel ne kazdej toho vyuzije) a kdyby nemeli mzdu i kdyz maji deti prazdniny, tak by to mozna nikdo nechtel delat. Ale zeleznicar (kteremu vsichni zavidi!) toho obratne vyuzije a na priklade ucitelu sam sebe postavi na klicovou profesi, na ktere stat stoji a pada a proto musi mit vyhody, ktere jine profese nemaji. Teda maji - politici. Politici, kterymu jinak opovrhuji (aspon temi modrymi), ale kdyz prijde na lamani chleba, tak chteji byt jako oni... Proste zeleznicar, tesne za nim politik, pak dlouho nic, pak mozna doktori (ale ti taky ne, ti maji taky pekny platy, pritom ordinuji par hodin tydne), hasici, snad ucitele, pak zas dlouho nic a nakonec zbytek. A jako modlu zeleznicare nevnimaji jen oni sami, ale meli by je tak vnimat vsichni ostatni, takze jejich platy by se vubec nemeli danit.

K cene rezijky - jak uz zde padlo - tu cenu dokazou na financaku stanovit behem pauzy na kafe. Myslim, ze stanoveni ceny jakekoliv nemovitosti je mnohem slozitejsi operaci...
registrovaný uživatel SYN 
24.02.2010 (19:30)  
Přátelé, pokud tu někdo káže názor že do toho co zaměstnavatel dává zaměstnanci (jako benefit) nikomu nic není mám návrh - nechť se laskavě zamyslí nad tím co se stane pokud všichni zaměstnavatelé všem zaměstnancům řekněme od příštího roku začnou vyplácet pouze minimální mzdu a všechno ostatní jim budou vyplácet formou benefitů (stravenky, příspěvky na spoření/pojištění, zapůjčení služebního auta atd. atd. - ponechme teď prosím chvíli stranou zda lze u vysokých platů vůbec vymyslet dostatečný počet benefitů v takové hodnotě).
Výsledek je samozřejmě ten že nikdo neplatí žádné daně a provoz státu je obratem na nule. Pokud někdo řekne že není problém, přece se z toho benefitu daň platit bude (tam jsme zhruba dnes) tak nesmí opomenout filištíny co (výhradně kvůli účelovému snížení daně, čemuž se taky někdy říká šizení na dani) sníží "účetní" hodnotu poskytovaných benefitů hluboko pod jejich reálnou hodnotu aby se daň platila z výrazně nižší častky než by se měla.

Pokud si tohle rozumně uvažující člověk promyslí tak mu z toho musí vyjít že platit daň z toho co dostávám "v naturáliích" je bohužel nutné (jinak budou drzouni okrádat stát nechutným způsobem), a taktéž že je třeba co nejrozumnějším způsobem určit reálnou hodnotu toho co je poskytováno, jinak opět totéž. Dělat je to pochopitelně třeba u všech, co nejpoctivěji a pokud možno bez výjimek.

Můžeme se tu bavit o tom zda mají mít železničáři výhodu ve vyjímce ze zákona o dani, tam už si dokážu představit rozumné názory pro obě varianty, já osobně pro tu vyjímku moc nejsem.

Jo a pokud se tu někdo ohání tím že režijka nemá hodnotu jako In-gold protože neopravňuje na první třídu tak tu myslím bylo dostatek informací o tom jak málo peněz stačí na doplacení na jedničku, ovšem nějak se málokdo hlásí k tomu že zase režijka na rozdíl od In-goldu platí i na Slovensku, že... takže hodnota je vskutku plus mínus stejná (a můžeme se hádat jestli 18k nebo 21k nebo 24k). Rozhodně ale zcela jistě není ani vzdáleně přibližně podobná formálnímu manipulačnímu poplatku který se za vystavení režijky platí doposud, každého kdo mi toto zkusí naznačit nazvu veřejně lhářem. Důkaz je velice jednoduchý - minimálně 75% obyvatelstva by si tu režijku koupilo klidně i za několikanásobek tohoto manipulačního poplatku (pokud by měli tu šanci) - takže reálná cena to není ani náhodou.

A úplně na závěr, abychom to shrnuli do jedné věty - železničáři hodlají jít do stávky kvůli tomu že budou muset (a ještě ne všichni) zaplatit ročně zhruba 2000,- krát N (kde N je počet rodinných příslušníků kteří budou nadále užívat režijku). Nerovná se toto náhodou zhruba 1-3% ročního platu? Úžasné...
registrovaný uživatel kuchi 
24.02.2010 (19:21)  
tak jsem se docetl zajimavou informaci na jednom zpravodajskem serveru:
"Režijní jízdenky nejsou klasickým zaměstnaneckým benefitem, neboť je neposkytují dráhy, ale ministerstvo dopravy. Celkem má režijku téměř 200.000 lidí, ačkoliv dráhy mají necelých 30.000 zaměstnanců. Na jízdenku mají nárok i propuštění železničáři, rodinní příslušníci, železniční důchodci nebo zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty."
Je to pravda?
24.02.2010 (19:08)  
Vousáč: Ano, v mém příspěvku byla trocha nadsázky. Jestli se Vás to dotklo, omlouvám se.
24.02.2010 (18:58)  
To Neznalek(18:15):prosím přečtěte si to ještě jednou-napsal jsem,že dnes jako držitel Železniční průkazky plus DOBROVOLNÉHO ročního příplatku na 1.třídu vozovou platím cca o 1500 Kč víc,než kdybych měl průkazku ROVNOCENNOU s In Gold a platil z ní 10% DPH.Takže jsem napsal svůj osobní názor a provedl srovnání. Vy zřejmě nevíte,jaký je rozdíl mezi In Gold a Železniční průkazkou.Finta je totiž v tom,že já si kupuji doplatek 1.třídu vozovou dobrovolně a tudíž platím stejný peníz,jako ten,kdo není držitelem Železniční průkazky. A p.ministr Janota je můj politický protivník a určitě jeho balíček nezachraňuji.
24.02.2010 (18:50)  
Sim: Samozřejmě to zaplatí zaměstnanec, protože každý plátce DPH je povinen prodat (či poskytnout) s daní vše, co podléhá DPH.
A co se týče tvorby zákonů, které se dotýkají sociální oblasti (jakýmkoli způsobem), podléhají projednání v tripartitě, kde se k nim vyjadřují právě ty "nenáviděné" odbory. Takže jim těžko můžete upírat právo na protestní akce, když jiná strana neplní dohodu.
24.02.2010 (18:30)  
Všem doporučuji k přečtení stanovisko daňové správy k onomu paragrafu - http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/cds/Priklady_k_upl_sazby_DPH_230210.pdf . (Ale upozorňuju, že zrovna stanovení obvyklé ceny režijky tam není.)
24.02.2010 (18:30)  
Tak potom plati, ze pokud si ji necha 1 ze 100, tak vyber neklesne.
Tak on výběr neklesne, ani kdyby si nikdo žádnou režijku ani stravenku nevzal - DPH budou odvádět z peněz, které za dopravu a stravu zaplatí. Ledaže by všichni seděli doma na zadku a jídlo si pěstovali na zahrádce.
24.02.2010 (18:15)  
M: Ano, máte v podstatě pravdu. Takže Vousáč, který v úvodu diskuze přiznal, že podobná cena mu nedělá problém, vlastně zachrání Janotův úsporný balíček! :-))
  1 ... 14 15 16 17 18 ... 36      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko