Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Odkdy je 32% všichni? Mluvte za sebe! Já jsem ODS nevolil a nikdy ji volit nebudu, protože pravicová strana, složená z 85% z lidského odpadu po bývalé KSČ je mnohem větší zlo, než cokoli levicového.
kuchi : o zaměstnavateli ani slovo ..., v případě pracovníků SŽDC s.o., je jejich zaměstnavatelem fakticky stát, takže oni stávkují proti svému zaměstnavateli ...
DJ : právo uplatnit nárok máte, jenže je otázka jak to s tím právem dopadne. Firma vám „smluvní pokutu" 1 milion dobrovolně nevyplatí, takže se o ní můžete začít soudit ... je možné, že vám jí soud přiřkne, pokud firma nepřesvědčí soud, že stávka je překážka, kterou nešlo ze strany firmy ani při největší péči o zakázku odvrátit ... I když u soudu vyhrajete, tak nic nebrání firmě, aby sama na sebe podala návrh na konkurz - dluží vám milion, který nemůže zaplatit ... vy ten milion jednak nedostanete a stejně tak nebudete mít hotový barák ...
Nehledě na to, že stávka bude znamenat konec tržeb za odvedenou práci, tedy nemožnost platit dodavatelům a firma sama na sebe podá návrh na konkurz již během stávky ...
Farkač Karel : o tom jsem už psal. Jenomže s tím si úřad „vládního účetního" neumí poradit.
Ážetďák : s napětím jsem očekával, zda v poledním zpravodajském vstupu z Poslanecké sněmovny bude jako nejdůležitější informace, že v úvodu jednání vystoupil předseda poslaneckého klubu ODS „Mesiáš Tlučhuba" Tluchoř, omluvil se veřejně občanům této země, že pro infantilní výstupy poslanců ODS v uplynulých dnech nemohla být projednána změna příslušného zákona, což vedlo k vyhlášení stávky a navrhl doplnění programu o „hlasování o změně zákona .....", aby se předešlo „dopravní stávce", dále by informoval, že bylo s předsedou senátu projednáno svolání mimořádné schůze, která zákon přijatý sněmovnou ihned projedná s kladným výsledkem a rovněž byl osloven pan president, který přislíbil, že změnu zákona ještě v budově Senátu podepíše, aby se předešlo dopravácké stávce, v zájmu občanů a ekonomiky této země.
Čekal jsem marně ...
Očekávat převzetí politické odpovědnosti od předsedy ODS chválícího obstrukce - v jejichž důsledku nebyl zákon projednán je naivita. Pan předseda se totiž připravuje na vítězství ve volbách, po němž hodlá využít "právo první noci" ... viz velký rozhovor v deníku Právo ...
A jak vypadají InGoldisté? Neveřil byste, ale někdy se docela divím kdo všechno na to jezdí. Těch násosků už jsem také pár viděl.
Jinak jsem nepochopil, proč to bylo některými označeno za nekvalitní názor. To je totiž skutečnost. To že většina zdejších ingoldistů se chová ve vlaku slušně předpokládám, stejně tak většina zde diskutujících od dráhy určitě nejezdí v rozthaných montérkácha a nevyřvává po vlaku.
Takto si představujete železničáře v jedničce? To je moc..... Podívejte, já jezdím do práce skrze republiku, sice ne v jedničce, ale to je jedno teď, v ryflách, svetříku, nad hlavou se mi houpe kožená bunda, vedle mě na sedačce leží notebook, vlasy mám do culiku a jsem oholený-kdybych se sám videl, řekl bych, že su spíš student, ale hle, já su železničář...
Taky jinak, ještě když jsem železničář nebyl, měl jsem in-gold a nedělalo mi problém tykat si s průvodčím, kterého osobně znám.... Ani mi nedělalo problém pít pivko... Vy musíte být nějaký zametač, když myslíte že lidi s in-goldem jsou nějaká smetánka....
Rail_user: na ostatní už dávno došlo. Vyšší daň z nemovitosti, vyšší spotřební daň na benzín, vyšší DPH, mnoho firem zrušilo stravenky (i penzijko)... Ale nestávkoval kvůli tomu nikdo.
Možná by stálo za to se podívat nejdřív do zrcadla. Ono od pohledu je hnusných lídí plno a nemusejí to být výhradně železničáři. Mmch jak poznáte železničáře v 1.tř? Podle toho, že předkládá kartu? Pozor na to, to byste také mohl dojít k tomu, že od pohledu blbě vypadaj i držitélé In-goldu. Nejste náhodou držitelem? :)
Babilon: My všichni. Nebo snad železničáři nemají volební právo?
Horší je, že nevím koho budu volit letos.
My všichni. Nebo snad železničáři nemají volební právo?
Ježdění pro zaměstnavatele jde zcela mimo to, a zaměstnavatel vám ho musí plně proplatit (či v případě ČD třeba rovnou poskytnout zdarma).
Tj. přesně tak, jak je to u všech ostatních zaměsnanců, kteří žádné jízdní výhody nemají.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










