Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Proste a jednoduse... kdyby zdrazeni, omezeni nebo nedej boze uplne zruseni navrhla - pod tlakem akcionaru - sama Matka, sli by stavkovat klidne taky.
Proste a jednoduse ... nadava se tu na spinu v politice (a ne ze by tam nebyla) a pod zaminkou jejich nenazranosti si budu krejt vlastni zada.
Pritom - pokud jsem to pochopil spravne - zatim vubec neni rozhodnuto, jakou formou se to bude platit, kolik to bude stat a z ci kapsy ta dan vlastne pujde - zda zamestnance, nebo zamestnavatele!!!
Jakakoliv organizace poskytujici jakekoliv benefity je muze kdykoliv omezit nebo zrusit. Pokud se zamestnavatel dostane do financnich potizi, proc by nemohl zrusit stravenky nebo treba tyden dovolene navic, ktere dava svym zamestnancum dobrovolne? A nikomu "zvenku" do toho vubec nic neni. Proste je to o dohode mezi zamestnancem a jeho chlebodarcem. Pokud se to zamestnanci nelibi, muze jit zkusit stesti jinam.
Jestlize se jedna o zmenu danoveho systemu (at uz se jedna v principu o cokoliv, takze treba dane z cigaret nebo benzinu), je to pro zmenu vzdy zalezitost jen a pouze mezi volicem a zakonodarcem. Proste koho jsme si zvolili, toho tam mame. Nelibi se nam to? Tak misto toho, abych "s tim neco udelal" u voleb radsi naseru spoustu dalsich - shodou okolnosti klidne tech, kteri s danou upravou zakona taky nemusi souhlasit. Ale diky "nabubrelosti ega" stavkujicich budou mit spoustu starosti navic.
Bez ohledu na to, zda jsem zastancem nebo odpurcem zdaneni benefitu, si stojim za tim, ze stavkou se vyresi uplne kulovy:
- spousta lidi bude nasr@na, pokud prijedu do prace na osmihodinovou sichtu o 8 hodin pozdeji, sef me nejen nepochvali.. v lepsim pripade si vezmu dovolenou, ktera mi bude chybet jindy.
- politikum - aspon tem o dane uprave zakona rozhodujicim - je zcela u riti, zda brzy rano nepojede tramvaj nebo vlak... pochybuju, ze nekdo z nich vubec do zamestnani (nazyvat to praci je mi ponekud proti srsti) jezdi sockou ... navic tezko nekdo z nich bude chvatat do prace na sestou
- lidi "zvenku" nebudou nadavat na to, ze je blbej danovej system, ale na to, ze se nedostanou tam kam potrebuji, prestoze za to plati
Ja osobne jsem docela na vazkach, jak danou situaci resit. Pokud ani v dobe mimo stavku nemam narok na kompenzaci za to, ze prijedu do prace o 7 hodin pozdeji, nechce se mi riskovat, ze misto 12ti planovanych hodin v plysaku zaplatim stejne za 17 hodin v kozence.
skoda auto prodava svym zamestnancum dle urciteho klice vozy ze sve produkce se zacnou slevou - to je soucast dohody mezi zamestnavatelem a zamestnanci, zastoupenymi odborovou organizaci.
proc stat nedela dusno kvuli tomuto pripadu?? protoze nemuze - skoda auto uz je davno v jinych rukach, a v pripade, ze by se vlada vubec naivne pokusila dodatecne danit uslou DPH na takovych prodejich, asi by se nestacila divit, co vsechno by ji potkalo. proste ji do toho nic neni, je to interni vztah.
zeleznicari maji tak trochu smulu. malokdo je ma rad, i kdyz k tomu "nemame vas radi" my ostatni nemame prilis racionalnich duvodu. vadi nam vase rezijky - ovsem zcela zbytecne, protoze kazdy ma nejaky ten benefit. jen nam na ne nikdo nesaha. tedy princip problemu je znam - a ted, kde je vinik??
kazda vlada, ktera se dostane do pruseru, jakym jsou nase schodky verejneho rozpoctu, s tim pruserem musi neco delat. naivni obcan doufa, ze s tim udela vlada primo pres porekadlo "ryba pachne od hlavy" a zamete si vlastni chliv [napriklad financni benefity v neuveritelne vysi - a hlavne trapne oduvodnene vysi]; my realiste a pragmatici pak vime, ze nic takoveho se nestane - proste si vlada sahne tam, kam muze. tedy nekam, kde je vlastnikem a muze si to dovolit. a zacne sanovat - treba dodatecne danit uslou DPH z rezijnich jizdenek zamestnancu CD a.s.. proste muze, a tak to udela.
ona ta vlada vi, ze to tupe stado individui, ktere pujdou za chvili k volbam, jim ten svuj hlas stejne zase daji - protoze clovek je tvor nepoucitelny. takze z budoucnosti strach mit netreba.
mezitim se tu fandove koleji pohadaji do krve - zbytecne.
nemam rad CD z mnoha duvodu a ceste s nimi se vyhybam, jak cert krizi. to ale neznamena, ze se necham bulikovat vetsinovym nazorem - nenecham.
do benefitu, ktere uzavrel zamestnavatel CD a.s. se svymi zamestnanci, mi nic neni - a proto se tim ani nezabyvam. oni maji pravo na stavku, dali mi o ni vedet. a ja se tomu nejak prizpusobim - proste jako vzdy poletim letadlem, lowcosty nestavkujou nikdy. a pak pojedu autem - jako vzdy.
co ale s odstupem casu udelam urcite, ze budu velmi, ale velmi zasadne premyslet, komu dam ve volbach svuj hlas. to je totiz jedine reseni, jak se do budoucna temto trapnym okamzikum definitivne vyhnout...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










