..: Aktualizováno: Odbory přesunuly stávku na čtvrtek :..

stávka Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.

Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.

Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.

stávka Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.

Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.

Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.

Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.2.2010 (16:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 19 20 21 22 23 ... 36      Zpráv na stránku:   
24.02.2010 (11:23)  
To antdo:nesrovnávejte nesrovnatelné. Za prvé lékař se rozhodl být lékařem i přesto,že mu s tím související Hippokratova přísaha zakáže stávkovat ,,natvrdo". Zaměstnanec v dopravě žádnou takovou přísahu neskládal. A když bude stávka a někdo z cestujících utrpí úraz svou vlastní lehkomyslností,tak se na něj stávkující zaměstnanci nevykašlou,na to vemte jed. Za druhé si vzpomeňte,proč dopraváci chtějí stávkovat-aby nepřišli o to,co jejich předchůdci pro ně vybojovali. Lékaři přece již také stávkovali,pochopitelně ne tak razantně(to nejde),ale stávka byla za zvýšení jejich příjmů. Na rozdíl od té avizované.
24.02.2010 (11:17)  
JK ml.: to je politická otázka, a proto na ní nebudu odpovídat. Samotná změna ZDPH je vyvolána nařízením EU, které "doporučuje" (ale nevyžaduje) mj. danění zaměstnaneckých výhod dle ceny obvyklé.
registrovaný uživatel JK ml. 
24.02.2010 (11:09)  
Vít špinka: a proč se salám v daňovém zákoně odstraňuje cestou zvýšení výdajů zaměstnanců a ne obráceně ( v době krize že:-))? Salám přece můžu vzít z regálu A a zvednout jeho cenu a přidat k dražším výrobkům do regálu B a nebo ho vyhodit do koše že..... Výsledek je z pohledu regálu A stejný ...regál A je prázdný....
24.02.2010 (11:02)  
kuchi: Tak takto se v tom nevyznám a ani to nechci takto pitvat. Já to beru tak, že vždycky byla režijka "levná", tak jakto, že teď ju chcú tak zdražit? A ještě tak výrazně. Mléko vám taky nepodraží v obchodě z roku na rok z 10 Kč na 100 Kč ... Jako kdyby dali cenu tak maximálně tu pětistovku ročně-bez řeči to zaplatím.
24.02.2010 (11:01)  
vykašlu se na nějakou hospodu a budu si raději vařit doma
A proč to neděláte už dneska? Proč podporujete toho zlodějského hospodského s předraženými cenami?
registrovaný uživatel antdo  mail  
24.02.2010 (10:54)  
když to napíšu hnusně, copak by asi pan nádražák říkal stávce lékařů při těžkém úrazu svého dítěte. to by bylo keců...
registrovaný uživatel kuchi 
24.02.2010 (10:42)  
Staňa Kulatý
Muzu se zeptat, z ceho vas nazor vychazi?
Muj vychazi z toho, ze je zakonem urcena jista cena (v procentech) kterou maji platit vsichni kdo maji zamestnanecke vyhody, ale je pridana vyjimka, ktera snizuje cenu rezijky. Coz chapu jako slevu, neboli nizsi cenu.
24.02.2010 (10:35)  
kuchi: Já myslím, že právě ne...
24.02.2010 (10:11)  
JK ml.: Samozřejmě, že InGold není ekvivalentní režijce a FÚ to při výpočtu ceny obvyklé vezme v potaz. Ale i tak, po odečtení první třídy (3.500/rok), RailPlus (330Kč/rok) a třeba i něčeho dalšího zůstane cena "někde kolem" In-Goldu (celou dobu nejde o to, jestli je cena obvyklá 22.000 nebo třeba 18.000 nebo já nevím 15.000, ale že to není 250Kč).
FÚ řeší mnohem složitější případy, režijku spočítá během pauzy na kafe.

Pavel Z: Pokud se ČD rozhodnou a režijka bude moci zahrnovat i 1. třídu, tak na tom stávající režisti-uživatelé časového doplatku do 1. třídy opravdu vydělají. Jen se obávám, že za cenu 350Kč/rok (10% z ceny onoho časového doplatku) by byla cena tak nízká, že by první třída přetékala režisty a na platící cestující by se už nedostalo. Už teď je "nádražáků od pohledu" v první třídě dost a odrazují cestující.
registrovaný uživatel kuchi 
24.02.2010 (10:11)  
Staňa Kulatý
a neni to tak, ze ted je rezijka citelne levnejsi a ma stat normalne?
  1 ... 19 20 21 22 23 ... 36      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko