..: Aktualizováno: Odbory přesunuly stávku na čtvrtek :..

stávka Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.

Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.

Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.

stávka Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.

Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.

Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.

Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.2.2010 (16:13)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 36      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
02.03.2010 (11:22)  
Jeste k tem chudakum podnikatelum - taky musi tu DPH odecist ze vsech svych prijmu (to uz nejak hank velkoryse pominul...)
Registrierter Benutzer myrha  mail  
02.03.2010 (9:32)  
Omlouvám se za prvotní zveřejnění příspěvku a nepochopení, že autor příspěvku není autorem glosy. PS: Doslovná citace se dává do uvozovek:) Přesto příspěvek zveřejňuji kvůli sympatizantům glosy a za pána si dejte p.Polívku.. Díky!

hank: ale nakonec stávku respektují – příště mohou stávkovat oni a budou potřebovat podporu, nebo alespoň pochopení od druhých.

Toto prostě nejde - musím reagovat. Vážený pane, pracoval jste někdy v jiné firmě jak u dráhy? Tam by vás z vašich demagogií pořádně vyléčili. Pořád se to tu totiž opakuje a "Vaše" skupina je na tom asi dost špatně, že nedokáže pochopit to, že NORMÁLNÍ pracující a klidně i člen odborového svazu KOVO v jedné nejmenované dvoutisícové firmě německého zaměstnavatele u nás nestávkuje, protože ví že by dopadl jako sedlák u chlumce. HNUS HNUS HNUS, sundejte růžové brýle a jděte si vyzkoušet práci jinam abyste pak mohl uvést demagogii že "Vy" ho pak podpoříte v jeho stávce, která vás zcela ale zcela jistě omezí.. Čím, jmenujte..! Chápat a podporovat ho i můžete, ale neomezená stávka=>krach firmy=>veta po i skrouhnutých benefitech.. Je to opravdu super to právo na stávku, šak můžu mít i holý zadek jen abych si mohl zastávkovat:( Toto příslušný jedinec nevidí, protože je zvyklý, že když udělá BUBUBU hned se mu vyhoví. Jak zde může vůbec diskutovat někdo, kdo nezná život skutečného zaměstnance a pracuje v podniku, který je při sebemenším problému zachraňován státem :( Jo máte pravdu, že kapitalismus je o individualismu ale pořád je to lepší aby se každý naučil robit a neparazitoval na státních penězích. Vaší nejsilnější zbraní je pouze výhrůžka, ne samotná stávka, při jejím uskutečnění se totiž lidi zařídí jinak a bude to taky fungovat, pokud řeknete že ne pak je to další demagogie, ono by se možná přišlo i na to, že jsou dráhy zbytečný luxus... A kdysi se stávkovalo proto, že lidem/dětem šlo o životy a pracovali v nelidských podmínkách. Proti tomu tento důvod je naprosto směšný, zvlášť když jsme si rovni před tímto zákonem. A pokud ne pak beze zbytlu platí, pasáže o nadlidech..
Registrierter Benutzer Sim 
02.03.2010 (9:17)  
JRtrain > dik za upresneni ... ja samosebou jakozto pouze fanda drahy nemam poneti, kolik se za co interne kdy platilo. O to vic me prekvapuje, kdyz tu nekdo argumentuje udaji z prstu cucanymi, prestoze ke spravnym udajum pristup zjevne ma.

Vousac > dekuji za upresneni, ale bandu vyzirku si neplatim a ani to delat nehodlam. Zastavam nazor, ze pokud mi zamestnani nevyhovuje, bud si muzu vyjednat lepsi podminky nebo jinou praci. A jake ja mam pozadavky vim nejlip ja sam.

Ze se se mnou nikdo bavit nebude? A neni to nahodou take o tom, jestli sem schopnej nebo lempl?

Jinak me napadla docela zajimava myslenka ... panove stavkychtivi, co se odvolavate na bordel a spinu v politice ve smyslu "oni to maji, tak proc ne my?"... zkuste se sami sebe zeptat, co byste delali v hypoteticke situaci, ze by si skutecne politici (pod nejakym natlakem) skrouhli platy/vyhody/benefity ... v tu chvili prestanete dupat za vyjimku ze zdaneni, protoze "oni taky nemaji"???

A nebo jinak... pokud jde o princip a v podstate nejde ani tak o rezijky, jako o poukazani na spinu nahore... proc tedy je stavka za vyjimku ze zakona (ve prospech zeleznicaru) a nikoliv za odbourani nesmyslnych benefitu politiku?

Mam totiz takovy pocit, ze v pripade stavky v doprave "za provazani platu politiku s prumernou mzdou v CR" (nebo neco podobneho) by naopak mezi lidmi draha docela stoupla v cene a odborum by se nikdo neposmival...
Editor oder ŽP Admin JRtrain  mail  
02.03.2010 (9:12)  
hank - chudáci podnikatelé si klidně odečtou DPH ze všeho, co nakoupí

Živnostník, neplátce DPH, si neodečte z DPH vůbec nic
Podnikatelé, plátci DPH, jen něco, resp. pouze to co souvisí s jejich podnikáním, nikoli ze všeho, co nakoupí.
02.03.2010 (8:50)  
Ad SIM )9:17) A kdo Vám brání stávkovat? Jste-li členem odborové organizace navrhněte to na schůzi základní organizace,ta to postoupí dál a vrcholný orgán to dá projednat všem ostatním základním organizacím. Když se na základě Vašeho návrhu většina člení shodne na podpoře tak Vámi iniciovaná stávka bude. Pokud většinová podpora nebude,nebude ani stávka. Jestli však členem žádné odborové organizace nejste,nemáte nárok.
Registrierter Benutzer hank 
02.03.2010 (7:54)  
Toto dnes vyšlo v Britských listech - http://www.blisty.cz/2010/3/2/art51433.html

Kapitalizmus odsaď až pocaď!
Jan Polívka

Upřímně mne pobavily reakce našich (především pravicových)politiků a českých novinářů na vyhlášenou stávku dopravních odborů. Netvrdím, že každý musí být jejich rozhodnutím nadšený, dokonce ani s ním nemusí souhlasit. Ovšem to je asi tak všechno, co proti stávce může dělat. Ona totiž je stávka docela běžným prostředkem boje pracujících za jejich ekonomické zájmy. A ony „benefity“, za které dopraváci bojují, jsou bezesporu součástí jejich příjmů, tedy chcete-li boj za ně je boj za udržení stávající životní úrovně stávkujících pracujících!

Kapitalizmus je totiž postaven na individualizmu, na boji každého jedince o jeho místo na slunci, třeba i na úkor druhého. Prostě silnější vítězí. Žádné krásné řeči tuto základní pravdu nezmění. Jen tak mír nix dýr nix nikdo nikomu opravdu nic nedá! Podíváte-li se za naši hranici (do států s tzv. vyspělou demokracií) uvidíte, že stávky jsou tam nejen častější než u nás, ale především mnohem tvrdší! Prostě pracující za svoje právo nesmlouvavě bojují. Taky se to mnohý m nelíbí a dotkne se to jejich pohodlí (zejména stávky v dopravě – metro, vlaky, letadla), ale nakonec stávku respektují – příště mohou stávkovat oni a budou potřebovat podporu, nebo alespoň pochopení od druhých.

Takže klid, nenechte se zfanatizovat! Ostatně za svoje finanční postavení dovedou velmi aktivně bojovat i docela jiné společenské skupiny: poslanci si užívají bezpočtu náhrad a výhodných cen v jejich poslaneckých bufetech a nenapadne je, že by si výhody omezili, soudci nemusí stávkovat, protože snížení svých (jistě slušných) platů si zajistí vlastním soudním rozhodnutím! a chudáci podnikatelé si klidně odečtou DPH ze všeho, co nakoupí. Takže stávka námezdních pracujících (ať už jsou to zaměstnanci automobilek, dopraváci, kantoři, zdravotníci, nebo policajti) je zcela přirozený a plně oprávněný způsob boje za jejich místo na slunci.

Jestli je v tom politika? Samozřejmě, ta je přece ve všem! Obyčejní lidé do ní vstupují buď jednou za čas ve volbách (které ovšem nemohou na jejich postavení nic změnit, protože společenské systémy se mění pouze revolucemi), nebo demonstrují svoje názory na ulicích. Když jde o stávku, je to v pořádku. Obavy přináší pouze poněkud jiná vystoupení. Někdy provázená násilím, někdy zvoněním klíčů. Ale ta nemají se stávkou docela nic společného!
Registrierter Benutzer M 
01.03.2010 (18:22)  
No jasne. Uplne vsichni bez rozdilu. Takze to zaplati i ti, kteri si ten IMF az tak hlasite nerikaji. To je to, co tam vidim jako problem.
Zaplati to vsichni, uzivaji si ale jen nekteri. System "budu krast, dokud to jde, stejne nas zavrou vsechny" neberu:-( Trochu mi to pripomina "pohadku" o cunikovi z Vrchni prchni
01.03.2010 (17:33)  
M: ne, ale jak jsem napsal, ryba smrdí od hlavy a soudruhům od ČD jsem se moc nedivil předtím a nyní se už nedivím vůbec. Bohužel, je to téma, které se kolem politiky točí a tak se obejít nedá. A jelikož je lepší poslouchat o sociálním ráji na zemi místo toho, aby se stát uskromnil než bude pozdě, tak nějaká ty miliarda se v těch 200+ miliardách ztratí. A když se dostaneme do pozice Řecka, případně pod správu MMF a světové banky, tak to zaplatíme beztak všichni. Úplně všichni bez rozdílu.
01.03.2010 (17:04)  
Ážetďák: neevidovaný a nedaněný? Na to jste přišel jak?
Lékář má předepsáno, kdy má poplatek vybrat (podle diagnózy hlášené pojišťovně). Je tak dobře dohledatelné kolik měl vybrat a je to součást jeho příjmu a tedy zdaněno.
Registrierter Benutzer Sim 
01.03.2010 (16:55)  
Ážetďák > pokud myslite poplatek 30/90 korun, tak tam je to zcela jednoznacne - je to cena, kterou plati kazdy, kdo si chce "koupit" lekarsky zakrok (s trochou nadsazky se to da povazovat za vstupenku do cerkarny/ordinace a porovnavat se vstupenkou na nastupiste na draze).

Co skonci? To zni jak slova jistych talibancu na palube letadla pred par lety v zari :-/ ...

Bohuzel v politice (vice nez kde jinde) plati, ze nikdy neni tak spatne aby nemohlo byt jeste hur. To, ze dnes neni vse jak ma byt jeste neznamena, ze kdyz se "ti nahore" vymeni, ze se tim automaticky posuneme k lepsimu. Ale dost politiky, dela se mi z toho zle. Jsem zvedavej, jak to dopadne ve ctvrtek.
  1 2 3 4 5 ... 36      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko