Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
nemáme, bohužel. To, co tu teď máme, je horší, než feudalismus! Naštěstí už to brzy skončí.
Otazkou pouze zustava, kolik lidi u "nahradniho" zpusobu dopravy uz zustane - uz takhle nespolehlive vlaky proste dostavaji dalsi ranu... a ze jde o gol do vlastni branky, o tom neni pochyb.
Me na tom vsem mrzi to, ze i mezi ajznbonakama je spousta rozumnych lidi, kteri se snazi, aby vse fungovalo aspon v mezich soucasnych moznosti. Diky teto odborarske hre na city jsou pak vsichni hazeni do jednoho sacku.
Zrovna tak je mi lito, ze to odnasi zeleznice jakozto zpusob dopravy - pritom je to prave draha, kdo ma vsechny predpoklady fungovat jako nejspolehlivejsi zpusob dopravy.
Takže páni poslanci, pokud na něco navázat vaši mzdu tak jedině na průměrný plat u nás, hej?
Ty, které nakupuje jinde, nakupuje přím za cenu obvyklou a tedy s plným DPH. Pokud nikoli, pak toto DPH doplácí ten, od koho je nakupuje.
Slevy pro zaměstnance u T-Mobile jsou naprosto běžné "na stejném stupni hospodářského styku", každý operátor vám je rád dá, když u něj budete mít 10.000 služebních telefonů.
Já za ,,režijku v základní podobě " platím max 250 Kč,a to už přes 30 let.Dejte si to dohromady jak chcete.
Ja chci tedy taky stavkovat!!! Pokud nadrazaci maji 30 let stejne ceny, ja jako cestujici se vezu taky ve stale stejnem vozovem parku, tak jak je vubec mozne, jak to nekdo mohl dopustit, ze jezdim za jine jizdne? Vzdyt vlakem jezdi tak malo lidi, takze by jizdne na urovni roku 1980 prece statni rozpocet nijak nezatizilo! Ja chci stavkovat za predrevolucni jizdne.
Zda se vam to postavene na hlavu? Me ano, ale ne nadrazackou logikou... podle ni je to totiz naprosto v poradku.
Voyageur > zrovna u telefonnich tarifu je to problem podstatne vetsi, nez u rezijek. Verejne dostupnych tarifu je cela rada, takze pokud mi zamestnavatel nabidne tarif "minuta za korunu", tezko rict, jestli je to cena obvykla nebo ne.
I kdyz ... pokud mi muj zamestnavatel poskytne zminovany tarif a pritom ho ve stejne cene preuctuje dal (operatorovi), je to vlastne cena obvykla. Naopak v pripade, ze me zamestnavatel uctuje polovinu toho, co skutecne operatorovi plati, bude cenou obvyklou prave platba operatorovi.
Ono u te drahy by se to vlastne dalo "vyresit" (= obejit) tak, ze by benefit "prodaval" nekdo jiny, nez zamestnavatel. V tu chvili by slo o cenu obvyklou ... ale melo by to hacek - dosahli by na to (= splnili podminky) urcite i nekteri nenadrazaci, a to se preci nesmi stat :-D
Ážetďák > kdyz tu tak vidim, jak se tu snazite obhajit vyjimku pro vysi skupinku, zjevne jste se spletl medium. Pokud byste takto argumentoval na nejake tiskovce, urcite by z vas politici meli radost a vzali vas mezi sebe... a vam by se to urcite tak libilo, ze byste se na "nadrazacky povl" (v tu chvili byste tak uz totiz uvazoval) vyprdnul a zacal kopat "za sve", tedy za jinou skupinku vyziracu verejneho rozpoctu.
Ono totiz, vzdy budete mit na koho hazet spinu. Ted je to na "ty nahore", pak to bude treba naopak na "ty dole". Duvod se vzdy najde.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










