..: Aktualizováno: Odbory přesunuly stávku na čtvrtek :..

stávka Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.

Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.

Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.

stávka Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.

Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.

Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.

Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.2.2010 (16:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 21 22 23 24 25 ... 36      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
24.02.2010 (4:46)  
Drahos Svestka:
Soused má kozu,já ne,tak ať mu ta jeho chcípne.
Nesmysl! Tohle by možná platilo tehdy, když by tu někdo železničářům přál, aby vedení ČD ty režijky (ve vašem přirovnání "kozy") zrušilo úplně. Kolik lidí tady něco takového napsalo?

řadovej zaměstnanec dráhy ať platí za režijku 5000,-kvůli tomu aby se dostal do práce...
- Kde jste přišel na 5000? DPH z jízdenek je 10%, tak i kdyby se to počítalo z 22000, tak je to 2200 ročně.
- Spousta drážních zaměstnanců bydlí mimo dosah železnice. Jak se dostávají do práce?
- Řadoví zaměstnanci jiných firem platí i několik tisíc měsíčně(!), aby se vůbec dostali do práce. Často jim ani nezbývá nic jiného, než jezdit autem, protože třeba je špatné autobusové spojení a vlak k nim nejezdí. (Jistě, nemají "kozu" a závidí ji jiným. Nejvíc jistě závidí to malé procento pracovníků, co ještě dojíždějí vlakem a jedno ráno budou třeba mít dost starostí, aby se do té práce vůbec dostali)

Umí si někdo spočítat,jak dopadne hospoda kam chodí lidi v poledne na meníčka,kteří platí stravenkama,který jim(zatím)dává zaměstnavatel,když se těm mafiánům v parlamentu podaří prosadit tenhle další paskvil(hlavně aby si nemuseli sáhnnout na SVOJE benefity!!!)
Ten zákon, zdaňující mj. stravenky, vstoupil v účinnost 1. ledna tohoto roku. Tak jak se to v těch hospodách projevilo?
24.02.2010 (0:52)  
Svestka: V hospodě je zakázáno platit penězi?
24.02.2010 (0:34)  
Typická reakce českýho člověka:Soused má kozu,já ne,tak ať mu ta jeho chcípne...Milardový dańový úniky,předražený státní zakázky,přeplácení manažeři atd.to je všechno naprosto v pořádku...Řadovej zaměstnanec dráhy ať platí za režijku 5000,-kvůli tomu aby se dostal do práce...UBOHOST.Vemte konečně rozum do hrsti a rozhlídněte se kolem sebe,jaký benefity mají všicni ti vyžírkové a darmožrouti vysedávající ve vedeních firem,dozorčích radách a bůhvíjakých zbytečných postech.TAM zaměřte svoji pozornost,petr budvar a spol.,to nás všechny stojí mnohem víc peněz než posraný režijky.
Apropos-zdaleka nejde jen o režijky.Umí si někdo spočítat,jak dopadne hospoda kam chodí lidi v poledne na meníčka,kteří platí stravenkama,který jim(zatím)dává zaměstnavatel,když se těm mafiánům v parlamentu podaří prosadit tenhle další paskvil(hlavně aby si nemuseli sáhnnout na SVOJE benefity!!!)
registrovaný uživatel M 
24.02.2010 (0:23)  
Vousaci - takze kdyz si Fero za odpoledne nakrade 8 mobilu a 3 penezenky a ja reknu, ze je to spatne, tak Ferovi zavidim?

CzechDave - blby, ze kdyz to udelaji uplne vsichni, tak jaksi treba nebude po cem jezdit... Treba... Jako jedndotlivec je to jasne, ale pri pohledu zvenku souhlasit jaksi nelze. Tak troch teorie her. Kazdej jede to ojebe a pak vsichni dohramdy zjisti, ze jsou v prdeli...

Voyageur - nemas doufam pocit, ze to tady vsichni pochopili...:-))

babilon - pikantni na tom je, ze on by rad zaplatil mesicne 1% dan, ale rocne 10% platit nechce:-)))

Petrkolo - muzes takhle prodavat treba nemovitosti - jsem zvedavej, co ti na to na financaku reknou:-)))
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
24.02.2010 (0:22)  
Miroslav Zikmund: to je rozdíl mezi cenou, za kterou to zboží nakoupím (obvykle cena výrobní, protože k tomu zboží mám přístup jakožto zaměstnanec výrobce) a obvyklou cenou, za kterou se to samé zboží prodává na trhu. Cenu obvyklou určuje finanční úřad na základě svých tabulek (to, že jsou často mimo mísu, rozhodně nepopírám).
registrovaný uživatel PetrKolo  mail  
23.02.2010 (23:38)  
Vzhledem k tomu, že mi právě konstrukce zmiňované DPH není zcela jasná, tak proto píšu mé příspěvky, s tím, že se něco dozvím, jak to vlastně funguje. Takže děkuji za reakce pánům Voyageurovi a V.Špinkovi.

Ale ještě tedy jeden dotaz, pro pořádek... Uvedu názorný příklad: jsem FO provozující plavecký bazén a rozhodnu se, že v pondělí v době od 8 do 10 hod (protože chodí nejmíň lidí), dám slevu na vstupném a za hodinu plavání zaplatí každý 1,- Kč. A dále se také rozhodnu, že v úterý od 18 do 20 (chodí také málo lidí a mám rád své zaměstnance), tak jim umožním vstup do bazénu na 1 hod, také za 1,- Kč.

Tak v prvním případě odvedu DPH jen z té jedné Koruny, a je to v pořádku, ale v druhém případě by se již jednalo o daňový unik, a tak se musí DPH doplatit z ceny obvyklé, protože chudáci zaměstnanci jsou ke mě v zaměstaneckém vztahu...

Chápu to dobře?
23.02.2010 (23:32)  
1 % zdanění ceny vámi užívaného služebního vozu je pro vás výhodné, protože nemusíte nést náklady na vlastní vozidlo. Takže ušetříte. To se nedá říci o zvýšené DPH ... Já rád zaplatím státu měsíčně 1% daň z ceny režijky ...
Snad z ceny lokomotivy, ne?
registrovaný uživatel kuchi 
23.02.2010 (23:04)  
MZ
Ano, povazuju tuto vetu take za dulezitou. ovsem chapu ji jako "ochranu proti zamestnavateli", nikoliv proti platnym zakonum. Proti platnym zakonum se mohou psat protesty, poradat demonstrace (ve vlastnim volnem case), volit jine politiky atp.
registrovaný uživatel DJ 
23.02.2010 (22:47)  
Miroslav Zikmund:
Objednavatelé ZDO mohou po dopravcích těžko něco požadovat, protože nestávkuje právnická osoba s níž má uzavřenou smlouvu, ale zaměstnanci odvolávající se na ústavní právo.

Zkusím uvést jiný příklad.
Mám smlouvu se stavební firmou (právnickou osobou), že mi postaví dům. Je domluveno, že to postaví ve lhůtě 1 roku a já za to firmě zaplatím 2 miliony korun. Ve smlouvě je uvedeno, že když to firma do 1 roku nestihne, cena se snižuje na 1 milion.
Všichni zaměstnanci firmy po čase vstoupí do dlouhodobé stávky na protest proti zdaňování stravenek a dalších benefitů a firma dům nepostaví ve stanovené lhůtě.

Podle toho, co jste napsal, bych neměl mít nárok uplatnit smluvně stanovenou pokutu, protože to bylo z důvodu stávky pracovníků?
23.02.2010 (22:44)  
Mám pocit, že v diskusi uniká diskutujícím zásadní věc. Nejedná se zde o daň z příjmu! Odboráři chtějí stávkou protestovat proti placení DPH ze stravenek či režijních jízdenek. DPH = daň z přidané hodnoty

DPH patří do skupiny nepřímých daní, které jsou zahrnuty v ceně zboží či služeb placených při jejich koupi. Daň tedy platí zejména koneční spotřebitelé či podnikatelské subjekty nemající nárok na odpočet daně.

Plátcem DPH, tedy tím, kdo vybranou DPH odvádí státu, je fyzická nebo právnická osoba, která samostatně uskutečňuje ekonomické činnosti. Plátcem DPH se podnikatel nebo právnická osoba může stát buď vlastním rozhodnutím (požádá o dobrovolnou registraci k DPH), nebo mu tuto povinnost uloží zákon. Přitom hlavním kritériem pro povinné plátcovství DPH je výše obratu.
  1 ... 21 22 23 24 25 ... 36      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko