..: Aktualizováno: Odbory přesunuly stávku na čtvrtek :..

stávka Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.

Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.

Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.

stávka Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.

Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.

Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.

Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.2.2010 (16:13)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 20 21 22 23 24 ... 36      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer kuchi 
24.02.2010 (10:08)  
JK ml.
Nema smysl resit coby kdyby v roce bylo/nebylo. Jde prave o odstraneni te salamove metody, kdy k jednomu pravidlu je X vyjimek. Jde pouze o "sjednoceni" pristupu k benefitum. Cilem narizeni urcite neni snizit pocet zamestnancu vyuzivajicich k ceste domu vlak. Jde pouze o sjednoceni pristupu. Nikdo take nechce nikomu rezijku brat.
Pavel Z
Pokud se vam nechce platit 2000kc rozne za moznost bezplatne dopravy vlakem, neplatte, nikdo vas nenuti. Nejste ani zlodej, ani nekradete. Pouze jste byl soucasti vyjimky v zakone a ted se ma ta vyjimka zrusit a vratit na standardni stav, coz je obecna platnost zakonu pro vsechny.
24.02.2010 (10:08)  
Zdarec všichni.
Bych tady jen rád trošku "nahlas" zavzpomínal: Když jsem dělal v jedné fabrice, jezdil jsem za 45 Kč měsíčně do práce podnikovým autobusem, chodil jsem tam na jídlo za 15 Kč-pletu se, když řeknu, že je to běžný benefit? Pak jsem dělal v druhé fabrice a tam nám zase dávali cesťák 1,50 Kč za jeden kilometr vzdálenosti od bydliště a taky jsem tam chodíval na jídlo tuším za dvacku+dotovaná kantýna(např. rohlík za 0,50 Kč), to je taky běžný benefit? Pak jsem dělal elektromontéra na stavbách, většinou to bylo v Praze-daleko z Moravy, tak jsem se dohodnul s šéfem na výplatě části ceny jízdenky(kupoval jsem si měsíční klasik), navíc stravenky byly. Je to taky běžný benefit? Teď dělám na dráze a čerpám zase jiné benefity a není mi moc dobře, když to spěje k tomu, že to bude citelně dražší ta režijka-proto jsem pro stávku. Jedno nechápu, každá firma má nějaké své výhody zaměstnanců(viz výše), když budu dělat u Franty Ventilgumky a on mi řekne, že mě bude zdarma vozit autem/platit lístky v plné výši/platit benzín do mého soukromého auta, tak jak je možné, že mi na tyto výhody může šahat nějaký pašaš z parlamentu? Dyť je to na mém zaměstnavateli jaké výhody mi dá, ne? Tohle vše berte trochu metaforicky, ale tohle už vážně: Jo jo, závist je hrozná věc... Když to nemám, tak to nebude mít nikdo-opakuju to, omlouvám se. Pro stávku jsem. Kurňa ajznboňáci, nenecháme je přece přijímat takové prachy za to malinko, co zbylo z drážních výhod, ne?!
Registrierter Benutzer MuDr.  mail  
24.02.2010 (10:07)  
babilon:
ad V hospodě je zakázáno platit penězi
V restauračce se dá platit nejen penězi. Jenomže vemte si příklad:
Jsem zamec, a prostřednitvím svého zamtele využívám benefitů ve formě stravenek. Každý měsíc dostanu k výplatě "šekovou knížku" se stravenkami, za které mi zamtel z platu odečte částku, jež se rovná cca půlce jejich nominální ceny. A jak je známo, tak za ty stravenky se ?nedá? pořídit benzín, sekačka na trávu. Takže je využívám primárně na stravování, kdy každý pracovní den místo toho abych si nosil jídlo z domova, chodím do restauračky kde si připlatím maximálně dvě pětky k ceně stravenky. Dejme tomu, že jídlo dražší než 90-100Kč si nikdy nedám. No spolu se mnou tam chodí z naší společnosti skoro všici... Když tam každej deme tomu utratí v průměru 80, tak to máš několik tisícovak za naši skupinu za jeden den. Ovšem nechodíme tam samy, že... A myslim, že podobně to funguje ve většině normálnějších hospodách s restautacích. Kdy prostě ve velké míře lidi platí stravenkami. Co je důležitý vědět, tak všechna nabízená jídla tam jsou předražená. Což je v naprostym pořádku protože jde o kšeft, jehož účelem je zisk.
Další věc, kterou zmíním. Proč já osobně chodím pravidelně na obědy? Abych si je nemusel dělat doma, tím pádem ušetřím čas a taky peníze.
Ovšem pokud projde zdanění benefitů, je jasné, že to zamtel zkrouhne a většinu lidí to jen nas***. Dneska ti nikde nepřidaj na platě ten rozdíl mezi cenou stravenky a tím, kolik si za ní zaplatil. Z čehož to pro mě bude nevyýhodné, vykašlu se na nějakou hospodu a budu si raději vařit doma. Kdy jsem chopem připravit jídlo minimálně o polovinu levnější (i s energiemi) než je to, které dostanu v restauraci. Jediné negativum vidím v tom, kdy budu ochuzen o něco málo času.
A kdo nakonec ostrouhá? Majitel hospody společně s personálem. A že těch hospod a podniků v CZ není málo...
24.02.2010 (9:54)  
DJ: Spousta drážních zaměstnanců bydlí mimo dosah železnice. Jak se dostávají do práce?


Autem. Měsíčně mě to vyjde na +- 2000,-.
Pochopitelně se mi potom nechce platit dalších 2200,- za režijku (přiznejte si, vám by to nevadilo), protože ten vlak využívám i k jiným účelům (šoto výlety to v 95% nejsou).
Je na tom něco špatného. Jsem zloděj, kradu?

Vousáč: Když budu mít jako zaměstnanec za oněch zmiňovaných 2200 Kč/rok jízdenku,rovnocennou s In gold,tak je milerád zaplatím. Zatím mne taková aplikace(mám ji) stojí hodně přes 3000 Kč/rok.
No, v tomhle je taky docela dobrý rozpor. Zaměstnanci se současnou 1.tř. by teoreticky měli ušetřit, když by se uznávala jako In-gold (a proč ne, když se daň počítá z ceny obvyklé). Asi bych to tu moc nerozváděl, mohlo by se to označit jako zlodějina.
Registrierter Benutzer JK ml. 
24.02.2010 (9:46)  
Nečetl jsem celou diskuzi ale faktická. IN gold není k zaměstnanecké režijce cena na trhu obvyklá. In goldem lze i do první třídy což drtivá většina zaměstnanců a jejich rod příslušníků "zdarnma" nemůže (resp jestli se ještě fasuje sešítek s jízdenkama do první třídy pak celá rodina může uskutečnit cca 10 jízd v jedničce ročně).
Já a moje rodina jezdíme za cenu obyvklou pro standardní´"socku" v tomhle státě....
Kdyby se tato diskuze rozběhla v roce např.2002 z čeho by se cena na trhu obvyklá určovala he? Je to o tom, že někdo něco na ministerstvu plácnul, nic nezměřil ba ani neodhadl, prostě jen opsal........Ten princip (ne to že se místo 500Kč bude platit třeba 2000Kč) mi vadí, protože podobné salámové metody se vyskytují čímdál tím ...všude.
A jak to dopadne? Myslíte že tohle "nařízení" sníží počet provozních zaměstnanců kteří po noční použijí k cestě domů vlak na úkor osobního auta???? Asi ne že. Takže zase tu vznikne prostor, kdy nevyspalý neodpočatí výpravčí, strojvedoucí, posunovači a spol polezou do svých plechových krabiček a za rozbřesku se vydají k domovu, protože je to možná vyjde "levněji" než ta režijka. Asi ne tak docela, asi furt bude režijka levnější a intervaly příměstské železniční dopravy jsou na čímdál lepší úrovni...ale.
Registrierter Benutzer Holoubek  mail  
24.02.2010 (9:42)  
však jen stávkujte....pokud si myslíte, že se něco změní nebo stane :-D
24.02.2010 (9:33)  
Vousáč: nesměšujte prosím odpor proti nezdaněným režijním výhodám (kde může jít i o tu zmiňovanou závist) a odpor proti stávce (která se dotkne mnoha lidí přímo osobně, zkomplikuje jim život).

Jinými slovy - mnoho lidí si myslí "plkejte si co chcete, ale neberte si nás jako rukojmí".

A co se týče "vysloužených benefitů" - zkuste tohle říct v nějaké průměrné, středně veliké firmě. Spousta z nich už nedává ani ty stravenky či příspěvky na penzi. Tam venku, mimo Dráhu, se už na "doživotní výhody" dávno nehraje.
Registrierter Benutzer SYN 
24.02.2010 (9:32)  
Vousáč - držitelé jízdních výhod si je vysloužili - naznačujete tím že ostatní pracovníci v jiných oborech pracují výrazně hůře? S tím bych si dovolil nesouhlasit, podle toho co jsem doposud viděl je složení dobrých pracantů a flákačů na dráze plus mínus stejné jako jinde u nás. Takže mi nedochází proč by právě zde měla existovat mimořádná daňová výhoda. Jedině snad tradice, OK to je svým způsobem pravda ale jaksi vývoj jde dál (aspoň mimo dráhu) a například úředníci už dnes také nejsou "pod definitivou" jak byli za první repuliky...
Závist? Ano, určitě, ta v tom bude taky, to je normální lidská vlastnost, jako chce mi tu snad někdo tvrdit že když kdokoliv stávkuje za zvýšení platu a jako argument uvádí "všem ostatním se přidalo tak přoč by nám ne?" a jiné podobné argumenty založené na základě poukazování na to že někde jinde rostou platy rychleji se nezakládají na závisti?
Mimochodem, veřejně upozrňuji že první stávkující v dopravě který po mě něco bude chtít (šance je relativně malá ale on se někdo dřív nebo později vyskytne, platí dlouhodobě) dostane odpověď "Stávkovals? Hm, tak to máš smůlu, teď stávkuju já." Vezmu to přítel, rodina, služebně, soukromě - všechno jedno, chytne to ten první. Toto bude zase moje stávka...

EDIT - jo a až tu bude někdo zase psát něco o protěžování aut na úkor vlaků, tak ať si laskavě uvědomí že stávka na železnici tomuto mocně napomáhá - daleko hůř se dá stávkovat v IAD takže v případě opakovaného stávkování se dodatečně potvrzuje moudrost takovéto strategie...
24.02.2010 (9:02)  
AD M 0:23-Fero krade a držitelé jízdních výhod si je vysloužili. V tom je nebetyčný rozdíl. Právě proto mám pocit,že za odporem vůči protestu proti omezení dlouholetých benefitů,patřících k profesi,je závist. Případné zdanění nepřinese do rozpočtu tolik,aby to stálo za problémy,s tím spojené.
Ad babilon 23:32-ale já tu lokomotivu nepoužívám pro sebe a svoji rodinu. Já ji používám možná i pro Vás.
Když budu mít jako zaměstnanec za oněch zmiňovaných 2200 Kč/rok jízdenku,rovnocennou s In gold,tak je milerád zaplatím. Zatím mne taková aplikace(mám ji) stojí hodně přes 3000 Kč/rok.
24.02.2010 (8:32)  
Vousáč: cenu obvyklou u železniční průkazky určí FÚ na základě svých pomůcek, takovéhle určování dělá běžně. Dá se předpokládat, že jí bude považovat za síťovou jízdenku, a cena tedy bude (velmi zhruba) podobná In-Goldu. (Ostatně hlavní rozdíly, tj. 1. třída a RailPlus, mají své ceny známy.)

DPH z této ceny odvede státu poskytovatel zdanitelného plnění, tj. v tomto případě ČD. Zda tuto částku bude chtít po svých zaměstnancích (a ostatních subjektech, kterým "režijku" poskytuje - tj. SŽDC, MDČR, Cargo), to je na rozhodnutí ČD.
  1 ... 20 21 22 23 24 ... 36      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko