..: Aktualizováno: Odbory přesunuly stávku na čtvrtek :..

stávka Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.

Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.

Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.

stávka Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.

Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.

Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.

Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.2.2010 (16:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 22 23 24 25 26 ... 36      Zpráv na stránku:   
23.02.2010 (22:38)  
Vousáč: ...ale to,co poskytuje zaměstnanci či rodinnému příslušníkovi Železniční průkazka jinak neexistuje...

To je pěkná kravina. Kdyby totiž tu režijku neměli, tak za své cesty zaplatí jízdné stejně jako běžní smrtelníci. Takhle ho neplatí, ČD mají o to nižší výnosy z jízdného a o tuto částku musí být vyšší dotace. Když si vezmeme, kolik lidí má režijku, tak se určitě jedná o značnou částku. U zaměstnanců režijka smysl má a nechal bych ji (ale za cenu vyšší než dnes), rozhodně by se ale měly zrušit režijky pro rodinné příslušníky, protože ty nemají žádné opodstatnění.
23.02.2010 (22:34)  
M : v klouzave pracovni dobe zadna financni vyhoda neni. V nepeneznich benefitech ano. Snaha skutecne marna... Já to vím taky.
Jenže „vládní účetní" prostě tu finanční výhodu dokáže vykonstruovat ... tak jako některé „regulační" poplatky podle páně Julínka REGULUJÍ objektivně neregulovatelné chování ... toho, kdo je regulačním poplatkem zatížen a má být regulováno jeho chování.

Vlad : Pokud by v Česku byla vynutitelnost práva, pak ano.

To byste ovšem musel žalovat každého aktivního jednotlivého účastníka stávky - jak dokážete aktivní účast strojvedoucího, který sice stávkuje, ale ve skutečnosti čeká na návěst dovolující jízdu na příslušném návěstidle ... a v témže vlaku i vlakvedoucího / průvodčího rovněž stávkujících, ale vlastně čekajících až se pojede ...
Mnozí zaměstnanci, kteří by se rádi připojili ke stávce, ve skutečnosti stávkovat nebudou, protože se v důsledku stávky nemohli dostat na své pracoviště ...
A pak byste musel ještě určit, jakou škodu vlastně ten stávkující způsobil...
Nehledě na to, že právo na stávku je ústavní právem a je chybou „státu", že mimo stávky „o uzavření kolektivní smlouvy" podle zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, není zákonem „jiný" druh stávky upraven ... tato nečinnost státu trvá 17 let ... resp. 19 let.

Tohle "státní" prodlení je dostatečným argumentem pro soud ve Štrasburku.

Objednavatelé ZDO mohou po dopravcích těžko něco požadovat, protože nestávkuje právnická osoba s níž má uzavřenou smlouvu, ale zaměstnanci odvolávající se na ústavní právo.

kuchi : zajímavý odkaz - děkuji .... I když to není judikát Nejvyššího soudu, ale pouze obsahově fundovaný názor právníka, je větička : „Právo na stávku může být realizováno pouze v souvislosti s uplatňováním práva sdružovat se s jinými na ochranu svých hospodářských a sociálních zájmů" důležitá.

Požadavek na změnu zákona o DPH je zcela nepochybně „ochranou hospodářských a sociálních zájmů (odborově) sdružených osob".

Pokud mne paměť neklame, tak u soudu byla stávka v Dopravním podniku Olomouc a tuším skončila zamítnutím žaloby ...

CzechDave : rozdíl mezi cenou, za kterou vám firma prodá výrobek a cenou obvyklou ? To je co ...

Týž výrobek Kovodružstva v Žebráku prodává železářství na Smíchově za 700 Kč, v obchodním domě Kotva za 1 200. Co je cena obvyklá - 700 nebo 1 200.

Zboží vašeho zaměstnavatele se jistě prodává u různých prodejců za jinou cenu ... kterou cenu považuje váš zaměstnavatel za obvyklou.
1 % zdanění ceny vámi užívaného služebního vozu je pro vás výhodné, protože nemusíte nést náklady na vlastní vozidlo. Takže ušetříte. To se nedá říci o zvýšené DPH ... Já rád zaplatím státu měsíčně 1% daň z ceny režijky ...
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
23.02.2010 (22:33)  
Opět zde byl zmíněn "zachránce" veřejné dopravy p. Jančura. Zeptejte se některého z kluků ze "žlutejch", za kolik a kolik hodin u něho musí jezdit. Já mám známého co dělá s bagrem a bývalý zaměstnavatel mu na mzdách dluží málo přes 60 000,-. Nevysoudil NIC! Zaměstnavatel si ho "pojistil" třeba tím, že mu během dluhu nabídl možnost si vydělat s bagrem na melouchu. Protože penízky docházely, známý na tuhle zjevnou sviňárnu musel chtě nechtě přistoupit. Jak ale došlo k soudu, záznamy z GPS na něj Pan Podnikatel vytáhl, tak to chodí. Vím ještě o jednom kamioňákovi, který si ze svého platil opravu klimatizace (nebo dosazení, nevím přesně)na tahači. Oba nezištně pomohli svému zaměstnavateli a co on jim oplátkou? Zdejší modří jistě podobné altruisty (byť ten bagrista je známý, mám na jazyku pro něho vcelku výstižnější charakteristiku) jen uvítali, pokud by sami nebyli v kůži těch postižených. Chudáci zaměstnavatelé, rukojmí a vůbec všichni pracovití podnikatelé, kteří musí doplácet na ty ajznboňáky, potažmo na všechny zaměstnance, užívající si "nadprůměrných" výhod. Ho..o! Pokud se jim teď couvne, stane se z toho samozřejmost! Nechci dopadnout jako můj známý bagrista....
registrovaný uživatel DJ 
23.02.2010 (22:32)  
Vousáč:
Také mi nějak hlava nebere,proč se nerealizovala dohoda z tripartity,na které se shodli všichni aktéři a ta přece jednoznačně stanoví,že daňové zvýhodnění benefitů bude zachováno.
Tripartita:
- zástupci vlády
- zástupci zaměstnavatelů
- zástupci odborů

Ti, kteří ovlivní přijetí zákonů:
- vláda
- parlament
- prezident

Tak možná proto.

A celá diskuze mi připomíná,,já už nemám kozu,ať sousedovi zdechne"-prostě závist.
Mně taky. Viz příspěvky typu "jiní taky používají služební auta a služební mobily pro soukromé účely, jiní také mají benefity".
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
23.02.2010 (22:30)  
Daně tak, jak jsou nyní koncipovány a podle toho, kde končí, jsou legálním okrádáním všech občanů tohoto státu a vůbec mi nevadí, pakliže se někdo snaží je co nejvíce snížit nebo obejít. Jsem také pro to, aby tento stát konečně zkrachoval a mohlo se začít znova, s rozumnějšími mantinely, ideálně s minarchií (neplést s monarchií).

Nicméně nechápu to běsnění odborářů kolem danění benefitů. Když jezdím firemním autem na soukromé jízdy, zvedá se mi měsíční základ daně o 1% z ceny vozu. Pokud si koupím nějaké zboží, které naše firma prodává, za firemní cenu, musím zdanit rozdíl mezi mou nákupní cenou a obvyklou prodejní cenou. Nevidím proto žádný důvod, proč by neměly býd zdaněny i benefity železničářů. Stávkovat a brát si cestující veřejnost jako rukojmí je jen cestou do pekel - lidé nejsou hloupí a rychle se přizpůsobí. Bylo by zajímavé zjistit, že železnice nejsou až tak úplně zapotřebí, jak si někteří odborářští bossové myslí :-).
23.02.2010 (22:25)  
Ad Vít Špinka:ale to,co poskytuje zaměstnanci či rodinnému příslušníkovi Železniční průkazka jinak neexistuje.Z čeho tedy počítat cenu obvyklou? A nákladová cenu byla již několikrát citována,jako strojvedoucí stejně nevím,co to znamená u právníků. Také mi nějak hlava nebere,proč se nerealizovala dohoda z tripartity,na které se shodli všichni aktéři a ta přece jednoznačně stanoví,že daňové zvýhodnění benefitů bude zachováno. Také nevím,zda zaměstnavatel,poskytující benefit zdaněný DPH platí také nějakou daň,nebo ji platí jen koncový uživatel,u rohíků zákazník.A celá diskuze mi připomíná,,já už nemám kozu,ať sousedovi zdechne"-prostě závist.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
23.02.2010 (22:05)  
(OT) PetrKolo: Věřte tomu, je to tak. Cílem podnikání soukromé firmy je zisk. Pokud firma zisk nemá, zkrachuje. Pokud je ve ztrátě stát, zvedne daně.
23.02.2010 (21:51)  
PetrKolo: pro pochopení, jak to s tou DPH je je třeba uvažovat o jiných benefitech, než jsou režijky (explicitně vyjmuté DPFO).
Pokud třeba bude chtít Škoda Auto a.s. prodat zaměstnanci auto, má dvě možnosti: 1) prostě mu ho prodat (a automaticky přidat i DPH) 2) snížit mu plat a auto mu dát za korunu. Logicky vzato (=aby nebyly možné daňové úniky) mají obě varianty vyjít stejně - tj. cena auta bude bude zahrnuta do základu daně a Škoda Auto z ní zaplatí i to DPH.

Využití firemního auta pro soukromé účely je v ZDP explicitně ošetřeno, 1% pořizovací ceny se počítá do měsíčního základu daně. U ostatního je otázka, zda zaměstnavatel přesvědčí FÚ, že se opravdu používají výhradně pro zajištění a udržení příjmů. Pokud ne, nepůjdou do nákladů.
23.02.2010 (21:41)  
Vousáč: daňové zákony u nás mluví o "ceně obvyklé" - tj. ceně, za kterou jde obdbodné zboží/službu běžně pořídit.
Pokud budete prodávat/nakupovat za cenu jinou, stejně musíte do daní počítat cenu obvyklou, jinak se může jednat o daňový únik. (Např. že si dáte do nákladů/příjmů nereálnou cenu a snížíte si tak fingovaně daně.)

Aktuální stávka je důsledkem toho, že tento princip je nyní vyžadován i pro zaměstnanecké výhody, nejen pro styk mezi firmami.

Nikde tady nejde o skutečné náklady na onu službu - jde o to, za kolik jí může pořídit běžný občan/firma bez zvláštního vztahu k ČD. (Neplést se slevou pro děti, na které (ze zákona) dosáhnou všechny děti, bez ohledu na jejich vztah k dopravci.)
registrovaný uživatel PetrKolo  mail  
23.02.2010 (21:36)  
Vlad:
Nevím, jak je to s pravidlem, že se nesmí prodat levněji, než se nakoupilo. Ale zdá se mi to trošku podivné, nechce se mi věřit, že při různých slevách třeba až 80 %, je obchodník stále jen na nule... Jestli to je opravdu tak, tak to jsou neskuteční zloději...

Vousáč:
tak tak, s tím dětským jízdným je to více než trefná poznámka...

babilon:
No kdyby mi dal zaměstnavatel 20 000, tak by se měly zdanit daní z příjmu a já bych si s nima pak mohl dělat, co bych chtěl... Já právě nevím, proč se do toho najednou plete DPH. Není to náhodou tak, že když se o danění benefitů poprvé mluvilo někdy loni, tak se jednalo o daň z příjmu, ale to tenkrát neprošlo. Tak se tu "najednou" objevila nějaká jiná daň, aby do toho děravého rozpočtu přibyla alespoň nějaká korunka...
A když to třeba nevyjde ani tentokrát, tak příští rok se třeba pokusí danit zaměstnanecké benefity spotřební daní, nebo daní z převodu nemovitosti...
  1 ... 22 23 24 25 26 ... 36      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko