..: Aktualizováno: Odbory přesunuly stávku na čtvrtek :..

stávka Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.

Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.

Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.

stávka Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.

Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.

Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.

Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.2.2010 (16:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 32 33 34 35 36      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
23.02.2010 (10:44)  
Port_bou: Jestli je to tak, jak píšete, proč vůbec z těch režijek ČD daň z přidané hodnoty odváděly, a zaměstnanci tuto DPH platili?
(a proč nyní odbory nevedou snahu ve smyslu "vždyť se to ani zdaňovat nemá" místo "ať se nezdaňuje reálná hodnota, ale jen ta manipulační částka, za kterou režijku dostanu"?)
23.02.2010 (10:44)  
Pavel Z: Já měl třeba z médií za to, že zdanění se týká zaplacené ceny za režijku, což považuji za správné, stejně jako u stravenek - a nevidím v tom důvod jejich likvidace. Ale platit daň z něčeho navíc, co nevyužiji... Samozřejmě, pokud využiji, pak je cena i s daní velmi slušná. A pokud je možnost režijku si nepořídit a daň tak neplatit, je to také možnost (nemám v tom přehled, neb jsem "zvenku"). Osobně se mi forma stávky zdá také přehnaná. Je věcí zaměstnavatele, jaká přilepšení zaměstnancům nabídne. Rozhodně nemusí jít o jízdenku za 20 000 korun. Může jít třeba právě o tu dopravu do práce zdarma nebo se slevou, jestliže se firma dopravou zabývá. Nebo zdarma slevovou kartu, při současném systému jízdného :).
registrovaný uživatel DJ 
23.02.2010 (10:42)  
Jacek:
Je zajímavé jak ty režijky leží lidem v žaludku. Lidi, uvědomte si, že naprostá většina aktivních zaměstnanců netráví svoje volno tím, že jezdí vlakem po republice křížem krážem. Mají toho dost v práci a i do práce většinou jezdí autem, protože nemají vhodné spojení.
Tak v tom případě ani ty režijky ve formě ročních volných celostátních jízdenek nepotřebují, a nemusejí nic danit, že.

Pokud vím, tohle navrhované danění benefitů se netýká jen režijek a ČD, ale stravenek, atd., atd.
Samozřejmě, že se to zdanění konečně týká i stravenek.
Když se loni provalilo, že nějaké stravenkářské firmy lobbovaly za to, aby byla zachována nezdanitelnost stravenek, tak z toho byl velký povyk, jak ti lobbisté ovlivňují rozhodování politiků, a že může jít o nebezpečné ovlivňování politiky zájmovými skupinami.
Když totéž požadují některé odbory, tak z toho ani takový povyk není, a o nějakém nebezpečném ovlivňování politiky zájmovými skupinami se nemluví. :-)
registrovaný uživatel DJ 
23.02.2010 (10:37)  
Vousáč:
když bývalý minstr p.Kalousek odvracel vloni stávku kvůli zdanění benefitů,veřejně slíbil,že jakékoli další kroky ke změně zdanění benefitů budou konzultovány s odbory.
Netýkalo se to jenom zdaňování benefitů jako nepeněžitých mzdových nákladů (tedy daně z příjmů)?
Pozn. Odbory loni jednaly jenom s Kalouskem, ne s Janotou. Nebo něco odborům loni slíbil i Janota?

Odbory na železnici i jinde hájí práva zaměstnanců i v tomto případě. Je-li 100% akcionářem nějaké společnosti stát,budou odbory hájit zájmy zaměstnanců proti státu.
- Za prvé nesouhlasím. ČD mají právní subjektivitu, zaměstnavatelem pracovníků ČD není stát, ale České dráhy, a. s.
Když se bude ve Škodovce stávkovat za vyšší platy, tak to taky bude vedeno proti šéfům z Boleslavi, kteří o tom rozhodují, ne proti akcionářům Volkswagenu. ;-)

- Za druhé - když přece jen přijmu váš argument - jak vysvětlit, že ze stejných důvodů vyhrožuje stávkou i část odborů zastupujících zaměstnance městských dopravních podniků, se kterými nemá stát nic společného?

In-Gold má sice oproti režijce několik výhod navíc, režijka však na rozdíl od In-Goldu je platná i ve vlacích na celém Slovensku, takže rozdíl se do značné míry stírá.
Jestli je přesto reálná hodnota režijky nižší, než je hodnota In-Goldu, tak ať odbory dojednají s vedením ČD, ať je počítána ta nižší cena.
23.02.2010 (10:36)  
Jahoda) Asi se zeptám kolegy pracujícího na metru, jak to tehdy bylo...

Ale stále, řešíte tu s prominutím blbost. Nestávkuje nikdo, ČMKOS vyjednává za všechy, OSD to podporuje, tak proč z toho děláte unáhlené závěry? Navíc tohle je magazín o drahách, metro je dráha, takže z mého pohledu to je jedno, co tu dám za obrázek pro vyplnění. Až se bude stávkovat, dáme sem fotky stávkujících a nikoliv těch, co nestávkují.
registrovaný uživatel jahoda 
23.02.2010 (10:31)  
Pro Josefa Petráka-Nesouhlasím s Vámi.Pokud se jedná hlavně o problematiku na železnici,je vhodná fotografie z dráhy.I když se jedná o ILUSTRAČNÍ fotografii,je zavádějící.Metro vždy jezdilo.I při stávce,kdy část tramvají a autobusů nejezdila.Navíc Vaše fotka je z linky A,tedy z provozu,a jedná se asi o pouhé symbolické podpoření stávky.Radši napište o tom,že pražská MHD byla vyhodnocena jako čtvrtá nejlepší v Evropě.Zklamal jste mne.Kdybych napsal článek o Želpage,že má problémy a jako ILUSTRAČNÍ fotografii dal zemědělský kombaj,asi by se Vám to zdálo divné.Možná se Vám to nebude líbit,ale Metro je v pohodě.S pozdravem Světu se mír se s Vámi loučím.
registrovaný uživatel kuchi 
23.02.2010 (10:30)  
Indi: proc by meli mit cestu do prace zdarma?
registrovaný uživatel Port_bou  mail  
23.02.2010 (10:29)  
Stále ještě nikdo nezmínil, že režijka je mezinárodní "jízdenka", jelikož platí i na Slovensku. Z mezinárodních dokladů se DPH neplatí, tak o čem chcete diskutovat? :-)
registrovaný uživatel Jacek 
23.02.2010 (10:25)  
Je zajímavé jak ty režijky leží lidem v žaludku. Lidi, uvědomte si, že naprostá většina aktivních zaměstnanců netráví svoje volno tím, že jezdí vlakem po republice křížem krážem. Mají toho dost v práci a i do práce většinou jezdí autem, protože nemají vhodné spojení.
Pokud vím, tohle navrhované danění benefitů se netýká jen režijek a ČD, ale stravenek, atd., atd.
A mimochodem benefity poslanců činí asi 49 000 Kč měsíčně. Na jejich danění se v příslušné novele zákona zapomnělo. To nikomu nevadí.
23.02.2010 (10:07)  
To DJ:Mám jiný názor-když bývalý minstr p.Kalousek odvracel vloni stávku kvůli zdanění benefitů,veřejně slíbil,že jakékoli další kroky ke změně zdanění benefitů budou konzultovány s odbory. Že by o veřejném slibu svého šéfa jeho první náměstek (dnešní ministr)nic nevěděl,je prakticky vyloučené. Přesto slib porušil a sehrál habaďůru,zřejmě spoléhal na to,že veřejný slib ministra má takovou váhu,že jej za ,,svatý" považují i odboráři,kteří proto nebudou detailně zkoumat všechny nové zákony.Odbory na železnici i jinde hájí práva zaměstnanců i v tomto případě. Je-li 100% akcionářem nějaké společnosti stát,budou odbory hájit zájmy zaměstnanců proti státu. Tak to funguje třeba na SNCF. Dále-termín ,,cena obvyklá" je paskvil. Cena oběda v hotelu Pupp je řádově jiná než ve vietnamském bufetu-přitom jídlo v obou případech má stejný účel:nasytit. Cena aplikace Železniční průkazka je v rozmezí 20-250 Kč již třicet let,byť byla používaná jiná forma nosiče. A z této ceny se DPH platí,dokonce se na to vydává daňový doklad.Doporučuji článek p.ing.Ďáska v ,,Zájmech strojvůdce" číslo 3,je volně přístupný na webu Federace strojvůdců.A co se týká srovnání aplikace In gold s aplikací Železniční průkazka:nelze srovnávat nesrovnatelné. In gold je roční síťová jízdenka na 1.třídu vozovou plus další,uvedu jen slevu na místenky (včetně SC)v rozsahu 50-70%. Já osobně jako držitel Železniční průkazky bych za stejnou aplikaci rád zaplatil 10% z 22000 Kč,neboť stejná aplikace na Železniční průkazce mne stojí o 1600 Kč víc,pochopitelně včetně DPH..
  1 ... 32 33 34 35 36      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko