Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Daně platí všichni!!! A kdo ne ten krade. Já ale nechci výhodu a nebrečím, že ji nemám já brečím, že ji musím platit. Proč? Ať si to platí firma která na to má! Proto Vám to u soukromníků (obvykle, pominu-li příspěvky na dopravu u některých firem) nikdo nezaplatí. Tato výhoda je drahá a kupodivu si ji dovoluje podnik ve ztrátě. FUJ. Vaše argumenty jsou jak nudle, ne moje.
Pozn. redakce >
Pro jahodu. Pro váš klid kolega ilustrační snímek vyměnil. Mír
Pane, kroťte prosím svůj temperament, používejte svojí hlavy a ne opisy z komentářů Mladé Fronty, případně obdobných Listů Ústředního Orgánu Strany. To zde již bylo v r. 1997 a jen neústupnost ing. Duška zabránila "rozvoji" železnice aplikací modelu PKP :( ( Fráze o tom vydírání s oblibou tehdy používali politici, kteří dodneška nesedí za zlodějiny a kradení - někdo nevím proč používá slovo tunelování). Čili krásná ukázka fungující masáže ovčanů promyšleným PR modrých.
Zaměstnanci třeba PRE snad žádných výhod nemají?
Vždyť se nabízí úplně jednoduchá a realizovatelná cesta, jak ony výhody "lidí od dráhy" zdanit. Každý kdo přece použije "režijky" má záznam v POPu a tak pouze sečíst jízdy a protože nevíme odkud kam, "zprůměrovat dle délek jízd konkrétního vlaku, převést na obyč.jízdné, zdanit. To je co? Ono je jednodušší zavést zjednodušující kolektivistický přístup, stejně jako v případě Zelených a stejných daní jak pro provozovatele stařičkých uhelných, kotlů, tak i provozovatele moderních automatických kotlů na uhlí. Možná blbý příměr pro "réžisty", ale vystihující podstatu problému, stejné žaludky máme všichni, že.
Pb
Neustále tu slyším argument o tom, jak ty výhody budou muset zaplatit daňoví poplatníci. Ano, ale je třeba si uvědomit, že daňový poplatník neni jen učitel, soustružník, ale jsou to i samotní zaměstnanci dráhy, potažmo všichni, kteří normálně pracují v jakémkoliv oboru a pobírají některé ze zaměstnaneckých výhod.
A neplatí oni už samy o sobě dost velké zdanění při výplatě, DPH . . .? A to že oni to mají a já ne, takže to neni správné, je argument jak nudle. Těm lidem, kteří pobíraj různé "bonusy" (a neni jich málo) je to ukradené, že zrovna ty ho nemáš.
Aneb, brání ti někdo, aby si šel pracovat na dráhu, hmm?
No a řekni, nebyl by to nejlepší kauf, zvláště když v očích veřejnosti panuje představa, jak se tam celý den šťouraj v zadku a za tuto činnost berou velký peníze a navíc se zaměstnaneckými výhodami?
Já osobně bych si takovou šanci nenechal ujít.
Vůbec, proč si tedy zamci, jež nepobíraj žádný benefity nevyskáčou u svého vedení? Neschopnost? Jejich chyba, no a další možnost je popsána výše.
Očekávám to, že sklidím spoustu "mínusů"... Ale nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že nesouhlasy budou od těch, kteří by si pro korunu nechal vrtat koleno a řídí se heslem, "pokud to nemůžu mít já, tak to nebude mít nikdo"...
Proč bych si asi kupoval In-Gold, když mám režíjku ? :D, já sem psal jestli nám jí zdraží a budou za ní chtít 10% z In-Gold, jak říkají, tak chci výhody jaký mí In-Gold ;-)
Ti co by chtěli přespat na zaměstnanecké ubytovně by museli platit "hotelovou" cenu.
Nikdo snad nikoho nenuti platit "normovanou" cenu... ale je snaha z toho odvest srovnatelnou dan. Jestli ji bude v konecnem dusledku platit zamestnanec, nebo zamestnavatel, to je z principu fuk. Ale jde o to, ze by ji mel nekdo zaplatit.
Nehledě na to, že zmíněné články v ustanovení zákona již byly předsedou vlády Ing. Ficherem příslíbeny vyškrtnout na jednání tripartity.
Fischer může slibovat co chce, ale na něm to nezávisí.
Aby se vyhovělo vydírání odborů, musí se změnit zákon, takže záleží hlavně na poslanecké sněmovně. A Fischer není poslanec.
jedná tuším také v nemalé míře o ubytovny sloužící dojíždějícím z velké vzdálenosti. Ti co by chtěli přespat na zaměstnanecké ubytovně by museli platit "hotelovou" cenu.
Co se má státní moc co plést do toho, za kolik kdo kde přenocuje?
Není to spíš tak, že by museli, resp. od 1. ledna už musejí, vyměřovat DPH z té "hotelové" ceny?
myrha: Souhlasím s obsahem vašeho příspěvku.
A do diskuze dávám příklad rodiny zaměstnance DPMB se dvěma dětmi a rodiny zaměstnance ČD také se dvěma dětmi. Pokud má zaměstnanec DPMB benefit pro celou rodinu (což nevím jestli má) dostane ročně navíc 4430*2 a 2215*2 = cca 13300 Kč. Naproti tomu zaměstnanec ČD získá takto ať si říká kdo chce co chce odhadem 60000 Kč ročně. Při takové výhodě bych raději mlčel a byl rád že ji mám, spíš, než bych si koledoval u veřejnosti takové mínění, že je třeba výhodu zrušit. Přece jenom o tuto výhodu zaplatí poplatník více na prokazatelné ztrátě. Být to soukromník je to lidem jedno (ten si musí vydělat nikoli vyžebrat) ale u státního podniku to zaplatí všichni. Nelze se pak divit těmto názorům, ve většině je sice vidět pouze závist ale popsaný příklad je objektivní a pokud šetří soukromé firmy nemyslím si, že by se nemohly uskromnit i ty státní. A pokud se někomu nelíbí už pouhé zdanění výhody a argumentuje tím, že ji nevyužije tak ať se jí vzdá, jak jednoduché. Já (a myslím, že nejenom já) si taky nekupuju IN-G protože se mi nevyplatí.. A to už vůbec nemluvím o tom, že je normální platit za cestu do práce, v případě tak specifického zaměstnání jako je dráha nevidím důvod proč by neměly být zachovány výhody bezplatného dojíždění na službu..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










