..: Aktualizováno: Odbory přesunuly stávku na čtvrtek :..

stávka Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.

Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.

Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.

stávka Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.

Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.

Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.

Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.2.2010 (16:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 36      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel hank 
28.02.2010 (0:30)  
topič: Zřejmě ti uniká, kdo a v čím zájmu v tomhle státě ve skutečnosti vládne...
registrovaný uživatel DJ 
28.02.2010 (0:25)  
Stránky poslanecké sněmovny píší o mimořádné schůzi 2. března v rámci "legislativní nouze", jediným bodem jednání má být změna zákona o DPH.
Jestli bude jediným navrhovaným bodem tato věc a ČSSD k tomu nebude chtít přidat další návrhy, tak to asi ani ODS nebude blokovat.
Takže vyděrači, pardon odboráři, možná zase dosáhnou svého.

Díval jsem se na stránky poslanecké sněmovny. O tom zákoně (byl označen jako "euronovela" zákona o DPH) se zřejmě hlasovalo ne 10. prosince (jak psal níže M. Zikmund), ale 4. listopadu.

Je to tento návrh a část zákona?
http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=5&CT=887&CT1=0
“§ 36a

Základ daně ve zvláštních případech

1. Základem daně je cena obvyklá25) bez daně, zjištěná k datu uskutečnění zdanitelného plnění, je-li zdanitelné plnění uskutečněno pro osobu uvedenou v odstavci 3 a je-li úplata za zdanitelné plnění

1. nižší než cena obvyklá25) a osoba, pro kterou bylo zdanitelné plnění uskutečněno, nemá nárok na odpočet daně nebo nemá nárok na odpočet daně v plné výši, nebo

2. vyšší než cena obvyklá25) a plátce, který uskutečnil zdanitelné plnění, je povinen krátit nárok na odpočet daně podle § 72 odst. 4.

2. Hodnotou plnění osvobozeného od daně bez nároku na odpočet daně je cena obvyklá25) zjištěná k datu jeho uskutečnění, je-li plnění uskutečněno pro osobu uvedenou v odstavci 3 a je-li úplata nižší než cena obvyklá25) a plátce, který uskutečnil plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně, je povinen krátit nárok na odpočet daně podle


(uvedený zákon byl přijat 142 poslanci ze všech politických stran, viz http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=50895&o=5)
registrovaný uživatel DJ 
27.02.2010 (23:45)  
Ážetďák:
Bohužel modrým gaunerům podzimní výprask v komunálních volbách evidentně nestačil,
Možná by to z vaší strany opravdu chtělo zmírnit slovník a také si uvědomit, že poslední komunální volby byly na podzim 2006 (další budou letos na podzim), a ve městech ODS uspěla nejvíc. Na vesnicích uspěli nezávislí kandidáti (tam se na stranickou příslušnosti ani tak nehraje).

p. Sobotka už se nechal slyšet, že Senát se nenechá vydírat. Tím lépe! takže stávka bude ve čtvrtek a další hrobař preferencí ODS jen prospěje.
Ano, vydírání nemusí jednání prospět. V tom má Přemysl Sobotka - jestli to opravdu řekl, já jsem četl, že něco takového řekl snad Topolánek - pravdu.

Kdypak si, pane Sobotko, zdaníte své benefity vy? Nejspíš až po totálně prohraných volbách!
Samozřejmě že si je nezdaní ani potom (pomíjím fakt, že sněmovní volby se Přemysla Sobotky osobně netýkají). Ani když byla nejsilnější stranou ve sněmovně ČSSD, tak si na své benefity nesáhli.

Znovu položím otázku, proč ČSSD s komunisty nezabránila přijetí zákona, ve kterém se zdaňují mj. režijky a stravenky z reálné hodnoty?
27.02.2010 (23:45)  
Ážetďák: až zas bude někdo tvrdit, že odbory jsou apolitické, vzpomenu si na vás.
Nepletete si odbory a stávku s politickými stranami a předvolební kampaní?
27.02.2010 (23:08)  
Takže v pondělí se jezdit bude. Bohužel modrým gaunerům podzimní výprask v komunálních volbách evidentně nestačil, p. Sobotka už se nechal slyšet, že Senát se nenechá vydírat. Tím lépe! takže stávka bude ve čtvrtek a další hrobař preferencí ODS jen prospěje. Kdypak si, pane Sobotko, zdaníte své benefity vy? Nejspíš až po totálně prohraných volbách! Senát ve starém Římě znamenal radu moudrých. Náš Senát je spíš sbor senilních natvrdlíků.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
27.02.2010 (22:26)  
hank: To je sice hezký, že píšeš o širších souvislostech a zatahuješ do toho otroky a za chvilku by to mohlo skončit v prvobytně pospolné společnosti, ale nějak přehlížíš jednu věc. Pokud se v tom trochu orientuji, tak železniční odbory nechtějí stávkovat proti zlému kapitalistovi (feudálovi či otrokáři), který se neštítí týt z jejich práce, ale chtějí stávkovat proti vládě resp. státu. Tak přestaň kafrat nesmysly a používej k myšlení hlavu.
registrovaný uživatel hank 
27.02.2010 (21:01)  
M: demokracii prohlasil za spatnou uz ten, kdo ji "definoval"

To je fakt, zato taková korpokracie (vláda korporací) s podplaceným parlamentem na špagátkách, to je věc... o feudálních absolutistických monarchiích typu Saúdské Arábie ani nemluvě. Ale entita skrývající se pod nickem M má zajisté pod palcem nějaké ještě geniálnější řešení. Nejlépe bez psané ústavy a listiny práv a svobod, bez parlamentu a nezávislého soudnictví a bez odborově organizované lůzy.
registrovaný uživatel M 
27.02.2010 (20:15)  
Nema smysl komentovat? Ano, na tom, ze demokracii prohlasil za spatnou uz ten, kdo ji "definoval", na tom ke komentovani nic neni. To je proste fakt...

MZ - svym zpusobem souhlasim. Nicmene opravdu je spravne to, ze zamestnanci treba "Sklobizuterie Jablonec" budou stavkovat za treba "vytvoreni sochy Masaryka v Polance nad Odrou"? (beru, ze rebelie proti nejakemu zakonu je trochu neco jineho, ale ta podstata je stejna, to se snad shodneme)
Jinymi slovy - lze tedy stavkovat za cokoliv? Souhlasim s tim, ze by to mel rozhodnout nezavisly soud. Ale polozit tu otazku je snad legitimni. Lze tedy stavkovat proti cemukoliv?
Pokud ano, tak je zrejme to, ze tim ale jsou poslapavany ty zasady demokracie, protoze ten zakon o DPH nak odkyvala snemovna (vetsina vzesla z voleb), zatimco tu dilci zmenu si prosadila evidentne mensina a vynucuje si jen upravy, ktere vyhovuji ji samotne, nikoliv vsem (to bylo treba snizeni DPH na vsechno zbozi, ne snizeni (resp. zruseni) DPH na neco, co si "kupuje" jen tato uzka skupina).

Jinak v cem se tedy uz neshodneme je to, ze by se neco zeslozitilo - pokud se zrusi jakakoliv vyjimka, tak jde o zjednoduseni. I za "cenu", ze pro toho jednotlivce to muze znamenat, ze doted priznani nepodaval, zatimco ted bude muset (obrazne receno a snad to bylo pochopeno).
Je to zesloziteni pro tu konkretni skupinu, ale celek se tim zjednodusi
registrovaný uživatel hank 
27.02.2010 (17:46)  
ad: SYN 27.02.2010 (12:03)

Já samozřejmě vím, že jsem tady za exota, protože sem chodí většinou technicky zaměření diskutéři a jejich způsob myšlení v kategoriích příčina - následek občas překáží pochopení širších souvislostí, zvlášť když je k tomu potřeba aspoň trochu znát dějiny a základy společenských věd. (Sám jsem inženýr technického oboru a sklon ke striktně technickému způsobu myšlení občas vadí i mně, protože už řadu let se živím obchodem.) Navíc tu je málo místa, takže některé moje zjednodušeně nahozené argumenty vypadají přitažené za vlasy - chybí v nich ty logické mezikroky - píšu "jestliže A, pak Z" a chybí tam to B, C,.....X, Y.

Pokouším se poukázat na to, že organizace a solidarita lidí existenčně závislých na kapitalistickém vlastníkovi (nebo jindy v historii závislých na libovůli feudála nebo otrokáře) je a vždy byla jejich jedinou zbraní proti těm, kdo jich zneužívají ve svůj zištný prospěch, že bez používání těchto zbraní našimi předky v minulosti by dnešní svět vypadal úplně jinak (o moc hůř), že ti z námezdně pracujících, kdo nic sami z toho nezažili a/nebo nic si nepamatují a potřebu takové solidarity a organizace zesměšňují, jsou úplně mimo realitu a že sami na to jednou doplatí. Nic víc, nic míň.

Reakce takových lidí, jako je třeba M, nemá smysl komentovat - svědčí jedině o jejich mentální úrovni a názor na ně si každý, kdo není úplně zaslepený svým hmotným zájmem nebo svou leností ducha, udělá sám.

Myslím, že tyto úvahy nejsou úplně OT. Jestli vývoj ekonomiky a společnosti půjde dál směrem naznačeným za posledního půldruhého roku, podobných konfliktů bude přibývat a stále víc lidí do nich bude - často i proti své vůli - zataženo.

zdraví
hank
27.02.2010 (13:57)  
SYN : v principu jste pochopil dobře - "vládní účetní Kalousek" měl plná ústa potřeby zjednodušit daňovou soustavu a výsledkem zdanění nepeněžního plnění pro určité skupiny osob by bylo zesložitění ... takže daňová cesta ve formě DPH je z tohoto pohledu jednoduchá ...konečný spotřebitel nemůže DPH na nikoho převést, zatímco při danění nepeněžního plnění v rámci daně z příjmu fyzických osob by v řadě případů v rámci ročního zúčtování daně z příjmu stát o takto vybranou daň nebo její část přišel.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 36      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko