Bern - Švýcarský Stadler Rail vyhrál výběrové řízení národního dopravce SBB na dodávku padesáti dvoupodlažních šestivozových elektrických jednotek DOSTO (RABe 513) pro příměstskou dopravu. Vozidla s celkovou délkou 150 metrů mají být uzpůsobena pro cestovní rychlost 160 km/h. Celková cena zakázky činí 1,024 miliardy CHF (15,2 miliard korun). Soupravy mají mít kapacitu pro 526 sedících cestujících, z toho 112 v 1. třídě. Do provozu by se měly dostat v roce 2011, přičemž dodávky mají podle podmínek kontraktu pokračovat až do roku 2015.
Původní výběrové řízení počítalo hned s několika možnými variantami řešení nových souprav: záměrem byl nákup 60 kusů čtyřvozových jednotek s délkou 100 metrů s možností přiobjednání zkrácených jednotek dvouvozových, nicméně parametry byly později přehodnoceny tak, aby se výsledná kapacita byla vyšší než u jednotek RABe 514, ale zároveň ne příliš vysoká, jak tomu bývá dnes při zdvojení jednotek téže řady. V době vypsání veřejné soutěže uvažoval dopravce SBB i nad verzí pro dálkovou dopravu, resp. variantou s upravenou trakcí pro provoz do Francie. Stejně tak byla nastíněna možnost částečně upravit vozidla pro zajíždění na německé tratě. Objednaná varianta řady 513 by měla mít při délce 150 metrů hmotnost 296 tun a maximální rychlost 160 km/h. Vzhledem ke svému nasazení přitom bude optimalizována pro časté rozjezdy a brzdění. Maximální výkon 6000 kW je instalován v čelních hnacích vozech se všemi hnanými dvojkolími. Zajímavostí také je, že dle údajů Stadleru budou buňky WC pouze ve dvou vozech.
Z hlediska švýcarských drah tak zůstává zachován trend obnovy parku regionální dopravy ve prospěch ucelených jednotek s vysokou kapacitou a snadným přístupem pro cestující se sníženou mobilitou. Série RABe 513 tak doplní rostoucí flotilu vozidel Desiro RABe 514 od společnosti Siemens, vyráběných i v závodě SKV Zličín, kterých si SBB objednaly 35 kusů s opcí na dalších 25. Kvůli zpoždění dodávky první série v rámci smluvní pokuty za nedodržení termínu přitom výrobce dodá jednu jednotku navíc zdarma. Do několika let tak z linek S-Bahnu v okolí Curychu nadobro zmizí jednopodlažní jednotky a klasické vlakové soupravy.
Zdroj: Stadler Rail, SBB [1] [2], NZZ Online, Tages Anzeiger Zürich, Úřední věstník EU

Hawkey : kterápak řada má u SBB uspořádání sedadel 2+3 ? Rozlišujte prosím mezi vozidly SBB a společností THURBO jezdící především kolem Bodamského jezera, resp. v oblasti Thurgau nebo vozidly společnosti BLS získanýmí fúzí se společností RM.
Tuším, že ta vozidla mají označení RABe 526.
Spíše u "moderních" elektrických jednotek pro příměstskou dopravu nedělají SBB velký rozdíl mezi I. a II. třídou, kde jsou sedadla 2+2, rozlišení spočívá zpravidla v jiné barvě potahu a "ubrousku" pod hlavu.
Po pravdě řečeno, ta rychlost 160 km/h nasvědčuje tomu, že by měly být nasazeny i na dálkových vlacích, protože tuhle rychlost v rámci příměstské dopravy principiálně nevyužijí. ¨Některé vlaky Basel - Zürich jezdí přeplněny i při maximálním počtu 15 vozů (souprava dlouhá 400 metrů).
V červenci jsem v sobotu na trase Bern – Brig – Visp zažil standardní ucelenou patrovou soupravu (6 B + BR + 3 A) ve které se jelo v patrových vozech stojmo, já jsem měl "to štěstí", že jsem stačil doběhnout k přední části soupravy, kde byl Bt + 2A, z toho jedno "deklasifikované" na dvojku.
Tenhle pátek (15.8.) na vlaku 838 Romanshorn – Brig jela souprava "posilové" Bt (řídící vůz) + 2 A (jedno přeznačené na dvojku) + B + lok 460 + desetivozová patrová souprava + posilový Bt. Podobných souprav tam jezdí mnoho.
Jistou kuriozitou, zejména z lokomotivářského hlediska jsou sobotní vlaky Basel - Zürich v sestavě lok 460 + A + 2 B + Bt (jezdí přes Frick), zatímco na mnoha těžkých vlacích přes Gotthard jezdí řada 420 (Re 4/4)
Pokud se jedná o kritiku něčeho na 471, tak nezapomeňte, že toto vozidlo je po technické stránce na mnohem vyšší úrovni než italský Potěmkin a konec konců i než ta velebená švýcarská (rakouská, německá, italská) vozidla, protože o nějakém zařízení "automatické vedení vlaku", byť jenom na části vozidel si tam strojvedoucí mohou nechat jenom zdát.
Tak mne napadlo, co kdyby vláda vyhlásila podporu rozvoji železniční dopravy tím, že se bude podílet z 50 % na nákladech na pořízení nebo modernizaci vozů pro české železnicní dopravce podnikající v osobní dopravě a ČD by si u "Siemense na Zličíně" objednaly řekněmě 500 nových osobních vozů a modernizaci "koženkových skvostů", včetně velkoprostorů.
Něklteré soupravy BLS na REx Bern – Brig "hore kopcom" jezdí až se 12 vozy, které se nevejdou k peronům Hohtenn, Ausserberg, Eggerberg, Lalden.
Příliš komfortní? A včem by si jako kaštany chtěl vozit?
Vzhledem k tomu, jak si designéři nechávají za své flákání a naprostý nedostatek tvůrčí invence platit, tak asi raději nic. Vyjde to mnohem, mnohem levněji a nakonec se dočkáme toho, že podle vozidel nebudeme rozeznávat železniční správu, ale výrobce a to ještě kdoví jestli.
Osobně si myslím, že jednotka je příliš komfortní, vypiplaná pro potřeby příměstské jednotky pro každodenní dojíždění. Na takové nasazení si dokážu představit jiné vozidlo. Kvalitu, komfort 471 si dokážu v klidu představit na dálkové spoje (samozřejmě s úpravami, nepouštím se tu do projektování vlaků jak někteří diskutující, mluvím jen obecně o úrovni komfortu).
A taky už vidím, jak někdo zveličuje mé slova a pustí se do mě v téhle diskuzi, :o).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











