Bern - Švýcarský Stadler Rail vyhrál výběrové řízení národního dopravce SBB na dodávku padesáti dvoupodlažních šestivozových elektrických jednotek DOSTO (RABe 513) pro příměstskou dopravu. Vozidla s celkovou délkou 150 metrů mají být uzpůsobena pro cestovní rychlost 160 km/h. Celková cena zakázky činí 1,024 miliardy CHF (15,2 miliard korun). Soupravy mají mít kapacitu pro 526 sedících cestujících, z toho 112 v 1. třídě. Do provozu by se měly dostat v roce 2011, přičemž dodávky mají podle podmínek kontraktu pokračovat až do roku 2015.
Původní výběrové řízení počítalo hned s několika možnými variantami řešení nových souprav: záměrem byl nákup 60 kusů čtyřvozových jednotek s délkou 100 metrů s možností přiobjednání zkrácených jednotek dvouvozových, nicméně parametry byly později přehodnoceny tak, aby se výsledná kapacita byla vyšší než u jednotek RABe 514, ale zároveň ne příliš vysoká, jak tomu bývá dnes při zdvojení jednotek téže řady. V době vypsání veřejné soutěže uvažoval dopravce SBB i nad verzí pro dálkovou dopravu, resp. variantou s upravenou trakcí pro provoz do Francie. Stejně tak byla nastíněna možnost částečně upravit vozidla pro zajíždění na německé tratě. Objednaná varianta řady 513 by měla mít při délce 150 metrů hmotnost 296 tun a maximální rychlost 160 km/h. Vzhledem ke svému nasazení přitom bude optimalizována pro časté rozjezdy a brzdění. Maximální výkon 6000 kW je instalován v čelních hnacích vozech se všemi hnanými dvojkolími. Zajímavostí také je, že dle údajů Stadleru budou buňky WC pouze ve dvou vozech.
Z hlediska švýcarských drah tak zůstává zachován trend obnovy parku regionální dopravy ve prospěch ucelených jednotek s vysokou kapacitou a snadným přístupem pro cestující se sníženou mobilitou. Série RABe 513 tak doplní rostoucí flotilu vozidel Desiro RABe 514 od společnosti Siemens, vyráběných i v závodě SKV Zličín, kterých si SBB objednaly 35 kusů s opcí na dalších 25. Kvůli zpoždění dodávky první série v rámci smluvní pokuty za nedodržení termínu přitom výrobce dodá jednu jednotku navíc zdarma. Do několika let tak z linek S-Bahnu v okolí Curychu nadobro zmizí jednopodlažní jednotky a klasické vlakové soupravy.
Zdroj: Stadler Rail, SBB [1] [2], NZZ Online, Tages Anzeiger Zürich, Úřední věstník EU

Já osobně, jelikož do konstukce kolejvých vozidel tak trošku vidím, tak bych volil tu první variantu a to jednak už kvůli homlogaci, vyškolení personálu, skladu zásob ND atd.
Stále mi tu nikdo ale neřekl, čím je zrovna iteriér 471 tak příšerně zastaralý? Měl jsem možnost se svézt podobnými vozidly i na západ, server i jih od našich hranic a nevidím v tom žádný zásadní rozdíl, který by mi nějak citelně trhal srdce. A pokud mě paměť neklame, tak na semináři při Raildays se mluvilo i o 575 a určité inovace (v částech, jenž jsou společné se 474) oproti 471 tam jsou.
Add kapacita, co vím, tak u SBB se místem hodně šetří a uspořádání 3+2 není nic nestandartního ..
souhlas s poslednim odstavcem. ac by na zeleznicnim serveru melo byt logicke urcite povedomi o technickych novinkach apod, spise to tady vypada ze 75% diskutujicich je spolek uctivacu dopravnich prostredku, ktere uz mely davno skoncit pod autogenem, a povazuji za moderni prostredky jez byly zastarale uz v dobe sveho vzniku. Neporovnaval bych esusy s historickymi vozidly u nas, ale se standartem na zapade...
Já už nevím jak tady těm šotoušům vysvětlit, že vývoj jde dopředu a to co bylo dobré v 90´ letech již není dnes. Stejně jak u aut. Taky se jeden typ beze změn nevyrábí 20 let. Kdo by ho koupil? ČD:o)
Ty casy jsou pryc dokonce uz i ve Francii - viz. obrovska objednavka na vozidla pro Transilien (172 kusu 8mi vozovych jednotek) u Bombardiera nebo vozidla Avanto Paris pro tram-train system v okoli Parize. To bych neoznacil za drobne vyjimky...
ad zirecek: Na stránkách http://www.vagonka.cz/70000.asp?ids=1710 probíhá anketa spokojenosti cestujících se 471. Je tam velké množství i opakujících se připomínek. Nevšiml jsem si, že by za ty roky, co ta anketa běží, se těmito podněty někdo (ať už výrobce či ČD) zabýval ... Tolik asi k tomu, jakou má cenu někam psát nějaké připomínky ...
Když máte takové názory, tak nechápu, proč nesedíte na ČD, a.s. v odboru, pod který spadá vývoj, strategie nákupu nových vozidel, modernizace; proč z Vás nejsou vývojoví pracovníci, projektanti Škody Plzeň?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











